وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

 

جیب برها موزه لوور پاریس را تعطیل کردند!
= افزایش شدید و نگران کننده جیب برها در موزه لوور پاریس باعث شد تا این موزه بی نظیر روز گذشته تعطیل شود و درهای خود را روی جهانگردان و بازدید کنندگان ببندد!

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، با ازدیاد جیب برها در موزه لوور ، کارکنان این موزه شدیدا دست به اعتراض زدند و اعلام کردند با وجود جیب برها و رفت و آمد تبهکاران سازمان یافته به این موزه نمی توانند در امان باشند و به وظیفه خود عمل کنند.

اعتراض کارکنان موزه لوور و دست از کار کشیدن آنها باعث شد تا روز گذشته موزه لوور تعطیل شود.گفته می شود جیب برهای حرفه ای که به موزه می آیند هم بازدید کنندگان را و هم کارکنان موزه را مورد هدف قرار می دهند.

از آنجا که موزه لوور پاریس روزانه پذیرای دست کم سی هزار بازدید کننده داخلی و خارجی است، به محلی مناسب برای دزدان و جیب برها برای دزدی مبدل شده است!

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 386 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:32

 

E-Book های پرفروش در سال 2012

 

 

در حالی که معرفی کتاب‌های پرفروش در بخش کتاب های چاپی، سنتی تثبیت شده در عرصه کتاب است، اتحادیه ناشران کتاب های الکترونیکی آمریکا فهرست پرفروش های این کتاب ها را نیز در سال 2012 منتشر کرد.

به گزارش ایبنا به نقل از پابلیشینگ نیوز، هر چند در فهرست کتاب های پرفروش اکنون دیگر بیش از هزار عنوان کتاب جای دارند که فروشی بیش از 25 هزار نسخه را تجربه کرده اند و این برای ناشران ای بوک ها بسیار نوید بخش است، اما در این فهرست یکعنوان کتاب وجود دارد که به تنهایی از مرز یک میلیون نسخه نیز گذر کرده است.

اگر بخواهیم از سه گانه نویسنده نوقلمی به نام ای.ال.جیمز بگذریم که در مجموع موفق شد تا با این سه کتاب بیش از 15 میلیون نسخه کتاب الکترونیکی را به فروش برساند، اما به دلیل محتوای بسیار سخیف خود، از سوی بسیاری از ناشران و منتقدان کتاب نیزکنار گذاشته شد، کتاب «دختر گمشده» نوشته گیلیان فلین تنها کتابی بود که موفق شد به تنهایی فروشی بیش از یک میلیون نسخه را ثبت کند. این کتاب که هفته هاست در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز جای دارد، در بخش چاپی نیز فروش چشمگیری راتجربه کرده است.

در تقسیم بندی بعدی که دسته بندی کتاب هایی با فروش بیش از نیم میلیون نسخه است، جان گریشام با جدیدترین کتابش با عنوان «قاچاقچی» حضور دارد. سیلویا دی با کتاب «انعکاس تو» و نیکلاس اسپارکز با کتاب «تنها خوش شانس» از دیگر کتاب هایی هستندکه به این رکورد دست یافته اند.

دسته بندی کتاب هایی که فروشی بیش از 400 هزار نسخه را تجربه کرده اند، دست یافتنی تر است و 10 عنوان کتاب موفق شدند تا از این مرز عبور کنند. در این میان کتاب غیرداستانی «یک روز سخت» نوشته مارک اوون که درباره عملیات دستگیری بن لادنبود و با مخالفت های بسیار پنتاگون برای انتشارش به بازار آمد ، علاوه بر فروش فوق العاده در بخش کتاب های چاپی توانست به چنین موفقیتی در بخش کتاب های الکترونیکی نیز دست یابد. «دختری با خالکوبی اژدها» کتاب نخست از سه گانه هزاره نوشتهاستیگ لارسن و کتاب سوم از این سه گانه با عنوان «دختری که به لانه زنبورها لگد زد» از دیگر کتاب هایی هستند که به چنین موفقیتی دست یافتند. «بازی تاج و تخت» جورج آر.آر. مارتین، رمان «11/22/63» جدیدترین رمان استفن کینگ، «بی گناه» نوشتهدیوید بالداچی، «آخرین دوست» نوشته نورا رابرتز و «کمک» نوشته کاترین استاکت دیگر کتاب هایی بودند که چنین موفقیتی را تجربه کردند.

در بخش کتاب هایی که بیش از 300 هزار عنوان فروش را تجربه کردند 14 عنوان کتاب جای دارند که شامل لورا هایلن برند با کتاب «از پا نیفتاده» ، قسمت سوم سه گانه استیگ لارسن با عنوان «دختری که با آتش بازی کرد»، «ساعت یازدهم» نوشته جیمزپترسون، «شاهد» نورا رابرتز، «خیلی بلند و بسیار نزدیک» نوشته جاناتان زافران فوئر، «آب برای فیل ها» نوشته سارا گرون، «کمک مفید» نوشته نورا رابرتز، «کشتن لینکلن» نوشته بیل اورایلی و مارتین دوگارد، «شلیک مرگبار: ترور آمریکایی» نوشتهوینس فلین، «همسران مقصر» نوشته جیمز پترسون و دیوید الیس، «کشتن آلکس کراس» نوشته جیمز پترسون، «استیو جابز» نوشته والتز ایزاکسون، «هشیار از شب بوی زرد بودن» نوشته استفن چابسکی و «قطره» نوشته مایکل کانلی هستند.

بخش کتاب هایی که بالای 200 هزار عنوان و زیر 300 هزار عنوان فروش را تجربه کردند با داشتن 31 عنوان کتاب، نشان دهنده استقبال زیاد از بسیاری از کتاب های پرفروش در این بخش است. در این بخش نیز اسامی نویسندگان پرفروش به کرات تکرار شدهاست. لی چایلد با کتاب «مرد تحت تعقیب»، جورج آر.آر.مارتین با کتاب «نبرد پادشاهان» ودیگر عناوین مجموعه پرفروش حماسی اش، چریل استرید با کتاب «وحشی»، نیکلاس اسپارکس با کتاب «بهترین های من»، جانت ایواونویچ با «پانزده انفجاری» ، نورارابرتز با «کار تمام نشده» و جان گریشام با «جوی کالیکویی»، جی.کی.رولینگ با «جای خالی ناگهانی» ، کن فالت با «زمستان جهان» و ام.ال استیدمن با «نور بین اقیانوس ها» اسامی پرفروشی هستند که در بخش فروش بالای 200 هزار نسخه جای دارند.

98 عنوان کتاب نیز موفق شده اند تا بیش از 100 هزار نسخه فروش را تجربه کنند. بیش از 100 عنوان کتاب نیز فروش بالای 60 هزار نسخه را به ثبت رسانده اند.

در میان همه نویسندگانی که اسمشان با کتاب های مختلف در این فهرست آمده است، نورا رابرتز با 40 عنوان کتاب بیشترین کتاب الکترونیک را در مجموع به خود اختصاص داده و حدود سه میلیون و 200 هزار نسخه از آثار مختلف او در قالب کتاب الکترونیکیبه فروش رفته است. جیمز پترسون نیز با 29 عنوان کتاب در این فهرست حضور دارد و در مجموع دو میلیون و 600 هزار نسخه از آثار او را مخاطبانش به صورت الکترونیکی خوانده اند. جانت ایواونوویچ نیز با 19 عنوان کتاب موفق شده تا یک میلیون و800 هزار نسخه کتاب الکترونیک از آثارش را به فروش برساند.

  -------------
 

با انتشار کتاب جدید هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی، مردم این کشور برای خرید کتاب او راهی کتابفروشی ها شدند.

به گزارش ایبنا به نقل از اسوشیتدپرس، این نویسنده که به عنوان یکی از موفق ترین نویسندگان ژاپنی در جهان شناخته می شود، سه سال پس از انتشار آخرین کتابش، این رمان جدید را روانه بازار کرده است.

«تسوکورا تازاکی رنگ پریده و سال سفر زیارتی او» که از نخستین ساعات روز جمعه برای فروش در ژاپن وارد کتابفروشی ها شد، با استقبال مردمی مواجه شد که جلو کتابفروشی ها در انتظار بودند.

بونگی شونچی ناشر این کتاب گفت در مرحله اول نیم میلیون از رمان را روانه بازار کرده است.

موراکامی که با «جنگل نروژی» و «کافکا در کرانه» از شهرتی جهانی برخوردار شده، برای ترجمه آثار ادبی انگلیسی به ژاپنی نیز شناخته شده است.

این نویسنده که از منتقدان سیاست های هسته ای کشورش در بحران فوکوشیمای ژاپن بود، آخرین کتابش را با عنوان «1Q84» در آوریل 2010 منتشر کرد. این کتاب در دو نوبت منتشر شد و در مرحله اول جلد یک و دو و سال بعد جلد سوم آن به بازار آمد.

موراکامی اخیرا در توییتر خود نوشته بود: پس از رمان « 1Q84» دلم می خواست چیز متفاوتی بنویسم اما تا زمانی که شروع به نوشتن نکردم، نمی دانستم این رمان جدید درباره چیست.

 
---------------
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 461 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:31

 

 

بیگانگان در خانه

 

ژرژ سیمنون

محمود نوائی

 

انتشارات نگاه

داستان در مورد وکیلی هست که همسرس سال ها پیش اون را ترک کردع و اونم از زندگی اجتماعی کناره گیری نموده تا این که یک روز متوجه صدای تیر توی خونه اش می شه و بعد با یک جسد توی یکی از اتاق ها مواجه می شه و در نهایت معلوم می شه دخترش و بعضی جوون های شهر یک دار و دسته خالفکار داشتن و یکی از اونا قاتل این مرده و ....

-----------

 

رقابت«42» و «فیلم ترسناک 5» در گیشه آمریکای شمالی
تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند رقابت اصلی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی در تعطیلات آخر هفته، بین دو فیلم «42» و «فیلم ترسناک 5» خواهد بود.

اهل فن می‌گویند به سختی می‌توان گفت کدام یک از این دو فیلم، صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکا و کانادا خواهند شد. آن‌ها علت اصلی این امر را در این نکته می‌دانند که هیچ از یک از این دو فیلم، جزو تولیدات جنجالی چند ماه اخیر صنعت سینما نبوده‌اند و بازیگران بسیار معروفی را در نقش های اصلی خود ندارند.«42» را برایان هلگلند بر اساس قصه زندگی جکی رابینسن ساخته است. رابینسن اولین ورزشکار سیاه‌پوست تاریخ آمریکا بود که توانست پیراهن تیم ملی بیسبال (ورزش محبوب مردم آمریکا) را به تن کند. قصه این فیلم، به شرح مناسبات کاری این ورزشکار سرشناس با برانچ ریکی می‌پردازد. ریکی مربی و مدیر باشگاه ورزشی بروکلین داجرز بود که در یک اقدام انقلابی و شهامت‌برانگیز، رابینسن را به تیم خود دعوت کرد.

نقش ورزشکار سیاه‌پوست قصه فیلم را چادویک بازمن بازیگر جوان سینما بازی کرده است. این بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی، در دومین فیلم سینمایی خود موفق به حضور در نقش اصلی شده است. هریسون فورد ایندیانا جونز مشهور سینما هم در نقش برانچ ریکی مدیر باشگاه ورزشی بروکلین راجرز ایفای نقش کرده است.او بازیگر نقش دوم این درام ورزشی است.

گفته می‌شود وی امیدوار است برای ایفای نقش این شخصیت واقعی، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شود. «فیلم ترسناک 5» هم مثل چهار قسمت قبلی موفق آن، با هزینه اندک 14 میلیون دلاری توسط مالکوم دی‌سی ساخته شده است.

قصه این فیلم -که به شوخی با صحنه‌های معروف فیلم‌های ترسناک یکی دو سال اخیر می‌پردازد- خیلی شبیه قصه فیلم‌های ترسناک مطرح و پرفروش است.

 یک زوج جوان، فرزند تازه به دنیا آمده خود را از بیمارستان به منزل می‌برند، تا شاهد یک سری حوادث عجیب و غریب و غیرمنتظره باشند.

آن‌ها سعی می‌کنند به کمک چند کارشناس و روان‌شناس و نصب دوربین‌های مداربسته در سراسر منزل خود، به منبع و منشاء این حوادث پی ببرند. آن‌ها بزودی متوجه حضور یک روح نفرین‌شده در خانه خود می‌شوند.

TP THE WONDER درام رمانتیک تازه ترنس مالیک هم، فیلم جدید سینماهای آمریکای شمالی است. خاویر باردم اسپانیایی تبار و ریچل مک‌آدامز بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم، اولین کار مالیک پس از موفقیت انتقادی «درخت زندگی» اوست. این فیلم که سال گذشته در ایران هم به نمایش درآمد،نخل طلای جشنواره فیلم کن را به عنوان بهترین فیلم جشنواره در بهار سال قبل گرفت.

----------------------

 

_دردسرآفرین ترین موردها آن هایی هستند که ابتدا بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسند و اهمیتی به آن ها نمی دهی .

 _از یک پله و درجه ی اجتماعی که تجاوز می کردی ، مفهوم حجب و حیا چیز متفاوتی می شد .

 _هر کسی می تواند دست به آدم کشی بزند ، به شرط این که انگیزه کافی داشته باشد .

 

سفر مگره| ژرژ سیمنون

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 380 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:26

 تمجید مریل استریپ از«بانوی آهنین»

مریل استریپ بازیگر فیلم سینمایی «بانوی آهنین» که درباره زندگی مارگارت تاچر بود در پی درگذشت این سیاستمدار با صدور بیانیه‌ای از وی تمجید کرد.

به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، مریل استریپ که در سال 2012 برای ایفای نقش مارگارت تاچر در فیلم «بانوی آهنین»  موفق به کسب جایزه اسکار شد، با صدور بیانیه‌ای به تمجید از وی پرداخت. او نوشت: مارگات تاچر یک پیشگام بود که خواسته یا ناخواسته نقش مهمی برای ورود زنان به عرصه سیاست ایفا کرد.

این بازیگر زن برنده اسکار افزود: سخت است که برهه‌ای از تاریخ معاصرمان را بدون نقش تاثیرگذار بریتانیا در پایان قرن بیستم مجسم کنیم. وضع مقررات سخت‌گیرانه مالی او هرچند به سختی‌های نیازمندان افزود و شیوه تنظیمات مالی وی ارزش مالی زیادی برای دیگران ایجاد کرد، اما در این زمینه بحث زیادی وجود دارد که نظارت همیشگی و وفاداری عمیق او به پوند استرلینگ به بریتانیا کمک کرد تا از توفان مالی اروپا عبور کند.

استریپ که برای ایفای نقش مارگارت تاچر در فیلم بانوی آهنین برای هفدهمین بار نامزد اسکار شد، در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: اما برای من او مظهر هیبت و قدرت و استحکام شخصی‌اش بود. با توجه به قدرت او در طیف‌های سیستم سیاسی بریتانیا و با وجود مرزهای طبقاتی و فوبیای جنسیت، موفق شد تا کاری را که واقعا می‌خواست، انجام دهد و این یک دستاورد فوق‌العاده بود. برای رسیدن به این مکان، از آنجا که او دختر یک مرد بزرگ نبود، یا بیوه یک مرد با اهمیت، او با کوشش و تلاش خود موفق به انجام این کارها شد.مریل استریپ در این بیانیه تاکید کرده که افتخار می‌کند که سعی کرد تا سفر آخر زندگی او را، پس از قدرت تصویر کند. او می‌نویسد: اما من تنها درک اندکی از همه تلاش‌هایی که او کرد داشتم و این که او چگونه موفق شد تا این کشتی را به سمت دیگر هدایت کند.مارگارت تاچر اولین و تنها نخست ‌وزیر زن انگلیس روزدوشنبه در 87 سالگی و بر اثر سکته مغزی درگذشت.

 

-----------------

«سونی» حق پخش داخلی و خارجی«خشم» برد پیت را خرید
:کمپانی فیلم «سونی» حق پخش داخلی و خارجی فیلم «خشم» با بازی برد پیت را در دست گرفت.

به گزارش ایسنا، فیلم جدید دیوید آیر با نام «خشم» که درباره جنگ جهانی دوم است و برد پیت بازیگر سرشناس هالیوودی در آن نقش‌آفرینی می‌کند توسط کمپانی سونی در داخل آمریکا و بازار بین‌المللی توزیع می‌شود.

پیت در فیل «خشم» در نقش فرمانده یک تانک جنگی پشت خطوط دشمن بازی می‌کند و ماجرای فیلم مربوط آوریل سال 1945 و سقوط رژیم نازی است. قرار است فیلم‌برداری فیلم «خشم» از ماه سپتامبر آغاز شود تا این فیلم در تاریخ 14 نوامبر 2014 در سینماهای جهان اکران شود.

دوج بلگراد رییس کمپانی «کلومبیا پیکچرز» در اظهار نظری اعلام کرد به محض خواندن فیلمنامه «خشم» به آن علاقه‌ مند شده است، چرا که این فیلم‌نامه دارای خط داستانی صحیح و قابل اعتماد است و ما از همکاری با پیت و دیوید آیر بسیار هیجان زده‌ایم.

فیلم «جنگ ‌جهانی z» دیگر فیلم برد پیت نیز از 19 ژوئن توسط کمپانی «پارامونت» اکران خود را آغاز می‌کند.

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 373 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:21

 

 
 

 

جایزه داستان خارجی ایندیپندنت فهرست 6 نفره نامزدهایی را که به بخش نهایی این رقابت راه یافتند منتشر کرد.

به گزارش ایبنا به نقل از بوک سلر، جایزه بهترین داستان خارجی ایندیپندنت که یک جایزه بریتانیایی است و یک جایزه 10 هزار پوندی را بین نویسنده و مترجم یک اثر ترجمه شده تقسیم می کند، 6 نامزد خود را برای بخش نهایی این رقابت انتخاب کرد.

این جایزه که برای گرامیداشت ترجمه به عنوان پلی بین فرهنگی اهدا می شود، از میان فهرست اولیه سال 2013 که دربرگیرنده نام 16 نامزد بود، این 6 نفر را وارد مرحله نهایی کرد.

فهرست نهایی این رقابت نشان دهنده توجه گروه داوری به موضوع های تاریخی، جنگی و رقابت های عاشقانه است.

فهرست نهایی شامل نام این آثار است:

- «سقوط شهر سنگی» نوشته اسماعیل کاداره، ترجمه از آلبانیایی توسط جان هاگسون از انتشارات کانونگیت

- «تریسته» نوشته داشا درندیک، ترجمه از زبان کرواسیایی توسط الن الیاس-بورزاک از انتشارات مکلوس

- «دوبلینیسک» نوشته انریکه ویلا-ماتاس، ترجمه از زبان اسپانیایی توسط رزالیند هاروی و آن مک لین از انتشارات رندوم هاوس

- «انحراف» نوشته ژربران بکر، ترجمه از زبان هلندی توسط دیور کولمر از انتشارات رندوم هاوس

- «زمین لم یزرع» نوشته کریس برنارد، ترجمه از زبان آفریقایی توسط میشاییل هینس از انتشارات آلما بوکز

-«مسافر قرن» نوشته آندراس نیومان، ترجمه از زبان اسپانیایی توسط نیک کیستور و لورنزا گارسیا از انتشارات پوشکین

در فهرست نهایی نویسندگانی از آفریقا، اسپانیا، هلند، آرژانتین، کرواسی وآلبانی راه یافته اند. اسماعیل کاداره برنده جایزه بوکر بین المللی از نویسندگانی است که اثرش به این بخش راه یافته است. کتاب او با عنوان «سقوط شهر سنگی» و کتاب «تریسته» نوشتهداشا درندیک کروات از ترس در دوره نازی ها روایت می کنند در حالی که داستان هلندی «انحراف» نوشته ژربران بکر روایتگر زندگی زنی است که از همسرش جدا می شود و زندگی خود را در مزرعه ای در ولز در انزوا ادامه می دهد. زندگی مردم و حیواناتآفریقا را نیز در کتاب «زمین لم یزرع» نوشته کریس برنارد می توان دنبال کرد. «دوبلینیسک» هم سفر یک ناشر اسپانیایی را به دوبلین دنبال می کند که در پی مراسم ترحیمی برای دوران چاپ است و به نوعی یادآور داستان «بومزدی» جیمز جویس است.

به این ترتیب آثار موفقی چون « HHhH» نوشته لوران بینه که از زبان فرانسوی ترجمه شده بود، «خانه خاموش» نوشته اورهان پاموک که از زبان ترکی ترجمه شده بود، «قاتل هالند» نوشته پیا جول که از زبان دانمارکی ترجمه شده بود و «در ستایش کینه»نوشته خالد خلیفه که از زبان عربی ترجمه شده بود، از رسیدن به دور نهایی باز ماندند.

گروه داوری امسال از جین بوسه-بیر استاد ادبیات و ترجمه در دانشگاه ایست آنگلیا، گابریل جوزیپوویچی، رمان نویس و استاد انگلیسی دانشگاه ساسکس، الیف شفق، نویسنده پرفروش ترکیه و بوید تانکین، ویراستار ادبی ایندیپندنت تشکیل شده است.

این جایزه که از سوی نشریه ایندیپندنت برای گرامیداشت ترجمه آثار داستانی در بریتانیا راه اندازی شد، از سال 1990 تاکنون اهدا می شود. این جایزه تنها شامل آثاری می شود که نویسندگانشان در قید حیات باشند و اثرشان سال پیش در بریتانیا ترجمه و منتشرشده باشد. از سال 2001 پشتیبانی مالی از این جایزه را شورای هنر بریتانیا برعهده گرفته است.

میلان کوندرا در سال 1991 برای کتاب «جاودانگی» با ترجمه پیتر کوزی به عنوان نخستین برنده این رقابت انتخاب شد.

سال پیش «شکفتن تاریکی» نوشته ایرون اپلفیلد از زبان اوکراینی با ترجمه جفری ام.گرین كار به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد.

نام برنده نهایی 20 ماه مه اعلام می شود.

 

--------------------

 

 

همایون شجریان در قلب هنری اروپا می خواند
همایون شجریان همراه با سهراب‌ پورناظری در فرانسه روی صحنه می‌روند.

به گزارش ایسنا، سالن تئا‌تر دولاویلا (Théâtre de la Ville) پاریس روز شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) میزبان همایون شجریان و سهراب پورناظری خواهد بود. 

این زوج هنری پیش از این با اجرای کنسرت آینه‌ها در تهران، بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را دور هم گرد آورده بودند، تا آنجا که برگزار کنندگان مجبور به تمدید اجرای این کنسرت شدند.

این دو هنرمند همچنین در شهرهای مختلف ایران، کنسرت آینه‌ها را برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی اجرا کرده‌اند.

 

_______________

 

 
 

 

رقابت برای کسب جایزه کتاب آلمان، امسال با حضور 164 رمان برگزار می شود که از این تعداد 18 عنوان در پاییز گذشته و80 عنوان اوایل سال جاری منتشر شده اند و 66 عنوان دیگر در پاییز سال جاری منتشر می شوند.

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری آلمان، این 164 عنوان کتاب از 101 انتشاراتی به دبیرخانه این جایزه ارسال شده اند که از این تعداد 71 انتشاراتی آلمانی، 18 انتشاراتی اتریشی و 12 انتشاراتی سوییسی هستند.

 جایزه کتاب آلمان که بهترین رمان آلمانی زبان سال تعلق می گیرد از سال 2005 از سوی اتحادیه بورس کتابفروشان آلمان اهدا می شود و مورد توجه ترین جایزه ادبی میان مخاطبان است.

یک هیات داوری 7 نفره که اعضای آن هر سال تغییر می کنند، از جمع این 164 اثر 20 اثر را 14 آگوست (23 مرداد) به عنوان نامزدهای اولیه این جایزه معرفی می کند و 11 سپتامبر (20 شهریور) 6 نامزد نهایی که از میان 20 عنوان اولیه برگزیده شده اندمعرفی می شوند. سخنگوی امسال هیات داوران هلموت بوتیگر منتقد ادبی است.

برنده جایزه کتاب آلمان 7 اکتبر (15 مهر) پیش از آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت معرفی و با اهدای مبلغ 25 هزار یورو تجلیل می شود. به هر یک از فینالیست ها نیز مبلغ دو هزار و 500 یورو اهدا خواهد شد.

 سال گذشته اورسولا کرشل موفق شد با رمان «دادگاه بخش» این جایزه را به خود اختصاص دهد.

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 462 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:19

 

سعید شاپوری : روایت هنری میراث ایرانی و اسلامی، پاسخ خوبی به «300» و «آرگو» است
 
سعید شاپوری، فیلمنامه‌نویس، فیلمنامه‌ ای با عنوان «پارتیزان‌ها» را برای بنیاد سینمایی فارابی نوشت. شاپوری با اشاره به این‌که در منابع و میراث کهن ایرانی، رویدادهای بسیاری می‌توان یافت که برگردان سینمایی آن‌ها پاسخ مناسبی به فیلم‌هایی چون «300» و «آرگو» است، گفت: رویدادهایی که قابلیت برگردان سینمایی داشته باشند، در تاریخ ایران باستان و اسلامی کم نیستند اما ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.
شاپوری به ایبنا گفت: واقعه تاریخی حمله رومی‌ها به سرکردگی «کراسوس» به ایران و مقابله «سورنا» با آنها را به صورت فیلمنامه نوشته و تحویل بنیاد سینمایی فارابی داده‌ام. این اتفاق تاریخی تقریبا 60 سال پیش از میلاد مسیح رخ داده است.
این فیلمنامه‌نویس در ادامه با اشاره به شیوه جنگی سورنا، گفت: شیوه جنگاوری سورنا، شیوه جنگ و گریز بود. این شیوه جنگی را پارتی‌ها ابداع کردند و امروزه هم به نام این قوم، یعنی شیوه پارتیزانی، در تمام دنیا مشهور است. لشگر سورنا، سپاهیان کراسوس را به بیابان‌های ایران کشانده و آن‌ها را تشنگی و گرسنگی دچار می‌کنند. به این ترتیب سپاهیان کراسوس ضعیف شده و با حمله‌های پارتیزانی لشگر سورنا، نابود می‌شوند. متاسفانه پس از این پیروزی سورنا، این فرمانده شجاع و مردمی به دست پادشاه اشکانی کشته می‌شود. 
شاپوری گفت: این تاریخ واقعی است که با تغییرات اندکی به فیلمنامه من نیز راه پیدا کرده است. اتفاقات تاریخی این جریان بسیار گسترده است و طبیعتا نمی‌توان همه آن را در فیلم آورد. این رویدادها باید از نظر دراماتیک پردازش و در قالب یک فیلم 120 دقیقه‌ای تعریف شوند. متاسفانه در ایران معمول است که سریال‌ها و یا فیلم‌های تاریخی را بسیار طولانی ساخته و تمام اتفاقات و وقایع ریز و درشت را که برخی هیچ اهمیت دراماتیکی ندارند، بازگو می‌کنند. 
 این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این سوال که «برای نگارش این فیلمنامه از چه منابعی سود برده؟»، گفت: من برای نگارش این فیلمنامه از اغلب کتاب‌های تاریخی درباره تاریخ اشکانیان بهره بردم. همچنین از منابع دیگری چون «حیات مردان نامی» اثر تاریخ‌نگار و زندگینامه‌نویس مشهور یونان باستان یعنی «پلوتارک» که در چهار جلد ترجمه و منتشر شده، نیز استفاده کردم. در این کتاب درباره کراسوس و حتی درباره اردشیر و چند پادشاه اشکانی مطالب جالبی آورده شده است. 
شاپوری در ادامه با اشاره به آثاری که در جریان‌های سینمایی معتبر جهانی چون هالیوود ساخته شده و حاوی تصویری منفی از تاریخ و فرهنگ ایران است، گفت: در این چند سال من مدام روی این اثر کار کرده و به چند نهاد مختلف ارایه کردم. در زمان اکران فیلم 300 پیشنهاد ساخت این اثر از طرف نهادی داده شد تا پاسخی به این فیلم باشد، اما در ادامه که تب فیلم 300 خوابید این کار نیز فراموش شد. در حال حاضر نیز به دلیل اکران فیلم «آرگو» همه از پاسخ به این فیلم، صحبت می‌کنند که تا چند صباح دیگر این نیز به فراموشی سپرده می‌شود.
این منتقد در ادامه با اشاره به این مسئله که باید به فیلم‌هایی چون آرگو و 300، پاسخ هنری داد، گفت: رویدادهایی که قابلیت برگردان سینمایی داشته باشند، در تاریخ ایران باستان و اسلامی کم نیستند. ما آن‌قدر این رویدادها را در قالب اثر هنری مطرح نکردیم تا این‌که فیلم 300 ساخته شد. متاسفانه تا فیلم‌های چون 300 و آرگو ساخته نشود، هیچ مسوولی به یاد تاریخ خودمان و قابلیت سینمایی آن نمی‌افتد، اما همان‌طور که گفتم پس از اتمام اکران این فیلم‌ها، این مسایل و این «یادآوری‌ها» نیز فراموش می‌شود. با وجود این، همین مسوولان برای کارهای سطحی و پیش پا افتاده سر و دست می‌شکنند و از پروژه‌هایی چون «لاله» حمایت می‌کنند.
 
------------
 
 
 
فیلم «جانگوی آزاد شده» با حذف برخی از صحنه‌های خشن در کشور چین اکران می‌شود.
به گزارش ایسنا، فیلم «جانگوی آزاد شده» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو با سانسور برخی از صحنه‌های خشن و خونین از سوی کمپانی سونی در کشور چین به روی پرده می‌رود. ژانگ میائو مدیر کمپانی سونی در چین اعلام کرد، تارانتینوکارگردان «جانگوی آزاد شده»  با اعمال برخی تغییرات جزئی در فیلم برای اکران در بازارهای جهانی موافقت کرده است. وی در ادامه افزود، خونریزی و خشونت بخشی از ابزار فیلم «جانگو» برای رسیدن به هدف این فیلم است و این تغییرات جزئی به کیفیت اصلی فیلم خدشه‌ای وارد نمی‌کند. نسخه اصلاح‌شده فیلم «جانگو» قرار است از 11 آوریل به مدت زمان 165 دقیقه در چین اکران شود. این اولین فیلمی از تارانتینو خواهد بود که در سینماهای چین اکران می‌شود.
 

------------------

 

  کمپانی «دیسنی» قصد دارد تعدادی از کارکنان «استودیو والت‌ دسینی» را اخراج کند.

به گزارش ایسنا، کمپانی دیسنی از چهارشنبه گذشته اقدام به اخراج حدود 150 نفر از کارکنان خود در بخش‌های سرگرمی خانگی، تولید،‌ توزیع،‌ بازاریابی و همچنین بخش موسیقی و تئاتر خود کرده است.این تعدیل نیرو شامل پنج درصد از کارکنان کمپانی در «دیسنی»، «پیکسار»، «مارول»، «لوکاس فیلم» و بخش موسیقی و تئاتر این کمپانی می‌شود.سخنگوی کمپانی «دیسنی» اعلام کرد به عنوان بخشی از بازبینی ساختار عملکردی کمپانی و به منظور تطبیق با تقاضا در بازار کنونی، تصمیم سختی مبنی بر کاهش تعداد کارکنان در برخی از بخش‌های استودیو گرفتیم.

این تعدیل نیرو همزمان با تمرکز بیشتر کمپانی دیسنی بر روی محصولات «مارول»، «پیکسار»، «لوکاس فیلم» و‌«دریم ورکس» روی می‌دهد.

بسیاری از کارکنان کمپانی دیسنی انتظار داشتند کاهش نیرو پیش از انتشار درآمد کمپانی در سه ماهه دوم روی دهد، این درحالی است که مسوولان ارشد این کمپانی معتبر معتقدند این تعبیرات و سازماندهی مجدد موجبات رشد کمپانی را در آینده فراهم می‌کند.

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 537 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:15

 

درگذشت یک نویسنده و تاریخ‌نگار براثر ایست تنفسی
  دکتر باقر عاقلی نویسنده‌، پژوهشگر و تاریخ‌نگار معاصر ایران در ساعت 12و30 دقیقه پنجشنبه 22 فروردین ماه براثر ایست تنفسی درگذشت.

به گزارش ایسنا، پیکر او امروز جمعه با حضور جمع کثیری از نویسندگان در قطعه نامداران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

علی دهباشی گفت: دکتر باقر عاقلی نویسنده‌، پژوهشگر و تاریخ‌نگار معاصر ایران در ساعت 12و30 دقیقه پنجشنبه 22 فروردین ماه براثر ایست تنفسی درگذشت.عاقلی در سال 1308 متولد شد و از او پژوهش‌ها و آثار بسیاری به جا مانده است. از جمله آثار به جا مانده از این نویسنده می‌توان به مقالاتش در دایره المعارف‌های فارسی اشاره کرد.همچنین کتاب سه جلدی «شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران» از آثار اوست.

او ادامه داد: از آثار دیگر او می‌توان به «روز شمار تاریخ ایران» در دوجلد ‌، «ذکاء‌الملک فروغی و شهریور 20 »،‌ کتاب هزار صفحه‌ای «نخست وزیران ایران» ،‌ پژوهش بزرگ او درباره خاندان‌های حکومت‌گر در ایران که در دو جلد منتشر شده است،‌ اشاره کرد.دهباشی ادامه داد: کتاب دیگر او درباره «نصر‌ت‌الدوله فیروز و قوام‌السطنه» است در مجموع آثار دکتر باقر عاقلی به 30 عنوان می‌رسد.از جمله تخصص‌های او، عکس‌شناسی و صنعت شناسی بوده است.

زمان مجلس ختم باقر عاقلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

---------------

 

تازه ترین رمان روبرتو ساویانو نویسنده مافیا ستیز با عنوان «صفر صفر صفر» 5 آوریل (16 فروردین) در ایتالیا منتشر شد.

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری سوییس، 7 سال پیش بود که این نویسنده ایتالیایی رمان «گومورا» با موضوع مافیای ناپل را منتشر کرد و این اثر در سراسر دنیا به یک اثر پرفروش بدل شد. اکنون تازه‌ترین رمان وی با عنوان «صفر صفر صفر» با موضوع تجارت جهانی کوکائین روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

ساویانو در زمان انجام تحقیقات برای نگارش رمان «گومورا» به عنوان پادو برای کامورا – مافیای ناپل – کار کرده بود. از زمان انتشار این رمان در سال 2006 به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. این رمان همچنین دستمایه اقتباس یک سینمایی به کارگردانی متیو گارونه نیز قرار گرفت و موفق شد جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن را نصیب خود کند و جایزه فیلم اروپایی به عنوان بهترین فیلم را به دست آورد. ساویانو به دلیل تحقیقاتش دیگر امنیت جانی ندارد و در مکان نامعلومی تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند.

طبق اعلام انتشارات کارل هانزر مونیخ که پیش‌تر نیز آثار ساوبانو را در آلمان منتشر کرده است، نسخه آلمانی زبان رمان «صفر صفر صفر» احتمالا اوایل سال 2014 منتشر خواهد شد.

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 453 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 2:12

 

 

چطور امكان دارد 5میلیارد تومان را ظرف چند روز به افراد پرداخت كنند؟!
مجید امرایی با بیان اینكه صحت اجرای یك برنامه با مستندات آن مشخص می‌شود، تاكید كرد تا هنگامی كه سازمان تئاتر تشكیل نشود اجرای هر طرحی برای رشد تئاتر كشور ناقص می‌ماند.

به گزارش ایلنا، مدیر پیشین دفتر تئاتر خیابانی مركزهنرهای نمایشی كل كشور با اشاره به بحث احداث تئاترشهر استان‌ها، گفت: تنها یك ایران است و مجموعه تئاترشهر كه 5 تالار دارد. نه در تولید، نه درخصوص برنامه‌ریزی برای اجرا در این سالن‌ها و همچنین نه در زمینه حمایت مالی هیچ كمك و برنامه مدونی وجود ندارد، به نوعی می‌توان اظهار كرد كار باری به هر جهت پیش می‌رود.وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر اولویت با مسائل اجتماعی محور درنظر گرفته می‌شود؛ آثار هیچ تناسبی با مضمون مورد نظر ندارند.

او همچنین با اشاره به برنامه‌های دوره تصدی خود در دفتر تئاتر خیابانی، اظهار داشت: طی دوسال و نیم هر روز بدون وقفه اجرای عمومی داشتیم و این درحالی اتفاق می‌افتاد كه با حدود یك دهم بودجه مورد نیاز كمترین حمایت مركزهنرهای نمایشی را دریافت ‌كردیم و چیزی نزدیك به 3860نمایش خیابانی برای مخاطبان اجرا شد.وی ادامه داد: امروز گفته می‌شود در سال جدید 11هزار و چهارصد اجرای عمومی نمایش محیطی را فقط طی 6ماه نخست خواهیم داشت، هیچ‌كس هم سوال نمی‌كند الان كه روزهای پایانی فروردین ماه را پشت سر می‌گذاریم آیا نمایش خیابانی درحال اجرا شدن است؟این مدیر اضافه كرد: می‌گویند در ایام نوروز 1392 نمایش خیابانی در شهرهای مرزی و مناطق جنگی اجرا كردیم اما اطلاعات و مستندات مربوط به این اجراها هنوز منتشر نشده است كه این اتفاق با چه تعداد گروه افتاد، با كدام سامانه برنامه‌ریزی و چه میزان مبلغ حمایتی؛ تنها گفته می‌شود این تعداد برنامه اجرا شد. ما در كل كشور تنها 360 گروه تئاتر خیابانی داریم اما كسی نمی‌آید اعلام كند این رقم 1392چگونه به دست آمده و اصلا با توجه به شرایط مالی موجود منابع مالی این برنامه چگونه تامین شده است؟

سرپرست گروه تئاتر گیلگمش همچنین اشاره كرد: وقتی ما می‌گوییم 3860 نمایش را اجرا كردیم كتاب آن شامل عكس، نام گروه‌ها به اضافه محل اجرا، تعداد اجراهای هر گروه و... چاپ شده و موجود است. اما آیا كتاب 1392اجرای نمایش خیابانی در ایام نوروز منتشر می‌شود؟

امرایی به پرداخت بدهی 5میلیاردی هنرمندان تئاتر اشاره كرد و گفت: از طرفی عنوان می‌شود پرداخت بدهی مركزهنرهای نمایشی به هنرمندان تئاتر طی روزهای پایانی منتهی به تعطیلات انجام شد. اما بیان نمی‌شود چطور امكان دارد 5میلیارد تومان را ظرف چند روز به افراد پرداخت كنند. اصلا چه تعداد هنرمند 5میلیارد تومان طلب داشتند؟

امرایی با اشاره به وجود كاستی‌های گوناگون حتی در ساده‌ترین سطوح برگزاری مراسم تئاتر كشور، بیان كرد: دغدغه‌ها تنها به آنچه گفته شد متوقف نمی‌شود و مسائل بسیاری وجود دارد كه تئاتر ما با آن‌ها دست به گریبان است. به عنوان مثال سال‌ها گفته شده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اما آیا واقعا كدامیك از شاخصه‌های جهانی بودن دراین رویداد وجود دارد؟ جشنواره تئاتر كودك همدان به همین صورت، عنوان بین‌المللی را یدك می‌كشد اما حتی یك وب‌سایت معتبر ندارد تا رویدادهای جشنواره در آن منعكس شود و مخاطبان دیگر كشورها از اتفاقات روزهای برگزاری مطلع شود.

 

----------------

 

 

 
با انتشار یک پوستر ویژه و اکران فیلم بازسازی شده «تعطیلات رومی»، پنجاهمین سال اکران این فیلم ساخته ویلیام وایلر گرامی داشته می‌شود.
به گزارش مهر به نقل از امپریال، ویلیام وایلر کارگردان مشهور آمریکایی با ساخت این فیلم گریگوری پک بازیگر مشهور هالیوود را در کنار آدری هپبورن بازیگر تازه‌کار آن زمان قرار داد و فیلمی ساخت که با استقبال زیادی روبه‌رو شد. این فیلم کلاسیک از محصولات کمپانی پارامونت، داستان یک گزارشگر و یک پرنسس به نام «آن» را دستمایه قصه خود قرار داده بود. آدری هپبورن بلژیکی پس از نقش‌هایی کوتاه در چند فیلم بریتانیایی، توسط ویلیام وایلر برای ایفای نقش «پرنسس آن» در «تعطیلات رومی» اتنخاب شد و برای همین فیلم برنده جایزه اسکار شد. او که چهار بار نامزد اسکار شد، از سال ۱۹۸۳ تا پایان زندگی ‌اش سفیر یونیسف بود. در سال ۱۹۹۹، بنیاد فیلم آمریکا وی را سومین بازیگر بزرگ زن در همه دوران خواند. هپبورن سال ۱۹۹۳ بر اثر ابتلا به سرطان روده در سوییس درگذشت. ویلیام وایلر که به عنوان کارگردان آمریکایی-آلمانی دوران طلایی هالیوود شناخته می‌شود، برنده سه اسکار کارگردانی است. او ۱۲ بار نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد و هنوز کسی رکورد او را در این زمینه نشکسته است. فیلم «تعطیلات رومی» قرار است در سالگرد اکرانش یعنی 10 جولای در سینماهای آمریکا دوباره اکران شود.

 

---------------------

 

 

 

 
مهدي نصيري ، رئيس كانون ملي منتقدان با اشاره به تصميم جدي هيات مديره كانون براي برگزاري جشن سالانه و معرفي برگزيدگان سال 91 تئاتر گفت: اسامي نامزدهاي برگزيده جشن سالانه كانون ملي منتقدان تئاتر ايران در ده بخش اصلي و دو بخش ويژه تا پايان فروردين ماه سال جاري معرفي مي شوند.

رئيس كانون ملي منتقدان تئاتر ايران با اعلام اين خبر افزود: امسال بهترين هاي تئاتر ايران در هشت بخش نقد، نمايشامه نويسي، كارگرداني، بازيگري مرد، بازيگري زن، طراحي صحنه، موسيقي، چهره پردازي در كنار يك نمايش كودك و نوجوان و يك نمايش صحنه اي توسط اعضاي كانون ملي منتقدان انتخاب مي شوند و در جشن سالانه كانون مورد تجليل قرار مي گيرند. در كنار اين ده هنرمند برگزيده ، دو انتخاب ويژه نيز صورت مي گيرد. نصيري در ادامه افزود: ضمن اشاره به اينكه در حال حاضر بيشتر انتخابهاي اعضا كه از ميان آثار به اجراي عموم در آمده سال 91 صورت گرفته، اعلام شده است تاكيد كرد: تصميم هيات مديره اين است كه جشن سالانه كانون پس از چند سال وقفه حتما امسال و همزمان با هفته تئاتر برگزار شود. در اين رابطه همه اقدامات لازم توسط هيات مديره صورت گرفته است، اما در شرايطي كه زمان زيادي تا زمان تصميم گرفته شده باقي نمانده همچنان چشم اميد به همكاري و مساعدت اداره كل هنرهاي نمايشي داريم.او با برشمردن مشكلات مالي و عدم دريافت بودجه تخصيص يافته سال 90 و 91 و همچنين بخشي از بودجه سال 89 كانون گفت: تا به اينجاي كار هيات مديره تمامي مقدمات برگزاري جشن را با همكاري اعضا انجام داده است و همچنان اميدوار است تا بعد از وقفه چندساله، جشن سالانه را امسال برگزار كند و در اين ميان تنها مسئله اي كه ممكن است باعث شود اين رويداد به سرانجام نرسد بي ميلي اداره كل هنرهاي نمايشي به فعاليت هاي كانون و از جمله برگزاري اين جشن خواهد بود. وي افزود: مذاكرات شفاهي و نيز درخواست مكتوب هيات مديره با اداره كل هنرهاي نمايشي جهت هماهنگي و انجام مقدمات برگزاري جشن تا كنون نتيجه مورد انتظار را در بر نداشته اما با وجود همه اين ها ، كانون ملي منتقدان تئاتر نامزدهاي دريافت ديپلم افتخار و جايزه جشن كانون را تا پايان فروردين ماه سال جاري اعلام مي كند و اميدوار است كه بتواند اين جشن را با همكاري مركز هنرهاي نمايشي در اردیبهشت و همزمان با برنامه های هفته تئاتر برگزار کند.

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 371 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 1:55

 

اجرای «یاس کبود یثرب» در تئاتر شهر البرز
 
نمایش«یاس کبود یثرب» نوشته مشترک محمد عسگری و کوروش خزائی در مجموعه تئاترشهر استان البرز روی صحنه می رود.
به گزارش ایران تئاتر، این اثر نمایشی که مروری بر تاریخ دوره خلافت پس از حضرت رسول(ص) تا شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) است، سه شنبه و چهارشنبه، 27 و 28 فروردین ماه، ساعت 19 در مجموعه تئاترشهر استان البرز روی صحنه می رود.
 به گفته کوروش خزائی، این اثر نمایشی شنبه، 24 فروردین ماه، در خیابان بهمن یار، اتوبان تندگویان و دوشنبه، 26 فروردین ماه، در سالن ورزشی شهرداری منطقه 19 تهران ساعت 20:30 به اجرا در می آید. محمد عسگری، علیرضا نوبخت، رهام عسگرپور، ایمان سماواتی، پرسا عربی یاوند، مانا پوررستمی، محمد سلبی، مسعود سقلاطون نیا، سیدفرزاد تجلی از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند و آرش رحمانی آهنگسازی این نمایش را برعهده دارد.
اعلام برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر در ایام فاطمیه(س)
 
تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر در ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) میزبان تماشاگران تئاتر با اجرای دو نمایش خواهد بود. 
به گزارش فارس به از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، نمایش «سمنو» نوشته خیرا... تقیانی‌پور و کارگردانی مشترک جواد نوری و خیرا... تقیانی‌پور با بازی رضا پاپی، جواد پورزند، وحید نفر، مصطفی ساسانی، نادیا فرجی، محمدهادی عطایی، علی لویی  از 21 تا 30  فروردین سات 18:30 در تالار سایه میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.
 همچنین نمایش «آیین فاطیما» نوشته نصرا... قادری و کارگردانی سعید بصیری که این روزها در تالار قشقایی به صحنه رفته روز یکشنبه 25 فروردین ماه نیز پذیرای تماشاگران تئاتر خواهد بود.
نمایش‌های «پلکان» به کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی، «مرده ریگ» به کارگردانی غزل اسکندرنژاد، «راکب» به کارگردانی کوروش زارعی در تالار چهارسو یکشنبه 25 فروردین ماه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) روی صحنه نخواهند رفت.

------------------

 

در نشست خبري نمايش «راكب» مطرح شد
كوروش زارعي: پايبندي ما به فرهنگ ايراني براي جهانيان جذاب است
نشست رسانه‌ اي نمايش «راكب»‌نوشته جمشيد خانيان و به كارگرداني كوروش زارعي صبح ديروز با حضور كارگردان و جمعي از اصحاب رسانه در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
كوروش زارعي در پاسخ به پرسش خبرنگار «باني فيلم» درخصوص اينكه كارهايي مثل «آنتيگونه» به رغم اينكه متعلق به فرهنگ و سرزمين ما نيستند، ولي به دليل تم و موضوع تعميم پذيرشان جهاني مي‌شوند، فكر مي‌كنيد تئاتر ما اين پتانسيل را دارد كه تم‌ها و موضوعات بومي را طوري مطرح كند كه قابليت جهاني شدن را داشته باشد، گفت: بله، ما اين تجربه را در دو نمايش «آينه توي سقف» نوشته جمشيد خانيان و «زنان مهتابي، مردان آفتابي» بر اساس «الهي نامه» عطار نيشابوري انجام داديم و نتيجه‌اش را گرفتيم. «آينه توي سقف» را سال 2000 در جشنواره جاده ابريشم آلمان اجرا كرديم كه مورد توجه فراوان قرار گرفت. به طوري كه به ما گفتند ما چنين نمايش‌هايي را از شما مي‌خواهيم. «زنان مهتابي، مردان آفتابي» نيز در كشورهاي تركيه و قرقيزستان روي صحنه رفت و مورد استقبال قرار گرفت. غربي‌ها بهتر از ما شكسپير و مولير و سوفوكل را مي‌شناسند، پس ما بايد چيز جديدي به آنها ارائه دهيم. اگر ما پايبند به فرهنگ، آيين، ادبيات كهن و كلاسيك و داشته‌هاي خودمان باشيم، حرف‌هاي زيادي در سينما و تئاتر براي گفتن خواهيم داشت. نوع موسيقي، رنگ، طراحي ميزانسن، حركت و جنس بازي ما براي آنان جذاب است. همان طور كه نگاه آنها نيز براي ما جالب است.
زارعي در اين ارتباط افزود: اگر هنرمندان ما خودشان را باور كنند هيچ چيز از اروپايي‌ها و غربي‌ها كمتر ندارند. به نظرم كفگير آنها به ته ديگ خورده، بنابراين چيزهايي كه ما و ساير آسيايي‌ها به آنها ارائه مي‌دهيم، برايشان جذاب خواهد بود. ما با تكيه بر باورهاي خودمان حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم. در اين صورت است كه مي‌توانيم موفقيت‌هاي بزرگي كسب كنيم، كما اينكه طي سال‌هاي اخير جوايز زيادي هم از جشنواره‌هاي جهاني دريافت كرده‌ايم.
كارگردان «راكب»‌در اين نشست گفت: اين نمايش بر اساس «آنتيگونه» سوفوكل نوشته شده و جمشيد خانيان پس از تحقيقات اين اثر را با توجه به بافت جغرافيايي جنوب ايران به نگارش درآورده است. «راكب» فضايي جادويي دارد و خارجي‌هايي كه نمايش را در جشنواره تئاتر فجر ديده بودند، آن را پسنديدند. در حال رايزني هستيم تا «راكب» را در چند فستيوال خارجي شركت دهيم. اصل اين نمايش‌ها متعلق به خارجي‌هاست، ولي كار ما در صورتي برايشان جذاب است كه متونشان را با فرهنگ شرقي خودمان تطبيق دهيم.
زارعي در بخش ديگري از اين نشست گفت: در تئاتر هميشه دو مقوله برايم از اهميت فراواني برخوردار بوده: 1ـ طراحي صحنه، 2ـ موسيقي. هيچ وقت به اين دو مورد به عنوان عنصر تزييني نگاه نكرده‌ام، بلكه هميشه به عنوان يك كاراكتر مدنظرم بوده‌اند. در «راكب» هم موسيقي جايگاه والايي دارد و گاهي حتي به عنوان كاتاليزور نمايش را پيش مي‌برد و به نوعي روايتگر قصه مي‌شود. به عبارت ديگر موسيقي مكمل كاراكترهاي ديگر است. در تراكت‌هاي تبليغاتي «راكب» را نمايشي موزيكال خوانده‌ام. البته نه به معناي آن تئاتر موزيكال كودكان. نمايش من ديالوگ دارد و در آن درام اتفاق مي‌افتد. يعني موسيقي مكمل كارگرداني و كاراكترهاي من است. موسيقي كاراكتر فعال نمايش «راكب»‌است.
وي درخصوص تغييرات اثر نسبت به اجراي جشنواره تئاتر فجر هم گفت: تغييرات فاحش و اساسي در ساختار اجرا به وجود نيامده است. كارهايي كه براي جشنواره ارائه مي‌شود همواره با استرس و شتاب همراه است. ما در ميزانسن‌ها، بازي‌ها، كارگرداني و طراحي صحنه تغييرات و روتوش داشتيم، اما موسيقي كار تغييري نكرده است. زارعي درباره ويژگي متن «راكب» نيز گفت: متن خانيان اين امكان را مي‌دهد كه شما در هر بار تمرين چيزهاي جديدي دريافت و لحاظ كنيد، چون زيرمتن قوي دارد.
كارگردان «راكب» ادامه داد: ابتدا قرار بود اين متن را حسن فتحي كار كند كه به دلايل مشغله تلويزيوني كارگرداني او منتفي شد، بعد از او قرار شد حسين مسافر آستانه اين امر را به عهده بگيرد كه باز نشد و در نهايت كارگرداني «راكب» به من رسيد.
زارعي اشاره كرد كه پس از 8 سال دوري از كارگرداني، اثري را در مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي‌برد.
وي در اين ارتباط گفت: خيلي‌ها من را فقط به عنوان يك كارگردان تئاتر مذهبي مي‌شناسند كه به اين مسئله افتخار مي‌كنم، ولي ما كارهاي ديگري چون «شب محبوبه» بر اساس «مده‌آ» اوريپيد هم كرده‌ايم.
زارعي درخصوص نحوه قرارداد اين نمايش نيز توضيح داد: 80% دستمزد عوامل اين كار فروش گيشه است، ضمن اينكه يك حمايت ناچيز نيز به گروه تعلق گرفته كه اصلاً قابل ذكر نيست. تا اين لحظه از جيب خودم 3 ميليون تومان بابت هزينه اياب و ذهاب گروه خرج كرده‌ام. به خاطر اجراي اين نمايش حتي يك فيلم سينمايي خوب را هم از دست دادم.
وي در جايي ديگر از اين نشست گفت: در اين كار اصلاً دراماتورژي صورت نگرفته، خانيان فقط از پلات قصه و سيناپس 4 خطي «آنتيگونه» استفاده كرده است. نمايشنامه به صورت مستقل و در فضاي جنوب نوشته شده. بر اساس تحقيقات آقاي خانيان، اين قصه تقريباً به شكل مستند در آن منطقه وجود داشته. بنابراين به نوعي مي‌شود گفت كه «راكب» تئاتري مستند نيز است. 
زارعي در پايان گفت: نمايش‌هاي زيادي راجع به زار روي صحنه رفته است، اما هيچگاه اين مسئله عينيت نداشت. ما در نمايشمان براي اولين بار بادها، زارها، جن‌ها و ارواح را نشان مي‌دهيم.
اجراي اين نشست را عليرضا سعيدي به عهده داشت.
وفا طرفه، حسن اردستاني، الهام السادات رسولي، محمد يوسفي، سعيد برجعلي، سيد ميثم موسويان، فائقه حاج مهدي و كوروش زارعي بازيگران نمايش «راكب» هستند.
گفتني است، «راكب» از 22 فروردين ساعت 19 در تالار چهار سو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي‌رود. 
 
----------------
 
 
 
 

 
تالار مولوی علیرغم دیگر تالارهای تئاتری با آغاز سال جدید هیچ برنامه و تکلیفی ندارد و امور فرهنگی دانشگاه تهران نیز هنوز تصمیمی را در مقابل استعفای سعید اسدی رییس این مجموعه نگرفته است.
به گزارش فارس، نزدیک به دو ماه است که سعید اسدی مدیر تالار مولوی از سمت خود استعفا داده است، مجموعه تئاتری که طی دو سال گذشته توانسته با ارائه و اجرای نمایش‌های موفق از دید مخاطب و منتقدان توجه همگان را با وجود تئاتر شهر و ایرانشهر به خود جلب کند.کمبود امکانات، نبود بودجه کافی و بی‌توجهی مطلق مدیران مربوط به تالار مولوی راه را به جایی برد که سعید اسدی از سمت خود استعفا داد، مدیری که با اعتماد به دانشجویان علاقه‌مند به تئاتر توانست در تالار مولوی، «تئاتر» اجرا کند.
اسدی پیش از این سال 90 نیز استعفا داده بود تا به نوعی بی‌توجهی‌ مدیران به تالار مولوی را اعلام کند، اما با وعده‌هایی که محقق نشد، باعث شد تا او بار دیگر به کار خود ادامه دهد. پایان به اینجا ختم نشد و به دلیل عدم پرداخت تعهدات مرکز هنرهای نمایشی به تالار مولوی، این تالار حاضر نشد تا میزبانی جشنواره تئاتر فجر را بپذیرد و در آخر سعید اسدی مدیری که به گفته خود یک سال است که حقوقی دریافت نکرده، بهمن ماه سال گذشته تصمیم به استعفا گرفت. حال سال جدید آغاز شده است و تمام تماشاخانه‌ها و تالارهای تئاتری با نمایش‌های جدید به استقبال بهار آمدند، اما تالار مولوی که توانسته بود در سال 91 با نمایش‌های «اسکیس»، «قیاس‌الدین مع‌الفارق»، «به صدای زمین گوش کن»، «پچ‌ پچه‌ های پشت خط نبرد»، «ویران» و ... تحسین همگان را از آن خود کند، در سال 92 در سردرگمی به سرمی‌برد. بلاتکلیفی گریبانگیر تالار مولوی شده است. امور فرهنگی دانشگاه تهران که تالار مولوی تحت نظر آن است هنوز تصمیمی را برای استعفای سعید اسدی نگرفته است، این در حالی است که امور فرهنگی دانشگاه تهران اگر توجه‌ای برای مولوی قائل بود زودتر از اینها اقدامات لازم را انجام داده بود. از طرفی اسدی از زمان استعفای خود در این مجموعه حاضر نشده است. حال تالار مولوی با روزهای طلایی خود در سال 91، چراغش در سال 92 خاموش است و تنها منتظر آغاز شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی است. نیاز است امور فرهنگی دانشگاه تهران هر چه زودتر تکلیف استعفای سعید اسدی رییس تالار مولوی را مشخص کنند و با فراهم کردن امکانات لازم شرایط مطلوبی را برای این مجموعه فراهم سازد.
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 437 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 1:52

 

بازيگر فيلم‌هاي سگ‌كشي، اجاره‌نشين‌ها، بانو، هامون، ميكس و... كه تلويزيون را با مجموعه‌هاي موفقي چون آژانس دوستي، همسران، محله بهداشت، شبي از شب‌ها، مرده متحرك و... تجربه كرده است، نوروز امسال با سريال «هفت‌سين» جلوي دوربين يدا... صمدي رفت و ايفاگر نقش احمد شمس در اين مجموعه بود.
با بازيگر فيلم‌هاي جنگجوي پيروز، ساوالان، سفر پر ماجرا و... يك فنجان چاي نوشيديم تا او پس از سال‌ها دقايقي از دغدغه‌هايش در دنياي بازيگري، سريال موفق همسران و سريال هفت‌سين بگويد...
 
 
؟ آقاي كاوياني در اين سال‌هاي اخير خيلي پر كار نبوديد، علت چيست؟ پيشنهادها جذبتان نمي‌كند، فيلمنامه‌ها يا...
- ماشاا... اين روزها كارها سنگين است و فرصت كار كم است، باوركنيد روي آدم فشار مي‌آيد و اجازه نمي‌دهد با تمركز به كار فكر كند. من ديدم آدم در طول كار با اين شرايط مدام خسته است در حالي كه بايد بهترين دوران حال و احوال آدم وقتي باشد كه مشغول كار است. اگر قرار است اين خستگي در روح و روان آدم تأثير منفي بگذارد و همين مسئله از كيفيت كار بكاهد، چه بهتر كه كاري انجام نشود. وقتي بخواهند سريالي را كه حداقل 6 ماه نياز دارد تا ساخته شود در دو ماه بسازند، اين روي آدم فشار مي‌آورد. بنابراين ترس من اين است كه چنين فشار باعث شود كيفيت كار خوب نشود و خداي نكرده به كليت كار لطمه وارد شود. به همين دليل است كه مي‌ترسم جلو بروم. دوست دارم كاري كنم كه كيفيت مطلوبي داشته باشد.
؟فكر مي‌كنم براي سريال هفت‌سين دل به دريا زديد، چون تمام خصوصياتي كه به لحاظ زمان و شرايط توليد به آن اشاره كرديد در آثار مناسبتي وجود دارد؟
- من حدود 2 ماه از اولين روزهاي بهمن ماه سر اين كار بودم در حالي كه قطع به يقين اين سريال زماني بيشتر را طلب مي‌كرد. خب همين مسئله به آدم فشار مي‌آورد، خسته كننده مي‌شود و باعث فرسوده شدن آدم مي‌شود، به هر حال من معتقد هستم ما بايد مراقب سلامتي‌مان در اين دنيا باشيم. 
؟از شخصيت احمد شمس و قصه‌اي كه شما را براي بازي در سريال «هفت‌سين» جذب كرد صحبت كنيد؟
- من پس از خواندن فيلمنامه، نكته‌اي را در اين شخصيت ديدم كه برايم جالب و جذاب بود، حقيقت طلبي كاراكتر و تلاشش براي انسانيت و نزديك كردن آدم‌هاي اطرافش به انسانيت برايم جالب بود.
؟فكر مي‌كنم حرفه او نيز روي رفتارش كم تأثيرگذار نبود؟
- بله، او چون ناظم مدرسه بود، روي رفتارش اين مسئله تأثيرگذار بوده و حتي به منزل نيز كشيده شده است. همه اين خصوصيات در جذاب كردن كاراكتر به نظرم مؤثر بود.
؟فيلمنامه سعيد فرهادي و موقعيت‌هاي روي كاغذ كه در قصه او آمده بود چقدر جذاب و گيرا بود؟
- خسته نباشيد مي‌گويم به بچه‌هاي نويسنده. به نظرم سوژه و موقعيتي كه در اين سريال نگارش شده بود بسيار نو و جديد بود. فضاي كار مفرح بود. اگرچه نمي‌‌توانستم كار طنز بكنم، چون شخصيت من كاملاً جدي بود. 
؟كليت كار قرار بود در موقعيت شكل طنز به خود بگيرد. در واقع از برخورد واقعي و جدي شخصيت‌ها، قرار بود موقعيتي كميك شكل بگيرد.
- بله دقيقاً همين طور بود، شخصيت احمد شمس نيز در موقعيت‌هايي قرار مي‌گرفت كه گاه تماشاگر از آن مي‌خنديد. در حقيقت برخورد او با ديگر كاراكترها خالق لحظات طنز سريال «هفت‌سين» بود.
؟با توجه با حضور اين تيم تئاتري در كنار هم لحظاتي كار به بداهه‌گويي نيز مي‌كشيد به خصوص در سكانس‌هاي مشترك شما با سيروس گرجستاني...
- (مي‌خندد) بله، به هر حال در اين دست كارها، گاه فرصتي پيش مي‌آيد كه بازيگر در چهارچوب فيلمنامه و ‌خواسته كارگردان از بداهه‌گويي نيز استفاده مي‌كند، مبناي ما اتفاقي بود كه در سكانس رخ مي‌داد.
؟كار با يدا... صمدي به عنوان يك سينمايي كار كه دومين تجربه سريال‌سازي‌اش را پشت‌سر مي‌گذارد چگونه بود؟
- بسيار عالي، از كار با ايشان لذت بردم و در طول مدتي كه جلوي دوربين ايشان بودم هم كار كردم و هم ياد گرفتم و واقعاً خيلي راضي بودم.
؟فكر مي‌كنم سبك هدايت او به نحوي است كه تا حدود زيادي در اين جنس كار دست بازيگرش را باز مي‌گذارد؟
- من اصولاً از آن دست بازيگراني هستم كه سعي مي‌كنم فيلمنامه را دنبال كنم. اگرچه گاهي اوقات شرايطي پيش مي‌آيد كه در لحظه از داشته‌هاي خودت سود ببري. تعامل بسيار خوبي بين آقاي صمدي و تيم بازيگري‌شان وجود داشت و هر پيشنهادي كه مي‌داديم اگر در راستاي كار بود ايشان بلافاصله مي‌پذيرفت.
 
؟ شما سال‌ها پيش سريالي به نام «همسران» كار كرديد كه به عنوان اولين سريال‌هاي آپارتماني هنوز از آن به نيكي ياد مي‌شود. به نظرتان چرا در سال‌هاي اخير ديگر نتوانستيم در اين راستا موفق باشيم و اثري پر مخاطب روانه آنتن كنيم؟ به نظرتان چه فاكتورهايي در سريال همسران وجود داشت كه آثار امروز فاقد آن هستند؟
- (مكث مي‌كند و مي‌خندد) نمي‌دانم چه بگويم... چطوري بگويم!
؟كمي احتياط مي‌كنيد از حرفي كه مي‌خواهيد بزنيد...
- احتياط مي‌كنم چون نمي‌دانم بايد بگويم يا نه!
؟فكر نمي‌كنم سؤال سختي باشد؟
- نه، من هنوز از دست آن سريال ناراحت هستم.
؟واقعاً؟
- بله...
؟حدود 20 سال از سريال «همسران» مي‌گذرد؟
- تهيه‌كننده‌هاي آن كار هنوز حق مرا نداده‌اند و شرم هم نمي‌كنند، به قول شما كم كم مي‌شود 20 سال! اين يعني چه؟ من چه بگويم!؟ واقعاً نمي‌فهمم! واقعاً نمي‌دانم حرف حساب آنها چيست؟ نمي‌دانم اين آقايان براي چه پاي به اين دنيا گذاشتند! باور كنيد در سريال همسران بسياري از زحمات روي دوش خود بازيگران بود. يادم مي‌آيد خود من آن زمان مدام غرولند مي‌كردم كه بابا زود باشيد شروع كنيد، كار را بگيريم مردم معطل هستند! چون مي‌دانستم مردم سريال را دوست دارند و دلم مي‌خواست از آنتن جا نمانيم.
؟اگر اشتباه نكنم پخش سريال «همسران» چهارشنبه‌ها بود؟
- بله و گاهي اوقات ما تا چهارشنبه صبح مشغول كار بوديم، تا كار را به آنتن شب برسانيم.
؟پس الان نسبت به آن زمان سرعت كار خيلي بالاتر رفته است؟ (روزگاري كه شما هر هفته يك قسمت مي‌بستيد و الان كارگرداني هست كه هر دو يا سه روز يك قسمت آن هم بيش از 50 دقيقه‌اي مي‌سازد)
- بله، خب اين درست نيست! به هر حال ما هنگام كار كردن بايد لذت ببريم از كارمان، چون آن زمان بهترين موقعيت زندگي ماست، اگر بنا باشد مدام نگران باشيم، اين مسئله به ما فشار مي‌آورد.
؟خيلي از همكاران شما و البته با سابقه‌هاي عرصه بازيگري به فيلمنامه‌ها ايراد اساسي دارند و معتقد هستند آثار از روي كاغذ نمي‌توانند جذاب باشند و همين مسئله به افت كيفي كارها منجر مي‌شود؟
- بله درست است، نمايشنامه و فيلمنامه يكي از اركان اصلي كار نمايش است چه در تئاتر و چه در تلويزيون و سينما... اما در مورد همسران خيلي اوقات خود بازيگران پيشنهاد دهنده قصه‌ها بودند. درست يادم مي‌آيد قصه‌اي را سر سريال همسران كار مي‌كرديم. يك بار من گفتم اين قصه درست شبيه به آن چيزي است كه خودم برايتان تعريف كردم. در جواب گفتند بابا من از همان حرف‌هاي شما براي خودم دلار مي‌سازم.
؟پس امروز شما ديگر حوصله آن روزها را نداريد كه سر كارتان كنسه يا پيشنهادي بدهيد؟
- باور كنيد ديگر فرصت پيشنهاد دادن وجود ندارد و بايد به سرعت بگيريم و جلو برويم.
؟پس سريال «هفت‌سين» كماكان وسواس خودتان را خواهيد داشت مراقبت مي‌كنيد يا اينكه پس از اين كار...
- بعد از سريال «هفت‌سين» دو كار به من پيشنهاد شده، يك سريال 30 قسمتي و يك تله‌فيلم سينمايي، باز هم جرأت نكردم قبول كنم. بايد يك فكر اساسي به حال كارهاي مناسبتي كرد، اي كاش اين كارها زودتر شروع بشود كه به دقيقه 90 كار نكشد!
؟در شرايط فعلي تلويزيون و توليدات مناسبتي كه فكر نمي‌كنم خواسته‌هاي شما (كه البته درخواست بسياري از همكارانتان هم هست) مهيا بشود؟
- خب ما هم كار نمي‌كنيم! مگر مي‌شود 30 قسمت 45 دقيقه‌اي را در دو ماه براي ماه مبارك رمضان كار كرد. اصلاً اين درست نيست! 
؟اين مشكلي براي شما در امرار معاش زندگي‌تان ايجاد نمي‌كند؟ (به هر حال شما و خيلي از همكارانتان تنها در حرفه بازيگري مشغول هستيد)
- چرا مشكلي ايجاد نمي‌كند؟ مشكل كه هست ولي چه كار كنيم!
؟و در نهايت مجبور مي‌شويد يك جا سريالي را تحت هر شرايطي كار كنيد...
- باور كنيد به غير از سريال‌هاي آژانس دوستي، تنفگ سر پر، پشت‌ كوه‌هاي بلند و چند كار از اين دست ما هر كاري كرديم فشرده و با عجله بسيار ساخته شده، من از يك جا جلوي اين مسئله را گرفتم و با خودم گفتم ما قرار است به كجا برويم؟!
؟از فعاليت‌هاي تئاتر‌ي‌تان چه خبر؟
- پيشنهاد كه بود، ولي چون درگير كار بودم، عذرخواهي كردم كه به هر دو لطمه وارد نشود!
؟دوست داريد كماكان تئاتر كار كنيد؟
- بله... متأسفانه مشكلاتي وجود دارد كه نمي‌دانم چه بايد بگويم...
؟دستمزد تئاتر هم طوري نيست كه بتوانيد با آن زندگي را سپري كنيد؟
- (مي‌خندد) تئاتر كه دستمزد ندارد! در واقع صلواتي است!
؟ و سؤال آخر در مورد ديگر سريال‌هاي نوروز امسال...
- همه بچه‌ها در اين عرصه زحمت مي‌كشند و بايد كار همه را ديد.
 
--------------

 

استقبال چشمگیر از آخرین فصل سریال «پوآرو»
 

آخرین فصل از سریال کارآگاهی معروف «پوآرو» به شبکه‌های سراسر دنیا پیش‌فروش شد. 
به گزارش ایسنا، سازندگان سریال پرطرفدار‌ «پوآرو» که برگرفته از رمان‌های پرفروش آگاتا کریستی است‌، سیزدهمین و آخرین فصل این اثر تلویزیونی را به شبکه‌های مختلف سراسر جهان پیش‌فروش کردند.  استودیو «ITV» و «WGBH» دو کمپانی بزرگ تولید کننده‌ سریال «پوآرو» هستند. «TMC» فرانسه، «ABC» استرالیا، «Prime» نیوزلند، «chungwa» تایوان‌، «لاتین تلویژن» و «Rtv» اسلوونی،‌ «HRT» کرواسی، «سالونا» مجارستان و «دیلی ترک» ترکیه شبکه‌هایی هستند که فصل آخر این سریال چندین ساله را خریداری کرده‌اند. «WGBH» با همکاری شرکتی آمریکایی در حال ساخت دو فیلم تلویزیونی از داستان‌های کریستی با درخشش «دیوید ساچت» است. ساچت قرار است در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کند و از فصل پایانی سریال پرمخاطبش رونمایی کند. 
«پوآرو» اولین‌بار در سال 1989 از شبکه «ITV» انگلیس به روی آنتن رفت.

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 414 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 1:39

 

ارديبهشت در شمال كشور كليد مي‌خورد
حميد لولايي، «بجنب دير شد»!
  تصويربرداري فيلم تلويزيوني كمدي اجتماعي «بجنب دير شد» بزودي در شمال كشور آغاز خواهد شد.
تله‌فيلم «بجنب دير شد» با بازي حميد لولايي 12 ارديبهشت در شمال كشور كليد مي‌خورد و 70 درصد از آن در رشت و بندر انزلي و بقيه بخش‌ها در تهران تصويربرداري خواهد شد. در اين تله‌فيلم به كارگرداني مهدي فارغي، بازي ساعد هدايتي و احمد پورمخبر نيز تاكنون قطعي شده و انتخاب ساير بازيگران ادامه دارد.
لولايي در اين تله‌فيلم نقش مردي به نام منصور ملك را بر عهده دارد كه مدير يك شبكه خدماتي و نظافتي است. روزي سرقت از خانه يكي از مشتريان اين شركت و گم شدن تعدادي از اشياي گرانبها، منصور را گرفتار دردسر بزرگي مي‌كند تا اينكه انگشت اتهام به سوي جواني به نام كيوان گرفته مي‌شود. كيوان برادر محبوبه خانم، زني كه پيشتر مورد علاقه منصور بوده و دختر دايي اوست، به تازگي از زندان آزاد شده و قصد دارد با انتخاب شغلي مناسب، ازدواج كند، اما ...
نويسنده اين تله‌فيلم فرهاد پاك‌سرشت، مدير توليد و برنامه‌ريز سياوش ستاري، مدير تصويربرداري رضا قوام‌پور، منشي صحنه و دستيار كارگردان آذر تجلي، طراح گريم علي كاظمي و مدير تداركات اسماعيل حاجتي است.

 

-------------------

«دونده» به مقصد رسيد
تصويربرداري «دونده» به پايان رسيد.
تصويربرداري فيلم تلويزيوني «دونده» به كارگرداني اصغر هاشمي طي ماه گذشته در شهر شيراز به پايان رسيده و هم اكنون مراحل فني آن در حال انجام است. تصويربرداري به طور كامل در شيراز انجام شده و طي چند روز آينده گروه با تدوينگر نيز به توافق مي رسند. پيش از اين قرار بود فيلم در ايام نوروز روي آنتن برود كه با توجه به طولاني شدن زمان توليد اين امر ميسر نشد. رضا رويگري، هومن سيدي، خاطره حاتمي، هوشنگ حريرچيان، سيروس همتي و هومن خدادوست بازيگران اصلي اين تله‌فيلم هستند. «دونده» داستان زندگي بهرام، مردي ساده، خوش باور و بسيار خانواده دوست را روايت مي كند كه پس از گذشت سه سال از ازدواجش مي خواهد همسرش گيسو را با اتومبيلي كه با مشكلات فراوان خريده است به ماه عسل ببرد. وقوع يك حادثه غيرمنتظره كه منجر به تعويض ماشين او مي شود سرنوشت سفر را دچار تغييرات فاحشي مي كند و...
ساير عوامل اصلي پروژه عبارتند از: تهيه كننده: بهروز مفيد، مدير تصويربرداري: مسعود كراني، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: سامان تفرشي، صدابردار: امير نوبخت، طراح صحنه و لباس: حسن نانكلي، طراح گريم: آرش كشن فلاح، عكاس: سامان تفرشي.

 

--------------------

پخش «کوچه رهایی» در شب شهادت
: تله فیلم «کوچه رهایی» در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد.
تصویربرداری فیلم تلویزیونی «کوچه رهایی» به کارگردانی سیدمحسن یوسفی از دوم فروردین در تهران آغاز شده و هم اکنون روزهای پایانی تولید را پشت سر می گذراند. فیلمنامه این تله فیلم توسط امیر بوالی نوشته شده که داستان جوانی را روایت می کند که برای تامین هزینه عمل خواهرش به هر دری می زند و نتیجه نمی گیرد. در همین حال نادر که یکی از همسایگان امیر بوده در جریان این موضوع قرار می گیرد و به او پیشنهاد می دهد که برای تهیه این مبلغ به دزدی بروند و از کسی که سالیان سال نزول خواری می کرده این مبلغ را بدزدند اما... این تله فیلم توسط مهدی علینقی پور برای گروه فیلم های تلویزیونی شبکه سوم سیما برای پخش در روز شنبه هفته آینده و به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) تولید می شود.
رحیم نوروزی، شهرام ابراهیمی، حسن جوهرچی، اکبر دانیالی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، محمد عمرانی و... (به همراه هنرمند خردسال) هستی علمی فرد بازیگران اصلی این تله فیلم هستند.
سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از: مدیر تصویربرداری: احمد گودرزی، مدیر برنامه ریزی و تولید: محمد عفراوی، مدیر صدابرداری: فراز عباسی، تدوین: مهدی مهرنیا، طراح صحنه و لباس: قاسم مربی، طراح چهره پردازی: آرمین اسماعیلی، دستیار اول کارگردان: حمید عزوجی، موسیقی: محمدمهدی گورنگی، مدیر تدارکات: مهدی منیری، مشاور تولید: فاطمه حیدری، عکاس: پریسا ایمان پور، صداگذاری و میکس: مهدی اکبریان پور، مدیر صحنه: سعید مربی.

 

------------------

تله فيلمي با موضوع دانش آموزان گرفتار در آتش
محمدعلي طالبي «ترانه مردي كه لب نداشت» را تمام كرد
 
تصويربرداري «ترانه مردي كه لب نداشت» به پايان رسيد.
  تصويربرداري فيلم تلويزيوني «ترانه مردي كه لب نداشت» به نويسندگي و كارگرداني محمدعلي طالبي به تازگي به پايان رسيده و هم اكنون مراحل فني آن در حال انجام است. هم اكنون تدوين توسط خود طالبي در حال انجام است و محمود موسوي نژاد صداگذاري را برعهده دارد. بهزاد رفيعي، معصومه ميرحسيني، نسرين بابايي، مهدي متكي، عفت جمالي پور، مهدي فرمند، منيره حسين زاده و... بازيگران اصلي اين تله‌فيلم هستند.
«ترانه مردي كه لب نداشت» داستان مرحوم حسن اميدزاده معلم مدرسه اي در استان گيلان را روايت مي كند كه براي نجات جان دانش آموزان گرفتار در آتش، دست به كاري مي زند كه بعدها باعث شد نام او در دنيا به معلم فداكار معروف شود. مرحوم اميدزاده، سال ها از جراحات وارده بر اثر اين حادثه در رنج بود و در آخر نيمه دوم سال 91 به ديدار حضرت حق شتافت.
ساير عوامل اصلي اين پروژه عبارتند از: تهيه كننده: جواد قلي زاده، مدير تصويربرداري: هاشم موسوي، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: بهزاد رفيعي، طراح صحنه و لباس: مرتضي پورحيدري، طراح گريم: عليرضا خورشيد، صدابردار: مهدي اكبريان، مدير توليد: محمد دهقان، دستيار توليد: محمد نديمي، مدير تداركات: حسن تواضعي، منشي صحنه: مليحه كوروش زاده، جلوه هاي ويژه ميداني: ايمان كرميان.

 

------------

 

ایرج راد: تلاش خود را برای برگزاری مناسب مراسم روز جهانی تئاتر به کار می گیریم
 

مدیرعامل خانه تئاتر گفت: امیدواریم تا پایان هفته تمامی انجمن های خانه تئاتر برنامه های خود را برای برگزاری مراسم روز جهانی تئاتر ارائه دهند.
ایرج راد در گفت و گو با ایران تئاتر گفت: طبق معمول هر سال به مناسبت روز جهانی تئاتر به مدت یک هفته از 7 تا 14 اردیبهشت ماه جشن روز جهانی تئاتر را در خانه تئاتر برگزار خواهیم کرد. وی ادامه داد: در آخرین جلساتی که داشتیم برخی از انجمن ها برنامه های خود را اعلام کرده اند و به زودی نیز مابقی انجمن ها هم برنامه های خود را که برای روز جهانی تئاتر در نظر گرفته اند، اعلام خواهند کرد. راد با اشاره به وجود مشکلات مالی خانه تئاتر، گفت: از بودجه سال گذشته مان که 200 میلیون تومان بود، 120 میلیون تومان را دریافت کرده ایم و اکنون در بخش هایی بدهکار هستیم، با این حال تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا مراسم به نحو احسن برگزار شود.

 

 

یدا... آقاعباسی: جشنواره تئاتر دانشگاهی ویترین آثار دانشجویان است
 
یدا... آقاعباسی، استاد دانشگاه و مترجم تئاتر می‌گوید: بخش پژوهش (چاپ کتاب و ارائه مقاله) به هدف جشنواره تئاتر دانشگاهی نزدیک است به هر اندازه کتاب، پژوهش ومقاله بیشترباشد جشنواره علمی و پایه ای تربرگزار می شود.
به گزارش ستادخبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، آقاعباسی جشنواره تئاتر دانشگاهی را جشنی نمایشی دانست و توضیح داد: دانشجویان نیروهای پرتحرک و آرمان خواهی هستند و می توانند بخش های مهم جشنواره را به عهده بگیرند. ویژگی آرمان خواهی در دانشجویان بالا است. مترجم کتاب «بازنگری در بازیگری» با این توضیح که با برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی موافقم، ولی نه به شکل مسابقه، گفت: دانشجویان در سنی هستند که نیازی به جایزه بردن ندارند. شاید اگر جشنواره در این مرحله به شکل مسابقه ای نباشد بهتر باشد. وی جشنواره تئاتر دانشگاهی را ویترینی برای نشان دادن آثار دانشجویان دانست و افزود: در دانشگاهها باید تئاتری باشد که جشن آن را بگیرند و تئاتر دانشجویی فقط محدود به چند روز نباشد و در طول سال فعال باشد. مترجم کتاب «نظریه صحنه مدرن» تئاتر را محل تمرین، آمادگی، شناخت و آزمایشگاه زندگی دانست و ادامه داد: محدود کردن تئاتر و جشنواره در چند روز هدف هنر تئاتر را تامین نمی کند، تاثیری هم که باید داشته باشد ندارد. باید در طول سال هر هفته و هر ماه دانشجویان این امکان را داشته باشند و برای همکلاسی های خود نمایش اجرا کنند. کارگردان نمایش «چهار صندوق» بخش پژوهش (چاپ کتاب و ارائه مقاله) را به هدف جشنواره تئاتر دانشگاهی نزدیک دانست و اضافه کرد: وقتی کتابی تهیه می شود در طول سال همه از آن استفاده می کنند. کتاب، پژوهش و مقاله هر چه بیشتر باشد جشنواره را علمی و پایه ای تر می کند و کمبودهای این رویداد تکمیل می شود. وی آشنا نبودن دانشجویان با تئاتر، عدم آگاهی بین مخاطبان و مسوولان و کمبود مربی باسواد و دلسوز که دانشجویان زیر نظر او فعالیت کنند را سه حلقه مفقوده تئاتر دانشگاهی دانست.
 
----------------
 
در مراسم زنگ افتتاح نمایش «سه گانه اورنگ»
جمشید مشایخی: هنرمندان جوان امید را به مردم منتقل کنند
  علی رستگار: جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه بازیگری ساعت 19 دوشنبه 19 فروردین با حضور در تماشاخانه ایرانشهر زنگ افتتاح نمایش «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی را به صدا درآورد.
زنگ مراسم آغازین اجراهای نمایش «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی دوشنبه شب 19 فروردین توسط جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران سه بار نواخته شد و این اثر صحنه ای به طور رسمی اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد. 
جمشید مشایخی در این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: جوانان هنرمند این مملکت، معلمان من هستند. همیشه گفته ام از خطاها و اشتباهات من پند بگیرید. من هیچ کاری نکرده ام که به خاطر آن اینجا بایستم و برای شما صحبت کنم. استادان من جوانان مستعد تئاتری هستند که با تلاش هایشان به من آموزش می دهند. 
مشایخی جوانان هنرمند ایران را به امیدواری دعوت کرد و گفت: دلم می خواهد جوانان این مملکت همیشه امید داشته باشند و آن را به مردم منتقل کنند. 
این هنرمند با ذکر بیتی از حافظ ادامه داد: زمانی بود که خودم ناامید شده بودم و مرتکب اشتباه شدم، در حالی که باید می ایستادم. با این همه، امیدوارم مردم ایران از واقعیت به حقیقت برسند. 
پس از صحبت های مشایخی، محمد حاتمی کارگردان نمایش «سه گانه اورنگ» ضمن تشکر از حاضران گفت: هیجان امشب من به خاطر شروع اجراهای نمایشم نیست،بلکه به خاطر حضور شماست و افتخار می کنم که امشب در خدمت شما هستم.  نمایش ما فقط با حمایت دکتر مجید سرسنگی روی صحنه می رود. 
مجیدسرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر در ادامه این مراسم گفت: از حضور هنرمندان و استادان حاضر تشکر می کنم، به ویژه از استاد مشایخی که افتخار دادند و زنگ اجرای آغازین نمایش «سه گانه اورنگ» را به صدا درآوردند. 
سرسنگی افزود: «سه گانه اورنگ» سومین نمایشی ست که در سومین شب پیاپی در تماشاخانه ایرانشهر با برگزاری مراسم زنگ افتتاح اجرایش را آغاز می کند. خوشبختانه نویسندگان این نمایش ایرانی هستند. ضرورت دارد که توجه بیشتری به متون ایرانی داشته باشیم. 
رییس تماشاخانه ایرانشهر در همین رابطه ادامه داد: یکی از راه های برون رفت تئاتر کشور از وضعیت کنونی، اجرای نمایشنامه های ایرانی است، هرچند این موضوع مشکلات خاص خودش را دارد. ما باید در این حوزه سعه صدر داشته و آزاداندیش باشیم. باید اجازه دهیم تفکرات نویسندگان جوان ایرانی روی صحنه جان بگیرد. بسیار باعث خوشحالی است که امشب نوشته ای از 3 نویسنده خوب ایرانی را روی صحنه می بینیم. 
پس از صحبت های سرسنگی، جمشید مشایخی زنگ افتتاح نمایش «سه گانه اورنگ» را به صدا درآورد. 
مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، نورا هاشمی، حسین پاکدل، علیرضا نادری، مهدی نادری، نیما نادری، قطب الدین صادقی، محمد امیر یاراحمدی، بهزاد فراهانی، خسرو احمدی، پریدخت عابدین نژاد، علیرضا محمدی، جمشید گرگین، رضا فیاضی، وحید نفر، یارتا یاران، علیرضا اوسیوند  و حمیرا ریاضی از چهره های حاضر در این مراسم بودند. نیما کرمی نیز اجرای این برنامه را به عهده داشت. 
«سه گانه اورنگ» نمایشی اپیزودیک نوشته علیرضا نادری، محمد امیر یاراحمدی و نیما نادری و به کارگردانی محمد حاتمی است که هر شب ساعت 19 به مدت 80 دقیقه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود. 
«سه گانه اورنگ» درباره سه شخصیت در زمان و مکان مختلف است که سرنوشت زمان حال خود را روایت می کنند. 
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 488 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 1:29

استقبال تماشاگران از نمایش «میاندار باران»
نمایش «میاندار باران» به کارگردانی محمد رضا مداحیان با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شده است.

    به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل بنیاد رودکی, نمایش میاندار باران به مناسبت ایام فاطمیه (س) در حالی از 15 فروردین اجرای خود را آغاز نموده که در طی این چند اجرا تالار وحدت مملواز تماشاگران و علاقمندانی است که حتی به صورت ایستاده از این نمایش دیدن می کنند.دراین نمایش بازیگرانی چون محمد علی ساربان, علی استادی, محمدرضا مداحیان, مجید  خضری, پژمان کاشفی و رضا راد  به ایفای نقش می پردازند.                                             

نمایش میاندار باران کاری از گروه فرهنگی هنری  تراب  با مشارکت موسسه  هومان هنر و همچنین با همکاری بنیاد رودکی تا 28 فروردین هر شب ساعت 20 در تالار وحدت اجرا می شود.    

 

«میاندار باران» ویژه هنرمندان
 
نمایش «میاندار باران» شنبه 24 فروردین ویژه هنرمندان روی صحنه می رود. 
به گزارش روابط عمومی تالار وحدت، محمدرضا مداحیان کارگردان این اثر اعلام کرد: باتوجه به استقبال گسترده تماشاگران از «میاندار باران» برآن شدیم که روز شنبه مصادف با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اجرایی ویژه هنرمندان روی صحنه ببریم. 
گفتنی است، این نمایش تا 30 فروردین هرشب ساعت 20 در تالار وحدت روی صحنه می رود. از عوامل این نمایش می توان از محمدرضا مداحیان (نویسنده و کارگردان)، حمید نیلی (تهیه کننده)، محمدعلی ساربان، علی استادی، محمدرضا مداحیان، مجید خضری، پژمان کاشفی و رضا داد (بازیگران)، علی براتی (طراح حرکت)، علیرضا مهران (طراح صحنه)، بهرنگ قدرتی (آهنگساز)، منوچهر رحیمی (طراح نور) و سعید نقدزاده (مدیرتولید) نام برد.
 
 
 
نمایش«سلام جوجو» به روی صحنه رفت
نمایش شاد و موزیکال «سلام جوجو» به نویسندگی وکارگردانی فهیمه و سیما میرزا حسینی در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، نمایش شاد و موزیکال «سلام جوجو» از  17 فروردین تا 5 اردیبهشت ماه ساعت 18 در فرهنگسرای فردوس ویژه کودکان اجرا می‌شود.این نمایش ماجرای یک طوطی است که دوست ندارد جوجه ششمی به دنیا بیاید در همین حین راکون پیر با جوجه صحبت می کند و با  گفتن از زیبایی های این دنیا او را راضی می کند تا جوجه به دنیا بیاید. جوجه از تخم بیرون می آید و همراه راکون پیر به تماشای جهان  می رود تا اینکه ماجراهایی را در ادامه بوجود می آورد.

از عوامل این نمایش می توان به سیما ، سعیده و سمانه میرزا حسینی (بازیگردانندگان عروسک ها)، سعیده میرزا حسینی(آهنگساز)، علی تابع امام(طراح صحنه) ، سیما و سمانه میرزا حسینی (طراحی و ساخت عروسک ها)نام برد.

علاقه مندان جهت دیدن این نمایش می توانند همه روزه ساعت 18به فرهنگسرای فردوس واقع  در فلکه دوم صادقیه بلوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات مراجعه نمایند.

همچنین این نمایش صبح ها ویژه مهد کودک ها و مدارس اجرا می شود و شماره تلفن 44081039 جهت رزرو نمایش در نظر گرفته شده است.

 

------------

اجرای اپرای لیلی و مجنون به زبان آذری به کارگردانی بهروز غریب پور
اپرای لیلی و مجنون به زبان آذری توسط گروه تئاتر عروسکی آران اجرا می شود.

اپرای لیلی و مجنون به کارگردانی بهروز غریب پور و نوشته آهنگساز نامدار آذربایجانی عزیز حاجی بیّف  به زبان آذری از تیر ماه در تالار فردوسی اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی،  گروه عروسکی آران که از اردیبهشت ماه رپرتوار سالانه را با اجرای اولین اثر خود اپرای مولوی آغاز خواهد کرد،  در نیمه رپرتوار جدیدترین اثرشان که اپرای لیلی و مجنون است را  در تیر ماه روی صحنه می برد.

بهروز غریب پورکارگردان اپرای لیلی و محنون   در خصوص چگونگی تولید و اجرای آن به  روابط عمومی بنیاد رودکی گفت:

من از زمان تشکیل گروه تئاتر عروسکی آران به دفعات به فکر  اجرای اپرای لیلی و مجنون بودم.

این اپرا اولین بار توسط عزیز حاجی بیّف آهنگساز نامدار آذربایجانی در سال 1908 نوشته شده و چه در زمان حیات خودش و چه پس از آن بارها اجرا شده است.  اما وجود  نقاط ضعفی در این اجراها باعث شده  که این اثر بی نظیر تا کنون بین المللی نشود. من طی ماههای بهمن و اسفند 91  وهمچنین از شروع سال جدید با همکاری امیر بهزاد آهنگساز همکارمان  در گروه تئاتر عروسکی آران موسیقی این اثر را برای اجرای صحنه ای آماده کرده ایم ومراحل طراحی لباس و ساخت عروسکها را نیز تا حد زیادی پیش برده ایم که انشاءالله تا  تیر ماه نیز به مرحله اجرا در تالار فردوسی آماده کنیم.

بهروز غریب پوردر خصوص زبان این اثر گفت : لیلی ومجنون  به زبان آذری اجرا می شود و برای تمام فارسی زبانهایی که اثر بی نظیر نظامی گنجوی را خوانده اند و همچنین برای تمامی آذری زبانهای ایرانی قابل فهم خواهد بود و توضیحاتی در بروشور برنامه نیز ارائه داده خواهد شد و بنا براین  هیچ مخاطبی از نظر درک موضوع مشکلی نخواهد داشت.

همانگونه که می دانید ما پیش از این اپرای مکبث را به زبان ایتالیایی که یک زبان ارو پایی بود اجرا کردیم ولی از نظر انتقال موضوع مشکلی نداشتیم چه رسد به اینکه اپرایی به زبان آذری اجرا کنیم که مملو از واژه های فارسی است و از نظر موسیقایی آنقدر برای همه قابل فهم و ضمنا لذت بخش است که زبان حداقل مشکل ما خواهد بود .  آنچه که من بدنبالش هستم رسیدن به بالا ترین  حد تصویری شدن نمایش است که بی شک زبان تصویر و زبان موسیقی  پدید آورنده یک فصل مشترک عمیق با مخاطب است که باید به آن برسیم.

کارگردان اپرای  لیلی و مجنون در ادامه گفت :

بنیاد رودکی همچون سالهای گذشته در سایر تولیدات این گروه با تخصیص محل ساخت دکور, سالن تمرین, ساخت عروسکها, اجراها و سایر حمایتهای دیگر از تولید این اثر نیز همکاری و حمایت کرده است اما هنوز اسپانسر مالی نداریم و  بیشتر اتکای من بر اساس قابلیت ها و تلاشهای گروه بوده ولی  برای تولید چنین اثرهایی وجود یک اسپانسر ضروری است.

وی در خصوص همکاری و تلاش اعضای گروه آران گفت:تمامی اعضای گروه تئاتر عروسکی آران در این اثر حضور و فعالیت دارند که از آنجمله می توان به  علی پاکدست و مریم اقبالی، به عنوان (طراح و ساخت عروسکها)، هنگامه سازش، (دستیار)، ییلاق بیگی، (ساخت دکور) و مونا کیانی فر  مراحل دوخت لباس را بر عهده دارند.

کارگردانی، طراحی و  دراماتورژی این اثر نیز به عهده خود من و تنظیم موسیقی برای اجرای صحنه ای هم توسط امیر بهزاد انجام می شود.

این کارگردان بنام تئاتر عروسکی در خاتمه از چگونگی و زمان آغاز رپرتوارنیز توضیحاتی ارائه داد و افزود: از روز اول اردیبهشت ماه اپرای مولوی را اجرا می کنیم . فعلا بیست اجرا در نظر گرفته ایم  چرا که  قرار است برای  اجرای  اپرای   حافظ به دوبی برویم و اگر سفر به هر دلیلی انجام نشود مولوی را بیش از این تعداد اجرا خواهیم کرد.و پس از آن بر اساس زمان بندی که کرده ایم سایر اپراها از جمله  رستم وسهراب، مکبث،حا فظ و عاشورا را اجرا خواهیم کرد.

قطعاً طی این سالها تماشاگران ثابت تالارفردوسی و بسیاری از تماشاگرانی که از طریق شبکه های مجازی طرفدار مولوی شده اند مکررا از ما خواسته اند که مولوی را دوباره روی صحنه بیاوریم. بنابراین این انتخاب هم بر اساس تقاضاهای مکرر تماشاگران و هم بر اساس تصمیم گیری خود من است، امیدوارم با این حرکت دوباره نشان بدهیم که چقدر خواسته مردم برایمان مهم است.

 

-------------

 

تخفیف دانشجویی برای «قرارداد با مرگ»
 

نمایش‌های «ایرانشهر» با تخفیف‌ دانشجویی اجرا می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر، نمایش «قرارداد با مرگ » نوشته‌ اسلاومیر مروژک به کارگردانی داریوش مودبیان از دوشنبه 19 فروردین ماه با تخفیف 25درصد اجرا می‌شود. این نمایش که در شرایط عادی با قیمت بلیت 20 هزار تومان روی صحنه می‌رود، برای دانشجویان در طول هفته (یکشنبه تا چهارشنبه ) با تخفیف ویژه دانشجویی به قیمت 15 هزار تومان خواهد بود. بر اساس این گزارش، نمایش مذکور هر روز از ساعت 21 در تالار استاد سمندریان به نویسندگی اسلاومیر مروژک و کارگردانی داریوش مودبیان با بازی کورش سلیمانی و داریوش مودبیان اجرا می شود. عوامل این نمایش نیز عبارتند از : دستیاران کارگردان: محمد خداوردی و سحر عبداللهی، روابط عمومی: ارشام مودبیان و سهیلا غفاری راد، طراحی لباس، صحنه و دکور: رحیمه صباحی و طراح پوستر و بروشور: مجید توکلی.

 

 

اجرای «کاراگاهان مدرسه» از 25 فروردین
 
نمایش «کارآگاهان مدرسه» اجرای عمومی خود را از 25 فروردین ماه در تالار اندیشه‌ حوزه هنری پی‌خواهد گرفت.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کارآگاهان مدرسه» مختص طیف سنی نوجوانان، نوشته‌ سید حسین فدایی حسین و به کارگردانی مجید امیری از اسفندماه سال گذشته، در نوبت صبح، در تالار اندیشه حوزه هنری اجرای عمومی خود را آغاز کرد که با توجه به استقبال مدارس از این نمایش؛ اجرای این اثر در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
مجید امیری، کارگردان «کارآگاهان مدرسه» ، پیش از این در مورد قصه این اثر گفته ‌بود: نمایش «کاراگاهان مدرسه» حکایت 4 دانش‌آموزی را تعریف می‌کند که روحیه‌ کارآگاهی دارند و با توجه به گمشدن اشیائی در کلاس و ظن حضور یک دزد در مدرسه، به تکاپو برای به دام انداختن سارق می‌افتند. در همین راستا و برای پیش‌برد نمایش از مشارکت تماشاگران نیز استفاده می‌شود که می‌توان گفت به نوعی از تکنیک‌های تئاتر شورایی نیز در اجرای این نمایش بهره برده‌ایم. وی در مورد طیف سنی مخاطبان نمایش خود گفت: این نمایش مختص نوجوانان مقطع راهنمایی و دبیرستان است و سعی کرده‌ایم به نوع فکر و احساس و دغدغه‌ مخاطب خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم و هیچ مولفه‌ کودکانه‌ای را به کار نگیریم؛ چیزی که در کشور ما چندان مسبوق به سابقه نیست. گفتنی است نمایش «کاراگاهان مدرسه» نوشته‌ سید حسین فدایی حسین و به کارگردانی مجید امیری، هر روز ویژه مدارس در نوبت صبح در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می‌رود. تالار اندیشه در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه‌، نرسیده به تقاطع حافظ، واقع است.
 
---------------
علی عطشانی «نیرنگ های اسکاپن» روی صحنه می برد
 

نمایش «نیرنگ های اسکاپن» نوشته‌ مولیر و کار علی عطشانی از اواخر فروردین ماه در فرهنگسرای ارسباران (هنر) روی صحنه می‌رود .
به گزارش ایسنا، این نمایش که اولین تجربه کارگردانی علی عطشانی است از 26 فروردین تا 13اردیبهشت روی صحنه می‌رود. در این اثر نمایشی بازیگرانی همچون مهرداد خانی‌،‌مهدی میراکبری،‌ علیرضا امینی‌، دانیال بیات و امیر حاجی به ایفای نقش می‌پردازند. ربابه امیری به عنوان طراح صحنه ‌، امیر آتشانی به عنوان دراماتورژ و عبدا... آتشانی به عنوان آهنگساز با اجرای این نمایش همکاری دارند. نمایش «نیرنگ های اسکاپن» در تاریخ یاد شده راس ساعت 19:30  در فرهنگسرای ارسباران (هنر) روی صحنه می‌رود

 

 

میزبانی برج میلاد از نمایش «دنیای جورواجور...»
 

برج میلاد تهران با شروع سال نو فعالیت‌ تئاتری‌اش را از سرمی‌گیرد و از روز 26 فرودین ماه میزبان نمایش «دنیای جورواجور جوراب جفتک جون» می‌شود.
به گزارش ایسنا، این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمت‌کش و ویژه گروه سنی کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.
این اثر نمایشی در خلال اردوی یک روزه دانش‌آموزی که یکی از برنامه‌های فرهنگی برج میلاد است روی صحنه می‌رود و دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردو در جریان بازدید از برج میلاد به تماشای این نمایش می‌نشینند. نمایش «دنیای جورواجور...» درباره‌ استفاده از وسایل بازیافتی است که هر روز صبح از ساعت 9 در سه نوبت 35 دقیقه‌ای اجرا می‌شود. نمایش «دنیای جورواجور...» با بازی شراره ‌طیار، سینا رستگاری و شیما عرب اجرا می‌شود. طراحی و ساخت عروسک های این نمایش را طاهره بشیر برعهده دارد. امیرحسین انصافی به عنوان آهنگساز و امیرحسین پارسا به عنوان دستیار کارگردان با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارند. نمایش «دنیای جورواجور...» از 26 فروردین تا نیمه اردیبهشت در برج میلاد اجرا می‌شود.

 

 

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران
 

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران تا 25 فروردین ماه جاری پذیرای پژوهش های دانشگاهیان برای رقابت در بخش جایزه استاد دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی است.
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، این بخش که با هدف حمایت از پژوهش های دانشگاهی ، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر و تولید و ارائه ی آثار پژوهشی اساتید و دانشجویان شکل گرفته در دو رده دانشجویان و اساتید برگزار می شود.
مقالات رسیده به این بخش نباید پیش از این در قالب کتاب ، مقاله و یا به هر نحو دیگری منتشر شده باشد. متقاضیان باید پژوهش خود را در سه نسخه حداکثر در ۲۰ صفحه ۴A همراه با فایل اثردر محیط word بر روی لوح فشرده ، تا تاریخ 25 فروردین ماه به دبیرخانه ارسال کنند.
برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه معرفی و جایزه استاد ناظرزاده کرمانی را دریافت می کنند.گفتنی است، مهلت ارسال آثار به بخش نمایشنامه خوانی نیز روز 25 فروردین به پایان می رسد. این بخش نیز در دو عنوان تالیفات دانشجویی و مرور نمایشنامه های استاد ناظر زاده کرمانی برگزار می شود. 
شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران از 14 اردیبهشت 1392 در تهران برگزار می شود.

 

 

----------------

نشست خبری نمایش «راکب» امروز برگزار می شود
 

نشست خبری گروه اجرایی نمایش «راکب» چهارشنبه 21 فروردین در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.
به گزارش ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، در این نشست خبری که ساعت 10:30 صبح تاریخ یاد شده در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود، کوروش زارعی کارگردان این اثر نمایشی به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد. گفتنی است، نمایش «راکب» از  پنجشنبه 22 فروردین درتالار چهارسو تئاترشهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

 

 

اجرای «مخمل آبی» پسیانی،بزودی
«مخمل آبی» برای حضور در تالار شمس سازمان کشورهای فارسی زبان آماده اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی نمایش، «مخمل آبی» کاری از گروه تئاتر «بازی» نوشته محمد چرمشیر به طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی پس از تائید بازبینی در تالار شمس روی صحنه می رود.

مخمل آبی اولین اجرای تالار شمس به حساب می آید که در آن آتیلا پسیانی، فاطمه نقوی، ستاره پسیانی و خسرو پسیانی به عنوان بازیگر حضور دارند.همچنین آتیلا پسیانی طراحی صحنه و لباس این نمایش را خود بر عهده دارد.از دیگر عوامل این نمایش می توان به حضور آنکیدو دارش طراحی، ساخت و مهندسی صدا و تصویر، مهرنوش طیبی طراح گریم، امیر حسین دوانی برنامه ریز و دستیار کارگردان، پدرام تنعمی طراح پوستر و بروشور، امین یزدانی نژاد مدیر صحنه، نیما نظری نیا دستیار طراح صحنه و لباس، مرتضی سعیدی دستیار گریم، حمید جبلی، سالار سالاری، مولا شاهسواری عکاس، آویده آور امور بین الملل و ایلیا شمس به عنوان روابط عمومی اشاره کرد.

«مخمل آبی» پس از گذراندن مراحل تمرین و بازبینی در تالار شمس سازمان کشورهای فارسی زبان واقع در تهران، خیابان موحد دانش(اقدسیه)، کوچه نیلوفر، پلاک 3، سازمان کشورهای فارسی زبان در اردیبهشت ماه 92 روی صحنه خواهد رفت.

 

نخستین رپرتوار نمایشنامه خوانی در تالار حافظ
نخستین رپرتوار نمایشنامه خوانی به دبیری وحید نفر و حمایت بنیاد رودکی از اردیبهشت در تالار حافظ برگزار می شود.

این رپرتوار که برای اولین بار درتالار حافظ برگزار می شود روزهای شنبه هر هفته از ساعت 18:30 با حضور هنرمندان تئاتر و علاقمندان صورت می گیرد و در پایان این رپرتوار سالانه که تا حدودی جنبه رقابتی نیز دارد،  نمایش نامه برگزیده درتالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.تاکنون هنرمندانی چون  ایمان افشاریان, شیوا ابراهیمی, خیر ا.. تقیانی و  روح ا.. جعفری جهت حضور در این رپرتوار ابراز تمایل کرده اند.رپرتوار نمایشنامه خوانی به دبیری وحید نفر از اردیبهشت  در تالار حافظ اجرا می شود.

 

 

-------------------

بازگشت مجدد «درباره ال اي» به تماشاخانه پارين
نمایش«درباره ال اي» که در اواخر سال ۱۳۹۱ اجرا و با استقبال مخاطبین روبرو شده بود، با تغیيراتي مجددا در این تماشاخانه روی صحنه می رود.

این نمایش که امیررضا طلاچیان تحریر کرده و کارگردانی آن به عهده بهزاد مرتضوی است، از پنجشنبه ۲۲ فروردین  تماشاخانه به روی صحنه می رود. بهزاد مرتضوی در مهرماه سال گذشته نیز نمایش یک تنبیه باشکوه را در تالار حافظ روی صحنه برده بود.

بهزاد مرتضوي، طراح و كارگردان اين نمايش در اين رابطه گفت:بعد از پايان دور اول اجراي نمايش تماسهاي بسياري داشتيم كه خواستار ديدن نمايش بودند. بنابراين وقتي مرده شور، نمايش بعدي اين تماشاخانه، توسط مركز هنرهاي نمايشي مردود اعلام شد، تصميم گرفتيم تا مجددا نمايش را با ايجاد تغييراتي روي صحنه ببريم.

این نمایش کمیک که برداشتی ست آزاد از داستان خانواده نیک اختر اثر ایرج پزشکزاد، زیر نظر و با مشورت امید سهرابی نگاشته شده است. درباره اِل اِی داستان خانواده ای ایرانی است که از زمان جنگ ایران و عراق به لس آنجلس کوچ کرده و در آنجا سکنی گزیده اند. ماجرا از جایی آغاز می شود که منزل این خانواده به دلیل بدهکاری به بانک آمریکا، در خطر حراج قرار گرفته و در همین اوضاع است که دوست چهل ساله پدر خانواده برای معالجه به آنجا می رود. چالش این خانواده برای رفع مشکلاتشان و تلاش میهمان آنها برای بازگشتشان به ایران ماجراهایی ایجاد می کند و …

دیگر عوامل این نمایش بدین شرح هستند: بازیگران: حمید احمدی، شادی اسد پور، راد پورجبار، مهسا انجدانی، لاچین دربندی و بهزاد مرتضوی، دستیاران کارگردان: سپیده حاتمی، علی خرسند ، طراح گریم: افسانه قلی زاده، طراح و انتخاب لباس: بهاره مرتضوی، مسئول فنی: مهران زاغری، عکاس: سارا ساسانی، مسئول نور: علی خرسند، دستیار تهیه: سپیده حاتمی، مدیر تولید: پویا نعمت الهی و تهیه کننده سامان بیرقی.

درباره  ال ا ي هر روز به جز شنبه ها ساعت 20.30 در تماشاخانه پارين واقع در خيابان ولي عصر، بعد از پارك وي، خيابان شهيد فلاحي(زعفرانيه)، نبش پرزين بغدادي، موزه زمان روي صحنه مي رود. علاقمندان به تهیه بلیط این نمایش می توانند برای خرید اینترنتی به سایت www.tiwall.com مراجعه یا جهت رزرو با شماره تلفن ۲۲۱۸۲۹۵۲ تماس حاصل کنند.

 

---------------

«بوی بهشت» در اردبیل روی صحنه می رود
 
 
به مناسبت ایام فاطمیه نمایش مذهبی «بوی بهشت» نخستین کار واحد نمایش حوزه هنری استان اردبیل در سال 92 در فرهنگسرای سوم خرداد روی صحنه می رود.
به گزارش ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، این نمایش نوشته علی حسن زاده و کارگردانی محبوب شکرزاده کاری ازگروه تئاتر«سایا» با حمایت حوزه هنری استان اردبیل، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل و انجمن نمایش استان از 21 تا 23 فروردین در فرهنگسرای سوم خرداد اجرا می شود. نمایش «بوی بهشت» به بررسی زندگی اویس قرنی یکی از اصحاب نزدیک پیامبر اسلام (ص) با رویکردی به شناخت شخصیت پیامبر اسلام(ص) می پردازد.

 

اجرای «یادگار غربت غمگین» در ایام سوگواری
 
نمایش «یادگار غربت غمگین» به مناسبت ایام فاطمیه و با نگاهی ویژه به مظلومیت مردم بحرین در فرهنگ سرای اندیشه روی صحنه خواهد رفت.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای اندیشه، نمایش  «یادگار غربت غمگین» به مناسبت ایام فاطمیه و با نگاهی ویژه به مظلومیت مردم بحرین از 22 تا 26 فروردین ماه 1392 ساعت 18 در سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرای اندیشه توسط گروه فرهنگی هنری «راوی» و به کارگردانی محسن انصاری برگزار خواهد شد.
گروه فرهنگی و هنری «راوی» متشکل از تعدادی دانشجو و طلبه جوان است، که از سال 1386 پا به عرصه تئاتر ارزشی و آیینی گذاشته و در تلاش است تا با تمام توان اندک خود در این راه قدم بگذارد تا بتواند گوشه ای از زیبایی های ارزش های دینی و انقلاب اسلامی را به نمایش درآورد.
محسن انصاری نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد و محمد حسین جعفری، عمران علی ریاحی، محمد علی زحمتکش، رضا سرخه ای، سجاد محمودی، رضا بهرامی، حسین اسدی و محمد النصراوی در نمایش «یادگار غربت غمگین» نقش آفرینی می کنند.
نمایش «یادگار غربت غمگین» از سوی فرهنگ سرای اندیشه با مشارکت سازمان بسیج شهرداری تهران و گروه فرهنگی هنری راوی برگزار خواهد شد.
فرهنگ سرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی باشگاه پیام، بوستان شهید منفرد نیاکی(اندیشه) واقع است.
 
------------
معرفی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی خلیج فارس
 
 
طی حکمی از سوی سیداحسان قاضی‌زاده دبیر جشنواره تئاتر خیابانی خلیج فارس، سعید زمانیان به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شد.
به گزارش ایران تئاتر از ستاد خبری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی خلیج فارس، سیداحسان قاضی‌زاده دبیر جشنواره تئاتر خیابانی خلیج فارس طی حکمی سعید زمانیان را به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب کرد.
در این حکم آمده است:
برادر ارجمند جناب آقای سعید زمانیان
امروز در سطح جهان بیشترین استفاده از فرهنگ و هنر علیه ارزش های والای بشری، اعتقادات انسانی و ادیانی آسمانی صورت می‌گیرد در این شرایط اصحاب فرهنگ و هنر کشور باید جوانان تازه‌ کار در عرصه هنر را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهند و آنان را به ایستادگی استقلال و سخن گفتن از حقایق به زبان هنر تشویق کنند. (حضرت ‌آیت‌ا... خامنه‌ای)
نظر به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس که شامل عرضه آثار فرهنگی و هنری در گستره ملی و عرضه آثار هنرمندان نمایشی کشور می‌باشد با توجه به ضرورت اجرای جشنواره موضوعی تئاتر خیابانی در خور خلیج فارس و فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی و غنا بخشیدن به محتوای و برنامه‌ها، بدین وسیله جناب عالی را به عنوان «دبیر اجرایی جشنواره موضوعی تئاتر خیابانی خلیج فارس» منصوب می‌نمایم.
امید است با تلاش و پیگیری جنابعالی و همکاری سایر اعضاء جشنواره اهداف و وظایف این جشنواره را به خوبی جامه عمل بپوشانید.
نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی خلیج فارس از 21 تا 28 اردیبهشت ماه به دبیری سیداحسان قاضی‌زاده در تهران برگزار می‌شود.
 
--------------
سیروس همتی «مرز» را روی صحنه می برد
 
سیروس همتی کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: نمایش «مرز» را اواخر اردیبهشت ماه در تئاتر شهر به صحنه خواهم آورد.
سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر  در گفت‌و‌گو با فارس گفت : بعد از نمایش «ح دو چشم» که تقریبا سه سال پیش در تالار سایه روی صحنه بردم، گروه تئاتر «مانی» نتوانست به کارگردانی بنده کاری را به صحنه ببرد.
وی ادامه داد: بعد از ارائه 7 متن برای اجرا بالاخره نمایشنامه «مرز» توانست در شورای هنری تئاتر شهر، شورای نظارت و شورای حمایت به تصویب برسد البته اصلاحاتی را شورای نظارت اعمال کرده که من نیز آن‌ها را پذیرفته‌ام. این نمایشنامه نزدیک به سال پیش تمرینات لازم را انجام داد، اما نتوانست اجرا شود، حال خوشحالم که این اثر با همان ترکیب قرار است که اردیبهشت ماه یا خرداد در تئاتر شهر اجرا شود. کارگردان نمایش «ما سه نفر بودیم» اضافه کرد: سالن اجرا کارگاه نمایش است و حتی پیشنهاد شورای حمایت و شورای هنری تئاتر شهر برای اجرای این اثر تالار سایه است. امیدوارم با درایتی که مدیر تئاتر شهر دارد این اثر در تالار سایه اجرا گردد زیرا گیشه کارگاه نمایش آنچنان نیست که بتواند دست بازیگران را پس از سه سال بگیرد. همتی با بیان اینکه نمایشنامه «مرز» افراز در مجموعه «مجلس برادر کشی» به چاپ رسیده است، گفت: قربان نجفی، مرتضی آقا حسینی، علی یعقوبی‌زاده، اتابک نادری و نادیا فرجی در این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند البته خودم نیز نقش کوتاهی در این اثر داشتم که برای اجرای عمومی آن را حذف خواهم کرد.

 

 

----------------

«لامپ» تالار حافظ روشن می شود!
 
نمایش«لامپ» نوشته و کارگردانی سیاوش پاکراه که با پایانی انتخابی از طرف تماشاگران به اتمام می رسد قرارست از 29 اردیبهشت ماه مهمان تالار حافظ شود.
سیاوش پاکراه نویسنده و کارگردان این نمایش که پیش از این در جشنواره سی و یکم تئاتر فجر روی صحنه رفته است، درباره اجرای این اثر نمایشی به مهر گفت: نمایش «لامپ» قرارست از 29 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه در تالار حافظ روی صحنه برود. در تمرینات مجدد این نمایش برخی نقاط ضعف را که در اجرای جشنواره اجتناب‌ناپذیر بود برطرف کرده‌ایم، اما در نهایت این نمایش تغییر خاصی نسبت به اجرای جشنواره نداشته است.
وی ادامه داد: پایان‌‌بندی نیز به همان شکل برگزار می‌شود؛ به این شکل که «لامپ» یک پایان پرامید و یک پایان ناامیدکننده دارد که تماشاگر براساس آنچه در نمایش می‌بیند، سرنوشت شخصیت‌ها را با توجه به این دو پایان انتخاب می‌کند. دکور این نمایش پیش از جشنواره تئاتر فجر ساخته شده و در واقع الاکلنگی 8 متری است که مثل کرین عمل می‌کند و قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد.
پاکراه توضیح داد: همچنین قرارست نمایش «سیزده» نوشته خودم و کارگردانی روزبه سجادی‌حسینی نیز که در جشنواره فجر با بازی همایون ارشادی و آنا نعمتی اجرا شده بود به زودی روی صحنه می‌رود. به جز این نمایش نیز نمایش «رکوییم برای شاهزاده یا تریو بدون هماهنگی» بازهم نوشته خودم و کارگردانی روزبه سجادی حسینی قرار است نیمه دوم سال در تالار حافظ روی صحنه برود.
وی ادامه داد: این نمایش در پشت‌صحنه تئاتر می‌گذرد. سه بازیگر مطرح تئاتر که سی سال است با هم در یک تئاتر کار می کنند یک ساعت قبل از اجرای آخرین نمایش‌شان «هملت» ، مسائل و اتفاقاتی بین‌شان رد و بدل می شود که پرده از بسیاری رویدادها در سی سال گذشته بر می‌دارد به شکلی که دیگر حاضر نیستند یکدیگر را تحمل کنند.
سیاوش پاکراه نمایشنامه «لامپ» را به همراه وحید نفر، محسن رستگار و امیرحسین دوانی به شکل کارگاهی آماده کرده است. در نمایش «لامپ» زمین نابود شده و از کل هستی تنها دو انسان باقی مانده‌اند که یکی از آنها در یک وان حمام است و دیگری در یک آسانسور. هر کدام از آن ها زندگی را برای خود می سازد و به تنهایی ادامه می دهد تا در نقطه ای این دو شخص به یکدیگر برخورد می کنند...
عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از وحید نفر، محسن رستگار و خیام وقار کاشانی بازیگر، امیرحسین دوانی طراح لباس، نور و صحنه، آنکیدو دارش آهنگساز.

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 658 تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392 ساعت: 1:25

 

آغاز ساخت موسیقی
«ستاره حیات» اواخر ماه آماده می‌شود
مجموعه تلویزیونی «ستاره حیات» تا اواخر ماه جاری آماده پخش می شود.
  مجموعه «ستاره حیات» به کارگردانی جواد ارشاد و تهیه کنندگی فریبا بانک توکلی هم اکنون در مرحله ساخت موسیقی قرار دارد و طبق برنامه ریزی ها با انجام آخرین مراحل فنی تا اواخر ماه جاری آماده می شود و در کنداکتور پخش شبکه سوم سیما قرار خواهد گرفت. 
شعر تیتراژ پایانی مجموعه نیز توسط عبدالجبار کاکائی سروده شده و گروه هم اکنون به دنبال خواننده ای برای آن هستند که مورد تأیید سازمان نیز باشد. حسین محجوب، نیما رئیسی، کامران تفتی، ثریا قاسمی، بهزاد فراهانی، فرخ نعمتی، فریبا متخصص، محمد عمرانی، نسیم ادبی، هما ارشاد، سوگل طهماسبی، فرهاد بشارتی، فرزاد حاتمیان، کیاوش شالچیان، مهدی باطبی همراه با هنرمندان خردسال ملیکا محجوب بازیگران اصلی این پروژه هستند که تصویربرداری اش زمستان سال گذشته در تهران انجام شده است. 
«ستاره حیات» در 13 قسمت 45 دقیقه ای فعالیت یک پایگاه فعال اورژانس و اتفاقاتی که در طول روز برای اعضای آنجا رخ می دهد را روایت می کند... .

 

-------------

«پروانه» شبكه سه دوشنبه آينده رونمايي مي‌شود
  پخش سريال «پروانه» از دوشنبه هفته آينده آغاز خواهد شد.
  مجموعه تلويزيوني «پروانه» كه هم اكنون آنونس‌هاي آن از شبكه سوم سيما آغاز شده از دوشنبه هفته آينده در باكس اصلي اين شبكه و از ساعت 20:45 روي آنتن خواهد رفت. توليد اين مجموعه زمستان سال گذشته در تهران انجام شد و هم اكنون مراحل فني آن به طور كامل به پايان رسيده است. مجموعه قرار است در طول هفته و به جز روزهاي پنجشنبه و جمعه روي آنتن برود و تكرار آن نيز ساعت 14:20 روز بعد خواهد بود.
حامد كميلي، نيما رئيسي، مهدي سلوكي، قطب‌الدين صادقي، هدايت هاشمي، شهرام عبدلي، فرشيد نوابي، سارا بهرامي، سپيده خداوردي و الهام چرخنده بازيگران اصلي سريال هستند.
«پروانه» داستانش در اواخر دهه پنجاه مي‌گذرد و داستان جواني به نام امير را روايت مي‌كند كه در اين سال‌ها به دنبال گمشده خويش مي‌گردد. او با گروهي مبارز همراه شده و زندگي پرحادثه‌اي را تجربه مي‌كند.
جليل سامان كارگرداني و منصور سهراب پور تهيه كنندگي مجموعه را برعهده دارند.
پيش از اين «پروانه» قرار بود سال گذشته با پايان پخش سريال «زمانه» به كارگرداني حسن فتحي روي آنتن برود كه پخشش منتفي و به سال جديد موكول شد.
 
-----------------
آخرین روزهای تصویربرداری سریال طنز سروش صحت
حمید درخشان هم به دیدار «پژمان» رفت!
  حمید درخشان هم جلوی دوربین سریال «پژمان» رفت.

تاکنون90 درصد از تصویربرداری سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محسن چگینی در تهران و لوکیشن‌های مختلفی چون جاده پلور، پارکینگ مرکزی صدا و سیما، فرودگاه و ... انجام شده است و به تازگی حمید درخشان،مربی سابق تیم فوتبال داماش نیز در نقش خودش جلوی دوربین این سریال رفته وچند سکانس بازی کرده است.

این سریال جمعه 13 بهمن سال گذشته در منطقه اختیاریه تهران کلید خورد. در این سریال پژمان جمشیدی از فوتبالیست‌های سابق تیم ملی کشور نقش خودش یعنی ستاره سابق پرسپولیس را بازی می‌کند.

 

او نقش فوتبالیستی را دارد که برای چهارمین فصل متوالی با وجود تلاش فراوان، موفق نشده تیمی را برای خود دست و پا کند. پژمان به تدریج وارد دورانی می‌شود که کمتر کسی او را در کوچه و خیابان می‌شناسد و دیگر نمی‌تواند از امتیازات شهرت رو به زوالش استفاده کند، اما او هنوز در حال و هوای ستارگی‌اش است و نمی‌خواهد بپذیرد که عمر فوتبالش به پایان رسیده است.با وجود این، شرایط مالی نامساعد و برخی مشکلات اقتصادی که گریبانگیر خانواده‌اش شده، او را مجبور می‌کند که قید زندگی لوکس و پرخرجش را بزند و پس از سال‌ها دوباره نزد خانواده‌اش بازگردد. پژمان حالا باید در 35 سالگی خودش را آماده شروع یک زندگی جدید کند؛ زندگی‌ای که ماجراهای جدیدی را پیش‌روی او قرار خواهد داد.

سام درخشانى در این سریال نقش مدیر برنامه‌های پژمان را ایفا می‌کند و بهاره رهنما، شقایق دهقان، هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه‌خواه، غلامحسین لطفی، اردشیر کاظمى و... دیگر بازیگران اصلی این سریال هستند.

پیمان قاسم‌خانى و مهراب قاسم‌خانى فیلمنامه پژمان را نوشته‌اند، کارگردان تلویزیونى بر عهده محمود رضایی و مدیر تولید رضا کریمى است. همچنین صدابردار علیرضا نوروزیان، مدیر تصویربردارى حسن اصلانى، طراح گریم ایمان امیدوارى، تدوین شهرام کیور، طراح صحنه ملودى اسماعیلى، طراح لباس رعنا امینى، برنامه ریز و دستیار یک زینب نصرالهى، مدیر تدارکات جعفر عبدلى، عکاس بهرنگ دزفولى و مشاور رسانه‌ای این سریال هادی داداشی است.

 

------------

فیلم های سینمایی و تلویزیونی «نور در تاریکی»، «هفت شب»، «رویای آبنباتی»، «ریو»، «ماداگاسکار: تحت تعقیب»، «جوجو»، «در جستجوی آرامش»، «یک سفر به خصوص»، «حس تنهایی»، «مرد عنکبوتی شگفت انگیز»، «عدالت زورو»، «به نام گل سرخ»، «برخورد با زمین»، «پوست انداختن»، «عصر یخبندان 4»، «یک روز سرد جهنمی»، «پرواز از دروازه اژدها»، «نان و سنگ»، «تست»، «سایاب» و «بهار» آخرهفته جاری از شبکه های سیما پخش می شـوند. 
شبکه یک؛اکشن کره ای
جدا از تله فیلم تکراری«هفت شب»، شبکه یک امشب فیلمی از سینمای کره جنوبی در ژانرهای اکشن، جنایی و درام را روی آنتن می‌برد. فیلمی که 7.7 از 10 ستاره سایت imdb  را گرفته و چند جایزه از جشنواره‌های آسیایی و کره‌ای دریافت کرده است. 
فیلم سینمایی «نور در تاریکی» به کارگردانی جی وون کیم، امشب ساعت 22 از شبکـه یک پخش می‌شود. داستان این فیلم از این قرار است: سان وو یک آدمکش حرفه‌ای است که با گروه‌های گانگستری زیادی در ارتباط است. رئیس یک گروه گانگستری خطرناک او را مامور محافظت از خواهرش هیسو می كند. سان وو که همچون سایه ایی هیسو را تعقیب می‌کند، کم کم دلباخته او می‌شود و....این فیلم محصول سال 2005 کره جنوبی در ژانر حادثه‌ای ساخته شده است.
«هفت شب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرقاسم راضی، فردا ساعت 16 از شبکه یک پخش می‌شود. در خلاصه داستان «هفت شب» با بازی رویا نونهالی، مینا نوروزی‌فر و حمیدرضا آذرنگ آمده: شیدا هنگام جنگ تحمیلی، ایران را ترک می‌کند و به خارج می‌رود. در گذار این جابه‌جایی رابطه‌اش با خانواده قطع می‌شود و اکنون پس از سال‌ها به ایران بازگشته و در جستجوی مادرش است.
شبكه دو؛ انیمیشنهای تکراری
شبکه دو که مدتهاست در انتخاب فیلمهای تکراری برای باکسهای پربیننده گوی سبقت را از سایر شبکه‌ها ربوده است، این هفته هم چند فیلم تکراری را در کنداکتور خود دارد.
فیلم سینمایی «رویای آبنباتی» به کارگردانی تیم هیل، امروز ساعت 8 صبح در قالب برنامه «سینما صبحانه» از شبکه دو پخش خواهد شد. در این فیلم خواهید دید: خرگوش جوانی در خانوادهای است که سال‌ها همه اعضای خانواده مشغول پخش شکلات و هدایای عید بوده‌اند، ولی او به این کار علاقه‌ای ندارد و برای همین از جزیره بیرون می‌آید. راسل برند، جیمز مارسدن و الیزابت پرکینز در «رویای آبنباتی» محصول سال 2011 آمریکا بازی کرده‌اند. 
انیمیشن «ریو» به کارگردانی کارلوس ساندانا، امروز ساعت 14:30 از شبکه دو پخش خواهد شد. در این انیمیشن «ریو» محصول سال 2011 آمریکا خواهید دید: یک بچه طوطی آبی رنگ به نام بلو از گونه‌های کمیاب است و به دست شکارچیان گرفتار می شود. او به نقطه‌ای دور انتقال پیدا می‌کند.
فردا صبح ساعت 8 صبح  انیمیشن «ماداگاسکار: تحت تعقیب» محصول سال 2012 آمریکا از شبکه دو روی آنتن می‌رود. داستان فیلم تلاش حیوانات باغ وحش نیویورک برای برگشت به آنجاست.
ساعت17:30 فردا فیلم سینمایی «جُوجُو» به کارگردانی بودِوین کول، محصول سال 2011 آلمان از شبکه دو پخش می‌شود. داستان این فیلم با بازی ریک لنس درباره پسربچه‌ای به نام جُوجُو است که با پدرش زندگی می‌کند و مادرش از دنیا رفته است. جُوجُو نمی‌خواهد مرگ مادر را بپذیرد، ضمن آنکه پدر هم بعد از مرگ همسرش شرایط روحی خوبی ندارد.
ساعت 23 فردا شب فیلم سینمایی تکراری «در جستجوی آرامش» به کارگردانی مارتین گویگوی محصول سال 2002 آمریکا از شبکه دو روی آنتن می‌رود. داستان این فیلم با بازی لارن هولی و یان ساملهالدر از این قرار است که: «جیسون» پسر جوانی است که در رشته پرستاری تحصیل می‌کند و به عنوان بخشی از تکالیف درسی‌اش هر از چندگاهی مراقبت برخی بیماران سرطانی در یک مرکز درمان و نگهداری این بیماران را بر عهده می‌گیرد.
شبکه سه؛ نسخه جدیدی از مرد عنکبوتی
دیدنی‌ترین فیلم این هفته شبکه سه، اکشن حادثه‌ای و فانتزی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» به کارگردانی مارک وب است که نامزد دریافت 24 جایزه بوده است.ضمن اینکه به جای توبی مگوایر، اندرو گارفیلد در آن نقش مرد عنکبوتی را بازی کرده است. همچنین تله فیلم تکراری«نیلا زنده است» با بازی زنده یاد عسل بدیعی نیز به مناسبت درگذشت این هنرمند بازپخش می‌شود.
فیلم تلویزیونی«یک سفر به خصوص» به کارگردانی محمد راوندی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، امروز ساعت 11 از شبکه سه پخش می‌شود.
«یک سفر به خصوص» داستان چهار زن است که تصمیم می‌گیرند بدون همسرانشان به شمال بروند و در آنجا دسته گل به آب می‌دهند و متوجه می‌شوند که بدون همسرانشان نمی‌توانند، زندگی کنند.
تله فیلم «نیلا زنده است» ساخته سعید اسدی و با بازی زنده یاد عسل بدیعی امروز ساعت 45/15 از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. این فیلم داستان زنی به نام فروغ، سرپرستار بخش آی.سی.‌يو را روايت می‌کند که پسرش سامان دچار نارسايی قلبی شده و در ليست پيوند قراردارد. روزی دختری به نام نيلا را که دچار مرگ مغزی شده به بخش می‌آورند و فروغ تلاش می‌کند تا از مادربزرگ نيلا رضايت بگيرد و بتواند با قلب نيلا، پسر خود را از مرگ حتمی نجات دهد...
فیلم تلویزیونی«حس تنهایی» به کارگردانی مجید حسین شیرودی امشب ساعت 20 از شبکه سه پخش می‌شود. «حس تنهایی» محصول سال 1390 داستان مهتاب وکیل مستقل و پایه یک دادگستری را روایت می‌کند که همواره پرونده‌های سنگین به او سپرده می‌شود. روزی پرونده طلاق برادرش مسعود و زنش یلدا به او سپرده می‌شود. وکالت یلدا را در دادگاه همسر سابقش وحید شاکری به عهده می‌گیرد که در این جریان، آنها به واقعیت‌هایی درباره زندگی خودشان پی می‌برند. سارا خوئینی‌ها، بهزاد خداویسی و علی اسکندری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
امشب ساعت 23:30 فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» به کارگردانی مارک وب، از شبکه سه پخش خواهد شد. در این فیلم محصول سال  2012 آمریکا خواهید دید: پيتر پاركر يك جوان دبيرستاني است. پدر او یک دانشمند بوده و در حوزه علم ژنتيك فعاليت مي‌كرده است. پيتر در بازديدي كه از اين شركت دارد، به وسيله يك عنكبوت مرموز گزيده و تبديل به مرد عنكبوتي مي‌شود.
ساعت 11 فردا فیلم سینمایی «عدالت زورو» به کارگردانی رافائل رومرو مارچنت، محصول مشترک سال 1969 ایتالیا و اسپانیا از شبکه سه پخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم با بازی ریکاردو گارونه آمده: يک تاجر به نام وارنر، به کمک آدم هاي اجير کرده‌اش به سرکردگي بوک فردي به نام مکازليم را کشته و قصد تصاحب مزرعه وي را دارد تا اینکه ... .
فردا ساعت 14:30 فیلم تلویزیونی تکراری «به نام گل سرخ» به کارگردانی فیاض موسوی از شبکه سه پخش خواهد شد. این فیلم تلاش چند متخصص جوان در سازمان انرژي هسته‌اي را به تصوير مي‌كشد كه به دنبال دست يافتن به تكنولوژي خاصي براي بيشتر زنده نگه داشتن بافت‌هاي پيوندي هستند. «به نام گل سرخ» با نقش‌آفرینی سام رخشانی، غزل صارمی، کیکاووس باکیده و پرویز پورحسینی سال 1386 ساخته شده است.
شبکه چهار؛ تله فیلم جدید
تله فیلم جدید«پوست انداختن»، تنها فیلم قابل توجه این هفته شبکه چهار است.
فیلم سینمایی «برخورد با زمین» به کارگردانی پائول زیلر، امروز ساعت 15 از شبکه چهار بازپخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده: یک سفینه برای تحقیقات فضایی به سمت سیاره عطارد در حال حرکت است که ناگهان یک موج مغناطیسی عظیم با سیاره عطارد برخورد می‌کند. کرک آکودور و دیانه فار در این فیلم محصول سال 2011 آمریکا بازی کرده‌اند.
تله فیلم «پوست انداختن» به کارگردانی سیامک صرافت، فردا شب ساعت20:30 در قالب برنامه «سینما 4» از شبکه چهار پخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده: دانشمند ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادین فعالیت می‌کند و به اطلاعات و کشفیات جدید علمی دست یافته است. سیستم جاسوسی غربی تلاش می‌کند این اطلاعات را به دست آورد. این فیلم تلویزیونی از تولیدات سال جاری با بازی علیرضا کمالی، گلاره عباسی و سارا منجزی در ژانر اجتماعی و حادثه‌ای ساخته شده است.
شبکه تهران؛«عصر یخبندان 4»
انیمیشن «عصر یخبندان 4» به کارگردانی استیو مارتینو و مارک ترمیر، محصول سال 2012 آمریکا، امروز ساعت 13:30در قالب برنامه «تماشاخانه» از شبکه تهران روی آنتن می‌رود. داستان فیلم از این قرار است: سالها گذشته است و مندی همراه زن و دخترش که حالا بزرگ شده زندگی آرامی دارد تا اینکه دوباره عصری از اتفاقات جدید طبیعت او را از خانواده‌اش دور می‌کند. مندی و سید و ببر روی یک تکه یخ بزرگ در دریا سرگردان می‌شوند تا اینکه توسط یک گوریل و همدستانش اسیر می‌شوند. در ادامه مندی خود و دوستانش را آزاد می‌کند و... .
فیلم سینمایی «یک روز سرد جهنمی» به کارگردانی کریستین فوربز 40 دقیقه بامداد جمعه از شبکه تهران بازپخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده: عده‌ای وارد شهر سوئیت واتر شده‌اند و به سرکردگی اسکار دیل می‌خواهند مردم را از آنجا بیرون کنند که ویلیام درایتون که یک هفت تیر کش حرفه‌ای است که چند سال است که روستایشان را به خاطر مرگ همسرش ترک کرده به کمک دخترش الیزابت مانع اینکار می‌شود. کارین بلنکی، رونالد بامگاردنر، کاترین کمپبل و دبرا کارلسن در این فیلم محصول سال 2011 آمریکا ایفای نقش کرده‌اند.
فیلم سینمایی «پرواز از دروازه اژدها» به کارگردانی هارک تسیو، ساعت 13:30 فردا از شبکه تهران پخش می‌شود. 
اين فيلم داستاني از ميان افسانه‌هاي كهن چيني است. يك فرمانده قدرت طلب سعي دارد كه يك جنگجوي آزادي‌خواه را سركوب كند و يك نديمه فراري را دستگير كند اما موفق نمي‌شود و اين جنگجو با يافتن عشق گذشته‌اش و زني كه سال‌ها قبل او را ترك كرده است، دوباره به مبارزه‌اي سخت كشيده مي‌شود. او و نامزد سابقش درگير يك دسيسه براي يافتن يك شهر از طلا مي‌شوند و با دو گروه از راهزنان مجبور به همكاري مي‌شوند. از طرفي مامورين سلطنتي كه به دنبال آنها هستند نيز خطري ديگر محسوب مي‌شوند و... «پرواز از دروازه اژدها» محصول سال 2011 در چین ساخته شده است.
 
----------------
 
 
 
پایان تولید اپیزود «مسافر بهشت»
 
تهیه و تولید اپیزود «مسافر بهشت» از فیلم اپیزودیک «لا‌لایی برای آدم بزرگتر ها»به کارگردانی حسین قناعت، پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی، در فرهنگسرای فردوس پایان یافت.
به گزارش روابط عمومی  مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 ، ناصر امین‌زاده رییس فرهنگسرای فردوس در خصوص تولید این فیلم اظهار داشت: پیش تولید وانجام  مراحل فنی این فیلم در حدود 4 ماه به طول انجامید و فیلمبرداری این فیلم با حضور بیش از 20 بازیگر در طول 17 روز انجام شد.  امین‌زاده افزود: این فیلم اپیزودیک که توسط فرهنگسرای فردوس تهیه  و تولید شده سعی کرده  با نگاهی عمیق به مسائل  روز جامعه  و با ساختاری اپیزودیک  به  واکاوی  روابط اجتماعی  و خانوادگی بپردازد.
رییس فرهنگسرای فردوس در ادامه گفت: تولید اپیزود «مسافر بهشت»  با موضوع  مسائل اجتماعی  به تهیه کنندگی فرهنگسرای فردوس و کارگردانی حسین قناعت در فروردین ماه 92 به پایان رسید. ناصر امین‌زاده در توضیح اپیزود «مسافر بهشت»  گفت: این  اپیزود که به منظور ترویج فضایل اخلاقی و با رویکرد حس نوع دوستی و مسوولیت‌پذیری  ساخته شده است، روایت گر چند ساعت از زندگی  راننده تاکسی ای است که با مسافری مبتلا  به آلزایمر برخورد می کند و درگیر ماجرای زندگی او می شود. 
علی رضا مهران، نادیا فرجی، علی مقصودی، سعید فرجی ، طاهره علایی، احمد یاوری،  علی اسدی، بابک برجسته، شیما افسری، یاسمینا باهر ،عباس محمدی، رضا رحمت پور، عبداله طهماسبی، محسن امیری، محمد امیر خانی و (بازیگران کودک) امیر علی علی‌محمدی، هستی ایوه و پدرام اسدزاده و علی کیا ترکاشبند از جمله بازیگرانی هستند که به ایفای نقش پرداختند.
از دیگر عواملی که در ساخت این فیلم همکاری داشتند می‌توان به نویسندگان: حسین قناعت و بیتا شباهنگ، مشاور هنری: جعفر توکلی، مدیر تصویربرداری: رضا بقایی، مدیر صدابرداری: سیامک نیازی، مدیر تولید: سعید فرجی، آهنگساز: حمید صائب، تدوین و صداگذاری: پریسا پروین‌نیا، گروه تصویربرداری هوایی: منوچهر حمید‌پور و بابک غفوری، طراح صحنه و لباس: رضا عبدالملکی، طراح گریم: ثمره برازنده، دستیار اول کارگردان: سید‌مهدی سعیدی، دستیار دوم کارگردان: آرش مفیدیان، منشی صحنه: یاسمن میرزایی، دستیار اول تصویر: مهدی خادمی، دستیاران تصویر: احسان حسن‌آبادی، علی‌رضا واحدیان، روابط عمومی: سعیدا... وردی، دستیار صدا: علی متقی، دستیار تدوین: سید‌مهدی سعیدی، دستیار گریم: بهرام مولایی، خدمات: احمد یاوری، حسین همراهی، مسئول هنروران: ابوالفضل قهرمانی، سینه موبیل: اله‌یار حیدری، حمل و نقل: امیر باغبان اشاره کرد.
 
--------------
«عصر پاییزی» در بلوار كشاورز
 
برنامه‌ريز و دستيار اول كارگردان سریال عصر پاییزی اعلام کرد ديروز کورش تهامی در نقش بهادر و مهتاج نجومی در نقش مامان پری مقابل دوربین این سریال به کارگردانی اصغر نعیمی ‌رفتند.
منصور وثوقی در گفتگو با مهر با بیان این که گروه در حال حاضر در لوکیشن ثابت عصر پاییزی که خانه بهادر است مستقر هستند، درباره آخرین وضعیت سریال توضیح داد: این روزها سکانس‌های اصلی را ضبط می‌کنیم. در واقع مشغول رج‌زنی هستیم و بخش‌های متفرقه را تصویربرداری کرده‌ایم.
وی افزود: گروه تا آخر هفته در لوکیشن خانه مامان پری واقع در بلوار کشاورز مستقر هستند و بعد از آن بازیگران جدیدی به آنها اضافه خواهد شد.
داستان عصر پاییزی که با مشارکت وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی ساخته می‌شود درباره پسری به نام رفیع است که با وجود تخصص و تحصیلات بالا نتوانسته شغل مناسبی برای خود پیدا کند. ماجراهایی که برای این پسر جوان جویای کار روی می‌دهد داستان عصر پاییزی را می‌سازد. البته در دل این ماجرا داستانک‌های دیگری از جمله ازدواج مجدد پدر 65 ساله او نیز وجود دارد که بار طنز سریال را بر دوش می‌کشد. کورش تهامی در نقش رفیع، امیرحسین صدیق در نقش محسن، علی سلیمانی در نقش کیوان اکبری آزاد، نسرین مقانلو در نقش مهشید، محمدرضا شریفی نیا در نقش عطا،  سپیده خداوردی در نقش لیلا، سعید پیردوست در نقش مدیر کارخانه و مهتاج نجومی در نقش مامان پری بازیگران این سریال هستند.
تهیه‌کننده این سریال جمال شیرمحمدی، مدیر برنامه ریزی و سرپرست گروه کارگردانی منصور وثوقی، تصویربردار سیروس عبدلی، صدابردار هادی معنوی، گریم ایمان امیدواری، صحنه علی شایان فر، لباس مریم رحمانی، نویسنده علی میرمیرانی، سمانه نامدار، آزاده محسنی و عکاس لیلا خوش کنار است.
عصر پاییزی در 50 قسمت 45 دقیقه‌ای در گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبكه یك سیما و با مشاركت وزارت تعاون، كار و امور اجتماعی برای پخش در اواخر سال 92 تولید می‌شود.

 

--------------------

سرنوشت «میلیاردر» به کجا رسید؟
 

 
ساخت سری جدید مجموعه تلویزیونی «میلیاردر» که قرار بود به فاصله یک ماه از سری نخست آن ساخته و پخش شود، تعطیل است و به گفته تهیه کننده مشکل اصلی به تامین نشدن بودجه باز می گردد.
به گزارش ایرنا، مجموعه میلیاردر قرار بود در 50 قسمت تولید شود که فصل نخست آن ماه های آذر و دی سال گذشته از شبکه یک سیما پخش شد.
این سریال با وجود آنکه در ماه های محرم و صفر از تلویزیون پخش شد، اما توانست در عین رعایت حرمت های این دو ماه، با خلق موقعیت های طنز، بیننده را پای تلویزیون بنشاند و در چشم مخاطب دیده شود.رامین عباسی زاده تهیه کننده این مجموعه اختصاص نیافتن بودجه را علت اصلی توقف تولید سری دوم میلیاردر ذکر کرد و گفت: هنوز از سری نخست این مجموعه مبلغ قابل توجهی طلب داریم ضمن آنکه باید هزینه ساخت سری جدید آن نیز از سوی شبکه تامین شود تا بتوان تولید را انجام داد.در مدت تعطیلی پروژه، فیلمنامه سری دوم این سریال نوشته شد و تنها مشکل موجود، مسایل مالی است.این تهیه کننده ادامه داد: هرچه بین فصل اول و دوم این سریال فاصله بیافتد، امکان استفاده از بازیگران و عواملی که در فصل نخست با پروژه همکاری می کردند نیز تحلیل می رود.

 

ساخت مجموعه صیاد شیرازی در مراحل تحقیق و نگارش
 

تهیه کننده پروژه تلویزیونی شهید صیاد شیرازی با بیان اینکه این سریال مراحل تحقیق و نگارش را پشت سر می گذارد، گفت که تا پایان امسال متن اولیه (سیناپس) این مجموعه تهیه شود.
جواد نوروز بیگی در سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در گفت و گو با ایرنا،با بیان اینکه این پروژه به سرپرستی فرهاد توحیدی، مراحل نگارش را طی می کند، اظهار داشت: تیم نگارش به طرح اولیه این سریال رسیده اند و انتظار می رود تا پایان سال متن اولیه آن را نهایی کنند. نوروزبیگی که تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی شوق پرواز با موضوع زندگی شهید عباس بابایی را بر عهده داشت، تاکید کرد: نگارش فیلمنامه شوق پرواز حدود چهار سال به طول انجامید.

 

-------------------

پروژه تلویزیونی دولت مخفی همچنان تعطیل است
 
ساخت مجموعه تلویزیونی دولت مخفی که قرار بود امسال در سالروز ورود آزادگان به میهن از شبکه دو پخش شود، از سه ماه پیش به دلیل اختصاص نیافتن بودجه تعطیل شده است.
به گزارش ایرنا، این مجموعه تلویزیونی درباره اسرای ایرانی در عراق با موضوع زندگی شهید آزاده سیدعلی اکبر ابوترابی و برگرفته از زندگی شهید ابوترابی و خاطرات واقعی او در زمان اسارت در عراق است. این سریال به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی اسفند ماه 1390 در شمال کشور کلید خورد اما تولید آن اواخر دی ماه پارسال به دلیل اختصاص نیافتن بودجه تعطیل شد.
فیلمنامه این مجموعه در 26 قسمت به قلم رحمان سیفی آزاد و داریوش ربیعی به نگارش در آمده و مجید امامی نیز بازنویسی نهایی آن را بر عهده داشت. دولت مخفی برگرفته مجموعه ای از حوادث مستندی است که با وجود تلاش برای پوشش حقیقت اسارت، همچنان متأثر از این فضای معنوی و عظیم مانده است. حمید آخوندی از تهیه کنندگان این مجموعه تلویزیونی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در این باره توضیح داد: تصویربرداری از بخش های مربوط اردوگاه اسرا باقی مانده که تولید این بخش نیازمند به کارگیری بازیگران جدید است. وی افزود: حدود 40 درصد از تصویربرداری این سریال باقی مانده است که بخش مهم مربوط به اردوگاه اسرای ایرانی و زندان های رژیم بعث عراق را به تصویر می کشد.
با وجود اعلام تعطیلی پروژه از سوی تهیه کننده دولت مخفی، علی بخشی زاده مدیر شبکه دو سیما همچنان مصمم است که این سریال را به اواخر تابستان یعنی سالروز ورود آزادگان به ایران برساند. وی در گفت و گو با ایرنا گفت که بخش قابل توجهی از کار تصویربرداری و تدوین این سریال انجام شده است و اکنون در قسمت های پایانی است.
بخشی زاده ابراز امیدواری کرده است که با جذب اسپانسرهای جدید، کار را در مدت باقیمانده نهایی کنند. پژمان بازغی، لاله اسکندری، مریم بوبانی، مریم سلطانی، مهتاج نجومی، کاوه خداشناس،امیرحسین همتی، حسین توشه، محمدرضا رهبری، هادی قمیشی و کریم خوسیانی از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی هستند. به گفته تهیه کننده دولت مخفی برای اردوگاه اسرای این مجموعه باید بازیگران جدیدی اضافه شوند که این کار نیازمند اختصاص بودجه از سوی شبکه دو سیما است.
هرچند مدیر شبکه دو گفته است که با جذب حامیان مالی، مشکلات مالی این پروژه را مرتفع کند اما تهیه کننده دولت مخفی استفاده از اسپانسر برای تداوم کار را مشکل می داند.
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 482 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 21:18

«از یاد رفته»جایگزین«میوه ممنوعه» در آی فیلم
مجموعه تلویزیونی «از یاد رفته» از امشب جایگزین «میوه ممنوعه» و ساعت 20:30 از شبکه آی فیلم پخش خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجموعه تلویزیونی از یاد رفته به کارگردانی فریدون حسن پور جمعه ساعت 20:30 جایگزین میوه ممنوعه شده و هر شب از شبکه آی فیلم پخش خواهد شد. این داستان زندگی شخصیتهای فیلم طی یک دوره چهل ساله تعریف می شود و در خصوص پسری به نام مرتضی است که پس از ازدواج با دختری تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرد و در این بین به تهران رفته و عاشق دختر دیگری می شود.

در این سریال بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، سپیده خداوردی، بهنوش طباطبایی، محمدرضا شریفی نیا، فاطمه صادقی، عمار آقایی و مهران رجبی حضور دارند.

این سریال محصول شبکه یک بوده که بیشترین مخاطبان را در سال 90 به خود اختصاص داد.

 

تیراندازی به سوی خبرنگار صداوسیما
منابع آگاه در سوریه از تیراندازی به سوی خبرنگار صدا و سیما در دمشق خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جزئیات بیشتری از این خبر تاکنون منتشر نشده است.این در حالی است که گروههای تروریستی طی ماههای اخیر ترور خبرنگارانی که واقعیتهای سوریه را پوشش می دهند به طور جدی دنبال می کنند.

 

العالم به مدار نایل‌ست بازگشت
 پخش شبکه  العالم دیروز از طریق ماهواره یوتل‌ست‌۷ از سر گرفته شد و برنامه‌های این شبکه از پنجشنبه در مدار ماهواره نایل‌ست نیز در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شبکه العالم،فرکانس و پارامترهای پخش العالم از طریق یوتل‌ست۷، در مدار ماهواره نایل‌ست قرار دارد.پخش برنامه‌های شبکه العالم دهم اسفند ۱۳۹۱ با فشارهای لابی صهیونیستی از ماهواره AB۷ متوقف ‌شد.شبکه العالم که نقش مؤثر و فعالی را در اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی مخاطبان عرب در رویدادهای مهم منطقه ای و فرا منطقه‌ای به ویژه در جریان تحولات بیداری اسلامی در منطقه، حمله غرب به عراق، و همچنین تجاوز نظامی رژیم اشغالگر به غزه و لبنان و توطئه غرب و رژیم صهیونیستی علیه سوریه داشته است، حدود ۶ ماه قبل نیز از ماهواره هاتبرد قطع شده بود. ولی پس از پیگیری‌های بسیار العالم موفق شد دوباره به این ماهواره بازگردد.

ممانعت از انتشار دیدگاه‌ها و نظرات مخالف با جریانهای صهیونیستی و غربی پیشتر نیز همواره ادامه داشته، به صورتیکه حتی قبل از آغاز انقلابها در منطقه و اوج گرفتن بیداری اسلامی، ارسال پارازیت روی فرکانسهای شبکه العالم وجود داشته، و این امر همچنان ادامه دارد.حدود دو سال قبل نیز پیش از آغاز بیداری اسلامی، شبکه العالم به درخواست شیخ نشین های عرب به صورت کاملا غیرقانونی از روی ماهوارههای عرب ست و نایلست حذف شد.شبكه خبري العالم به دلیل انعكاس حقايق بحران سوريه و افشاي دروغ پراكني‌هاي برخي شبكه‌هاي عربي و غربي در مورد رویدادهای این کشور، همواره از سوي تروريست‌ها و اربابان منطقه‌اي و بين‌المللي آنها در معرض تهديد قرار داشته است.

كاركنان العالم در سوريه نيز به دفعات مورد تهديد جاني قرار گرفته اند. حسين مرتضي خبرنگار اين شبكه در سوريه بارها مجروح شده است.براساس گزارش خبرگزاري‌هاي غربي، شبكه العالم گزينه اول مردم بحرين براي پيگيري اخبار و تحولات كشورشان و منطقه است.مخاطبان شبکه العالم اکنون این شبکه را روي مدار نايل ست ماهواره آتلانتيك برد ۷ و هاتبرد و گالاكسي دریافت می‌کنند.علاوه بر این، هم اکنون مخاطبان بسیاری از نقاط مختلف دنیا برنامه‌های شبکه العالم را از راه‌های مختلف از جمله: پخش زنده سایت اینترنتی شبکه،Live station ، Daily motion ، YouTube، شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای متعدد موبایل، دنبال می‌کنند.

 

----------

شبکه تلویزیونی جدید مصریها برای مقابله با شبکه‌های موهن
مرکز مجموعه شبکه‌های خصوصی «دریم» مصر قصد دارد شبکه جدیدی را با اهداف دینی و مقابله با شبکه‌های موهن تاسیس کند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری نورت مصر، مرکز مجموعه شبکه‌های خصوصی «دریم» مصر اعلام کرد قصد دارد شبکه جدیدی را با اهداف دینی تاسیس کند.این مرکز اعلام کرد که «دریم 3» را با هدف مقابله با شبکه‌های تندروی دینی و نشر اندیشه میانه‌روی دینی تاسیس خواهد کرد.این شبکه را «ابراهیم عیسی» اداره خواهد و خود او نیز در برنامه‌ های آن که هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی اجرا خواهد داشت.مرکز مجموعه شبکه‌های «دریم» که در سال‌های گذشته بیشتر مورد توجه بوده است قصد دارد مخاطبان از دست رفته خود را باز یابد.

پس از انقلاب مصر و با حضور جریان‌های تندروی سلفی و وهابی در این کشور، شبکه‌های ماهواره‌ای متعددی با نگاهی وهابی و افراطی با حمایت عربستان تاسیس شده است.

 

نظرسنجی درباره سریالها از نظر صداوسیما اعتباری ندارد!
 

مدیر روابط عمومی معاونت سیما گفت:نظرسنجی درباره سریالها از نظر صداوسیما اعتباری ندارد!
داوود نعمتی انارکی مدیر روابط عمومی معاونت سیما در گفت و گو با سینما پرس در خصوص نظر سنجی های برگزار شده برای سریال های نوروزی بیان کرد: نظرسنجی هایی که در سایت ها برگزار می شود از نظر صداوسیما اعتباری ندارد و ما نیز به آنها اکتفا نخواهیم کرد ،اما هر ساله بعد از پایان مناسبت هایی همچون نوروز و یا ماه رمضان مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با توجه به المان هایی همچون رعایت اصول برنامه سازی و نقاط قوت و ضعف ساختاری مجموعه های تلویزیونی و برنامه ها را مقایسه می کند که نتیجه آن به مدیران و سازندگان آن اعلام می شود. وی در خصوص مبنای تجلیل از برنامه سازان مناسبتی بیان کرد: معاونت سیما نیز بر اساس نتایج بررسی مرکز تحقیقات مجموعه برتر را انتخاب خواهد کرد که در این بررسی طبق شیوه های علمی و اثبات شده عمل خواهد شد که یک بخش از آن به نظرسنجی از میان مخاطبان مرتبط می شود.

 

 

پخش هفتگي مستند چهل ساله «دنيا در جنگ»
 

 
مجموعه «دنیا در جنگ» كه در ايام نوروز به صورت روزانه از شبكه مستند سيما پخش مي شد و مورد استقبال ويژه مخاطبان اين شبكه نيز قرار گرفت از اين هفته ، جمعه ها روي آنتن مي رود.
«دنیا در جنگ» كه در بيست و شش قسمت تهيه شده است، یکی از قدیمی ترین مجموعه های سریالی در مورد جنگ جهانی دوم می باشد و سالها قبل از تلوزیون نیز پخش شده است؛ کل جنگ را مورد بررسی قرار می دهد و نقش هر کشور را نیز در این جنگ بین المللی بررسی می کند.
«دنیا در جنگ» جمعه ها، ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

 

-----------------

سری جدید «هفت» آغاز می‌شود
 

 
محمود گبرلو، مجری و سردبیر برنامه سینمایی «هفت» از پخش سری تازه این برنامه از جمعه شب، 23 فروردین ماه خبر داد. 
به گزارش ایسنا، برنامه زنده «هفت» آخرین بار 18 اسفند ماه سال 91 روی آنتن رفت. محمود گبرلو درباره پخش سری تازه این برنامه در سال 92 گفت: از این هفته جمعه شب، 23 فروردین ماه برنامه «هفت» روی آنتن می‌رود. وی ادامه داد: تاکنون طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است قسمت ویژه‌ای برای اکران نوروزی داشته باشیم و به نقد و تحلیل فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی بپردازیم. همچنین میزگردی را برای بررسی، نگاه و تحلیل شخصیت شهید مرتضی‌آوینی نسبت به سینما خواهیم داشت. 
«هفت» هر هفته جمعه شب‌ها ساعت 23 از شبکه سه پخش می‌شود.

 

 

«جمعه ایرانی» این هفته پخش نمی‌شود
 

 
سعید توکل گفت: جهت شرکت مردم در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س)، «جمعه ایرانی» از رادیو ایران پخش نمی‌شود. 
به گزارش روابط عمومي راديو ايران، تهیه‌کننده برنامه جمعه ایرانی با اعلام این خبر گفت: در راستای احترام به ساحت دخت نبی اکرم (ص) و مخاطبان رادیو ایران جمعه، برنامه جمعه ایرانی پخش نخواهد شد. ابراهیم صابری‌نژاد، مدیر گروه خانواده این شبکه رادیویی گفت: به جای برنامه جمعه ایرانی ویژه برنامه آشیانه مهر در راستای معرفی خانواده خوب ایرانی با توجه به معیارهای سبک زندگی ایرانی – اسلامی به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل پور و سردبیری سمانه حیدرزاده از ساعت 9 صبح به مدت دو ساعت به طور زنده و مستقیم پخش خواهد شد.

 

 

هم اندیشی اخلاق در ورزش و رسانه ها
 
 
نخستین هم اندیشی اخلاق در ورزش و رسانه ها در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی در این نشست که به همت شورای سیاستگذاری و هماهنگی ورزش صدا و سیما برگزار شد، روسای فدراسیون‌های ورزشی، روسای شبکه سه، ورزش سیما، ورزش  رادیو و همچنین مدیران و چهره‌های شاخص ورزش و رسانه مدیران ورزش نیروهای مسلح حضور داشتند. حاضران در این نشست با بیان دیدگاه های شان به اهمیت موضوع اخلاق در ورزش و رسانه ها پرداختند. همچنین به الزام تعریف اخلاق در ورزش و رعایت اصول و ارزش ها از جانب دست اندرکاران ، مسئولان و اهالی رسانه تاکید شد تا تأثیر آن در جامعه ورزش قابل مشاهده باشد. در این نشست مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سه سیما و شورای سیاستگذاری ورزش سازمان با بیان اینکه موضوع اخلاق در ورزش همه رسانه ها از جمله تصویری ، مکتوب و مجازی را دربرمی گیرد ، گفت: رسانه ملی با برگزاری چنین نشستی قصد هم افزایی در زمینه گسترش اخلاق و معنویت را که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است دارد. رئیس شورای عالی ورزش سیما با اشاره به اهمیت مقوله اخلاق در ورزش و رسانه ها گفت: علاوه بر شاخص‌های متداول اخلاق ورزشی که در دنیا مرسوم است آموزه های دینی ، فرهنگی و ملی کشور اخلاق ورزشکاران ایرانی را نسبت به سایر ورزشکاران دنیا متمایز کرده است. مدیر شبکه سه همچنین گفت : تهیه کنندگان و برنامه سازان ورزشی رسانه باید پیوسته اخلاق و معنویت در ورزش را در برنامه های خود جانمایی کنند و در پایان سال نیز برترین های اخلاق ورزشی و رسانه از سوی شورای هماهنگی ورزش سازمان صداوسیما معرفی خواهند شد .  در این نشست پیشنمازی  معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان نیز گفت :  مطالبات مقام معظم رهبری در ورزش باید سرلوحه فعالیتهای ما قرار گیرد.
 
------------
انتخاب بهترين مستندهاي فصل زمستان در «نردبان»
 

 
علاقه‌مندان به مستندسازی می توانند در این قسمت از برنامه «نردبان» که جمعه روی آنتن می رود، شاهد بخش های جذابی باشند. 
در این قسمت از «نردبان» سه مستند مردمي كه در جشنواره «نردبان» رتبه‌هاي برتر را كسب كردند،  به نمايش درمي آيند. طبق برنامه سه مستند برگزيده «مقصد» ساخته رضا راد پور، «داستان يك تكه آشغال» ساخته عليرضا طالب لو و «معماي بقا» كاري از خليل زاريعي روي آنتن مي روند.
بخشي ازاين برنامه نيز به گفت و گو با اعضاي هيات داوران جشنواره نردبان اختصاص خواهد داشت و سپس بهترين مستندهاي پخش شده در فصل زمستان به انتخاب مخاطبان معرفي مي شوند. در بخش جديد «عكس و مكث» نيز كه به عكاسي مستند اختصاص دارد آلبوم هايي از محمدرضا حاجي پور به نمايش در مي‌آيد و با اين عكاس شناخته شده كشور گفت و گو مي شود. همچنين حسن غفاري به عنوان كارشناس عكاسي مستند از اين هنر خواهد گفت. «نردبان» با اجراي الهام عادلی و حضور شاهین شجری کهن به عنوان منتقد، هر روز، ساعت 18 روی آنتن شبکه مستندمی رود.

 

 

«تمشك» آماده پخش از شبكه مستند
 
 
فيلم داستاني «تمشك» بزودي از شبكه مستند پخش خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، «تمشك» عنوان فيلمي داستاني به تهيه كنندگي و كارگرداني اميرعلي عبدالشاهي است كه هم اكنون آماده پخش شده و بزودي از شبكه مستند روي آنتن خواهد رفت. فيلم روايتگر داستان زندگي دختري به نام رعنا است كه در روستا زندگي مي كند. داستان فيلم برگرفته از مسائل اجتماعي و نفوذ ناهنجاري ها به محيط بكر و پاك روستاها است. در اين فيلم در نگاه اول احساسات پاك و كودكانه رعنا بيشتر به چشم مي‌آيد، اما در واقع آنچه كه محوريت دارد وجود برخي ناهنجاري هاي اجتماعي در جوانان است.
ناديا منصوريان، زهرا محمدي، مريم اسعدي، سيداميرعلي شريفي، محمد پاكدامن، ميلاد كبيري و... بازيگران اصلي اين فيلم هستند.
ساير عوامل اصلي پروژه عبارتند از: تصويربردار: علي محسني، تدوين: مهران محسني، گريم: ربابه اسفندياري فر، تيتراژ: مريم اسدي.
پیشنهاد ضرغامی برای بین‌المللی شدن «آب پریا»
 
 
رئیس سازمان صداوسیما در نشست خود با مدیران رسانه ملی پیشنهاد کرد که مجموعه «آب‌پریا»در اختیار سایر کشورهای دنیا برای پخش قرار بگیرد. 
به گزارش فارس، طی جلسه‌ای که اخیرا سیدعزت‌ا... ضرغامی با مدیران زیر مجموعه خود داشته، حسن اسلامی مهر از ضرغامی برای تولید مجموعه «آب‌پریا» قدردانی کرده است.
همچنین ضرغامی در این مراسم ضمن تائید سخنان اسلامی‌مهر و عنوان اینکه این مجموعه قابلیت بین‌المللی و فرامرزی شدن دارد و ساخته‌ای خوب و ارزشمند است؛ به علی بخشی‌زاده مدیر شبکه دو سیما پیشنهاد کرد تا سریال «آب پریا» در اختیار امور بین الملل سازمان صداوسیما قرار بگیرد تا برای پخش به سایر کشورها ارائه شود.

---------------

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 460 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 21:14

لیلا حاتمی:هیچ صفحه‌ ای در فیس بوک ندارم
  لیلا حاتمی اعلام کرد صفحه‌ ای در فیس بوک یا هیچ سایت دیگری در فضای مجازی ندارد.

این بازیگر سینما به ایسنا گفت: من هیچ صفحه‌ای در فیس بوک یا هیچ سایت دیگری در فضای مجازی نداشته و ندارم و حق پیگرد قانونی صفحاتی که از قول من یا به نام من مطلب منتشر می‌کنند را برای خود محفوظ می‌دانم.

 

شبکه مستند میزبان آثار مانی میر صادقی و نادر طالب زاده
شبکه مستند سیما هفته آینده ، از 24 تا 29 فروردین، آثاری از مانی میر صادقی و نادر طالب زاده را در قالب برنامه «شبهای مستند» مرور ، پخش و نقد خواهد کرد.

این مجموعه که هر شب ساعت 18 به پخش و نقد فیلم های سینمای مستند و آثار شاخص مستندسازان ایران می پردازد ، در این هفته آثاری از این مستندسازان پخش می کند و این آثار با حضور سعید قطبی زاده ، مجری- کارشناس ، نقد و بررسی خواهد شد.طبق برنامه شنبه 24 فروردین «جان مرجان» ، یکشنبه 25 فروردین «جنوبگان» مستندی که باعث شد اولین گروه ایرانی به قطب جنوب سفر کنند و همچنین دوشنبه 26 فروردین فیلم مستند «سفری به هنگام» از مانی میر صادقی و همچنین سه شنبه 27 فروردین «والعصر»، چهارشنبه 28 فروردین «خنجر و شقایق»و پنجشنبه 29 فروردین «شمارش معکوس» ساخته نادر طالب زاده  به روی آنتن شبکه مستند خواهند رفت. و در هفته آینده نیز مرور آثار نادر طالب زاده با نمایش سه مستند «آمریکا، آخرین اشتباه»، «ما آنجا بودیم» و «مهمان کلمبیا» ادامه خواهد یافت.«شبهای مستند» به تهیه کنندگی  بابک میزانی هر شب به جز جمعه ها، ساعت 18 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

 

دستگیری بازیگر سینما و تلویزیون در پارتی شبانه
یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در مازندران دستگیر شد.

به گزارش فارس، سایت بلاغ به نقل از منابع آگاه،(ن.ش) از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون که برای تعطیلات نوروزی به مازندران سفر کرده بود به علت حضور در یک پارتی مختلط شبانه در ویلایی و در یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

پرونده وی برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی و حکم از سوی مراجع ذی صلاح صادر شد.

در نوروز امسال مسئولین فرهنگی و امنیتی استانی نسبت به حرمت شکنی برخی مسافران نوروزی تذکرات لازم را داده و هشدار دادند که اجازه نخواهند داد  مازندران تبدیل به حیاط خلوت برخی هنجار شکنان شود.

 

---------------------------

چيزي شبيه به يادداشت
پرويز نوري

 

1. يكي از بازيگران سرشناس تلويزيوني در مصاحبه‌اي گفته بود: «ما در تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي را مي‌بنديم». حرف بسيار قشنگي بود. به خودمان گفتيم مرحبا، اگر تلويزيون ما چنين كند و سازندگان برنامه‌هاي تلويزيوني چنان، چه قدر باعث سرافرازي مي‌شود... همين‌جور سرافراز مانديم در انتظار تا رسيديم به ايام نوروز 92 كه يكمرتبه متوجه شديم «چي فكر مي‌كرديم، چي شد؟» هر كجا مي‌رفتيم براي عيد ديدني، اكيپ نشسته بودند پاي برنامه‌هاي كذايي تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي خصوصاً اين كانال «جم» كه چند تا مجموعه جانانه داشت (از قماش «حريم سلطان» و «شميم عشق» و «عمر گل لاله») و بعد هيچ بني بشري هم به مجموعه‌هاي مخصوص نوروز تلويزيون‌هاي خودمان اعتنايي نمي‌كرد و تازه فهميديم چه گونه مي‌توان به سادگي با اين نوع برنامه‌ها، در تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي را بست؟! 
2. داودي عزيز مطلبي نوشته بود در باب اهميت نقدهاي يكي از منتقدان برجسته آمريكايي يعني راجر ايبرت كه هفته‌هاي پيش عمرش را داد به شما... عرض كنم كه بنده اغلب برنامه نقدهاي سينمايي اين منتقد معروف را – البته همراه با دو همكارش جين سيسكل و ريچارد روپر – هر هفته يكشنبه‌ها مي‌ديدم و هر بار حرص مي‌خوردم. چرا كه تنها ايشان از هر چه فيلم مهمل و كم ارزش بود دفاع مي‌كرد و Thumbs Up (انگشت به علامت خوب) مي‌داد و گاهي از فيلم‌هايي تعريف مي‌كرد كه من انگشت به دهان مي‌ماندم! خيلي وقت‌ها به اين فكر مي‌افتادم كه خداي نكرده شايد  از طرف استوديوهاي هاليوود مأموريت دارد هواي فيلم‌ها را داشته باشد (و آيا واقعاً شك برانگيز نبود؟) بگذريم، گذشت و رفت. فقط نمي‌دانم اين قدرت قلم او بود يا قدرت استوديوها؟
3. اين فيلم 3 بعدي «آقاي الف» هم بدجوري دچار بدشانسي شد. گفتند پس چي شد كه قرار بود به عنوان اولين فيلم 3 بعدي ايراني در ايام نوروز به نمايش درآيد؟ و كارگردان محترم آن گفت:‌ «هيچي، پرده‌هايش در گمرك گير كرده است!». ياد آن جوك افتاديم كه از طرف پرسيدند چرا به جنگ نرفتي؟ گفت به هزار و يك دليل. گفتند يك دليلش را بگو. گفت فشنگ نداشتيم (!) حالا حكايت «آقاي الف» است كه بااين وضع بايد عنوانش را بگذاريم «آقاي ي»!
4. امروز به روش ديرينه بعد از موفقيت تجاري هر فيلم، تهيه‌كنندگان دست به دامان كارگردان آن فيلم مي‌شوند و مي‌خواهند يك فيلم با او بسازند... عقيده آنها بر اين است كه وقتي كارگرداني يك فيلم پر فروش ساخت حتماً مي‌تواند فيلم بعدي را هم همان‌جور بسازد. شنيديم تهيه‌كننده‌اي بلافاصله پس از يك فيلم بفروش، سراغ كارگردان آن فيلم مي‌رود و به او پيشنهاد يك فيلم صد در صد تجاري و عامه‌پسند مي‌كند. كارگردان رقمي نجومي مي‌پراند و تهيه‌كننده هاج و واج مي‌پرسد: «چرا؟ مگر چه اتفاقي افتاده؟» و كارگردان محترم مي‌گويد: «خراب كردن من همين قدر مي‌ارزد» (!)
5. آيا مي‌دانستيد كاشف «فيلمفارسي» خودش «فيلمفارسي‌ساز» بود؟ خداوند رحمت كند و گناهان ما را ببخشايد.
 
-----------------------
 
سريال «ديوار» و تله فيلم «كوير»در جشنواره جهانی فيلم پليس
برخي از آثار توليد شده در رسانه ملي در جشنواره هاي بين المللي با آثار هنرمندان جهان رقابت مي كنند.

رئيس مركز امور بين الملل سازمان صدا و سيما گفت: تله فيلم «كوير» به كارگرداني مهدي محمدي و علي خزاعي توليد مركز خراسان رضوي و سريال «ديوار» به كارگرداني سيروس مقدم توليد شبكه يك سيما به پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم پليس راه يافته اند .

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي اين جشنواره 28 فروردين آغاز مي شود و تا اول ارديبهشت ادامه خواهد داشت. حسيني رئيس مركز امور بين الملل صدا و سيما همچنين گفت مستند  در جستجوي پلنگ ايراني  توليد مركز مازندران اين سازمان به جشنواره مستند «الجزيره قطر» راه يافته است .اين جشنواره 29 فروردين در دوحه قطر آغاز به كار مي كنند . همچنين نمايش مستند  نسل  كه درباره پوشش گياهي منطقه خوزستان تهيه شده قرار است در جشنواره «فيلم ابوظبي»با ديگر مستندهاي راه يافته به  اين جشنواره رقابت كند . اين جشنواره 20 ارديبهشت افتتاح مي شود.

علاوه بر اين ، نمايش راديويي چولي قزك توليد مركز خراسان جنوبي ، مستند  صيدگشا توليد مركز خليج فارس ، مستند چمچمه خاتون توليد مركز زنجان و برنامه قصه گويي در خانواده توليد صداي آشنا به بخش مسابقه جشنواره پريكس ماروليك كرواسي راه يافته اند.اين جشنواره 28 ارديبهشت در شهر هاوار كرواسي برگزار خواهد شد.

 

پخش برنامه های هیسپان تی وی از ماهواره SES متوقف شد
  شرکت گلوب کست با پذیرش تقاضای لابی های صهیونیست، پخش برنامه های شبکه هیسپان تی وی را روی ماهواره خود متوقف کرد.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیما،شرکت خدمات ماهواره ای گلوب کست که تحت مالکیت شرکت فرانس تلکام است در نامه ای اعلام کرد که این شرکت پخش تمام شبکه های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از 19فروردین متوقف می کند.

در این نامه آمده است: این تصمیم بعد از این گرفته شد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ماه فوریه سازمان صدا و سیما را به فهرست تحریم های خود افزود که بر اساس آن هر گونه حمایت از جمله ارایه خدمات به مشمولان این فهرست ممنوع است.شرکت های ماهواره ای اروپایی در ماه های اخیر هجمه ای هماهنگ را برای خاموش کردن صدای شبکه های بین المللی ایران ترتیب داده اند.

میشل دو روزن، رییس اسرائیلی - فرانسوی شرکت یوتل ست با افزایش اقدامات خود برای محدود کردن آزادی بیان، از شرکت های ماهواره ای عمده در اروپا و آسیا خواسته است که پخش رسانه های ایران را متوقف کنند.دی ماه سال گذشته نیز شرکت اسپانیایی هیسپاست، به همین بهانه پخش برنامه های هیسپان تی وی و پرس تی وی ایران را از روی ماهواره های خود متوقف کرد زیرا بخشی از سهام شرکت هیسپاست متعلق به شرکت یوتل ست است.

شبکه هیسپان تی وی، از شبکه های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که به زبان اسپانیایی در بهمن ماه 1390 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

----------------

ممنوعیت ورود دوربین‌های شبکه خبر به استادیوم آزادی
 

 
خبرنگاران شبکه خبر در مسابقه فوتبال میان تیم‌های استقلال و الهلال، از ورود به استادیوم آزادی منع شدند و حتی حراست استادیوم آزادی، کارت‌های آنان را پاره کرد.
سیروس معدن‌دار، مدیر ورزش شبکه خبر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت ممنوعیت ورود خبرنگاران شبکه خبر به استادیوم آزادی، گفت: پیش از عید زمانی که روزنامه‌ها تعطیل شدند، شبکه خبر گزارش‌هایی پخش کرد که بخش حراست دوربین‌های شبکه خبر را گرفت و نگذاشت که گزارش گرفته شود. این بازی مربوط به بسکتبال تیم مهرام و تیم پتروشیمی بود که در جایگاه خبرنگاران، افراد متفرقه را نشانده بودند. او در ادامه گفت: زمانی که این گزارش‌ها را گرفتیم، آنها اعلام کردند که ما باید تشخیص بدهیم که این گزارش پخش شود، یا نه؛ در حالی که ما به اندازه خودمان چارچوب‌ها را می‌شناسیم و حتی خیلی از خبرهای ورزشی را می‌شنویم اما کار نمی‌کنیم. در حال حاضر نیز نامه‌نگاری کرده‌اند که دوربین‌های شبکه خبر را به استادیوم راه نمی‌دهیم. امروز نیز که خبرنگاران از طرف شورای ورزشی تایید شده بودند و کارت‌های آنها صادر شده بود، در بدو ورود، مانع ورود خبرنگاران شبکه خبر شدند و کارت‌های آنها را پاره کردند.

 

 

پخش سريال «مهرآباد» پس از ایام فاطمیه
 

شبکه تهران پس از تعطیلات نوروز، با روی آنتن بردن مینی‌سریالی تحت عنوان «تک تیرانداز»، پخش سریال «تهران پلاک یک» مهدی مظلومی را هم از سر می‌گیرد. 
به گزارش ایسنا، سریال «تک تیرانداز» که محصول کشور بلاروس و روسیه است، روزهای فرد ساعت 19 از شبکه تهران پخش می‌شود. این سریال در ژانری‌ جنگی‌، خانوادگی و حادثه‌ای مربوط به جنگ جهانی دوم است.  سریال «تهران پلاک یک» هم که 20 قسمت از آن پیش از عید نوروز به روی آنتن رفت‌، با پخش 10 قسمت باقیمانده، مجددا روی آنتن می‌رود. سریال مظلومی روزهای زوج ساعت 19 پخش می‌شود. شبکه تهران تا قبل از ایام فاطمیه سریال جدیدی را پخش نمی‌کند و پس از آن قرار است سریال «مهرآباد» ‌فرید سجادی را پخش کند.

 

 

------------------

«راديو فيلم» مجموعه «ستايش» را پخش مي‌كند
 

 
برنامه راديويي «راديو فيلم» از برنامه «راديو نمايش» قصد دارد ديالوگ‌هاي مجموعه تلويزيوني «ستايش» سعيد سلطاني را بازخواني كند.
به گزارش خبرنگار ما، برنامه راديويي «راديو فيلم» به نويسندگي و روايت حميد جديدي قصد دارد بزودي به روايت مجموعه تلويزيوني «ستايش» بپردازد. اين برنامه در ايام نوروز مجموعه «چك برگشتي» سيروس مقدم را روايت كرده بود. جديدي خود از بازيگران سينما و تلويزيون است كه پيش از اين در فيلم سينمايي «روز رستاخيز» ايفاگر يكي از نقش هاي اصلي بوده و در مجموعه «ستايش» نيز حضور داشته است.

 

 

برادر ضرغامی درگذشت
 

برادر سیدعزت‌ا... ضرغامی، رییس سازمان صداوسیما طی روزهای گذشته درگذشت. 
به گزارش ایسنا، سید تقی سهرابی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما گفت: سید هدایت‌ا... ضرغامی برادر رییس سازمان صداوسیما چهار روز پیش دارفانی را وداع گفت. سیدعزت‌ا... ضرغامی رییس سازمان صداوسیما به علت تقارن درگذشت برادرش با تعطیلات نوروزی و به زحمت نیفتادن مردم برای حضور در این مراسم از اطلاع‌رسانی خودداری کرد. مراسم بزرگداشت آن مرحوم با حضور آشنایان، بستگان آن مرحوم در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) واقع در میدان رازی برگزار شد. هدایت‌ا... ضرغامی در زمان حیاتش هیچ مسوولیت دولتی نداشت.

 

 

«برگ برنده» شبكه دو براي انتخابات
 
«برگ برنده» به تهیه کنندگی باربد بیرنگ و کارگردانی  حسن محمدی در 16 قسمت 20 دقیقه ای آماده شد. این برنامه نخستین ویژه برنامه انتخابات ریاست جمهوری است که از شبکه زندگی پخش می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو سیما، حسن محمدی گفت: قصد داریم با دعوت از چهره های مردمی و تهیه گزارش های میدانی متفاوت به موضوع انتخاب صحیح و نتایج حاصل از آن بپردازیم. محمدی « گپ و گفت با مهمانان»، «بدون سانسور» و «به کی فکر می کنی» را از آیتم های این برنامه سیاسی عنوان کرد و افزود:  هیچ یک از مهمانانی که به این برنامه دعوت می شوند چهره نیستند، آن ها افراد ساده ای هستند که حداقل یک برگ برنده در زندگی خود دارند؛ این افراد انتخاب های متفاوتی داشتند ، به همین سبب شناخته شده و مورد اعتماد مردم قرار گرفتند. به گفته وی یک قسمت از این برنامه سیاسی اواخراسفند ماه سال گذشته از تلویزیون پخش شده و ادامه آن از پنجشنبه 22 فروردین ساعت 19:20 روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.

 

-------------------------

يادداشت؛ قول می دهم سریالم جذاب می شود!
هادی داداشی

 

-«از مردم می‌خواهم ما را تحمل کنند؛ چرا که از قسمت چهارم به بعد با جذابیت‌هایی که در پی داستان به وجود می‌آید، کاملا درگیر می‌شوند. قول‌ می‌دهم از قسمت چهارم- پنجم به بعد، سریال‌ «بال‌های خیس» جذاب‌تر می‌شود؛ چرا که قرار است وارد فضایی پیچیده با موضوعیت تولید داروی ضدسرطان شویم که قطعا بینندگان را جذب خود می‌کند.»!
اینها بخش هایی از صحبت های عباس رنجبر، کارگردان سریال «بال‌های خیس» در گفت وگو با یکی از خبرگزاری هاست که پخش آن از شنبه گذشته آغاز شده. مجموعه ای با بازی‌های ضعیف، قصه ای پا در هوا و شخصیت‌پردازی و کارگردانی آماتوری که از همین سه قسمت پخش شده می توان پیش‌بینی کرد در ادامه نازل تر نیز خواهد شد. جالب آنکه بازیگران امتحان پس داده‌ای چون فاطمه گودرزی و علی عمرانی هم به دلیل کاستی های همه جانبه اثر طبعا نتوانسته‌اند بازی های در خوری ارائه کنند. فصل های حضور این دو در بیمارستان برای بستری شدن پسرشان و بازی های نامتعادل گودرزی و عمرانی که با موقعیت فراهم شده تناسب ندارد، از جمله این موارد است. ضمن اینکه کات‌های اشتباه در پایان اغلب سکانس ها نیز مزید بر علت شده و نیمچه حس موجود در صحنه را از میان می‌برد. حال این نقاط ضعف براساس قول کارگردان چطور قرار است در قسمت های بعدی جبران شود، به شدت جای سوال دارد. گرچه در شرایطی که تلویزیون ایام عید خود را با سریال‌های بی مایه ای سر کرد، چندان هم نباید جای پرسش باقی بماند که چرا نخستین آثار سال 92 اینطور مجموعه های سطحی و بی کیفیتی هستند! مجموعه‌ای که پس از دو- سه قسمت، چنان آش شوری ساخته تا کارگردان برای تشویق بینندگان برای تماشای آن به خواهش و تمنا بیفتد! کارگردانی که در دهه‌های پیش، سریال‌های پربیننده‌ای چون «گوهر کمال» و «کوی دامون» را برای تلویزیون ساخت و شاید فکر می‌کند هنوز می توان با اندوخته‌های قدیمی و نخ‌نما، مخاطب سخت‌پسند و دقیق امروزی را راضی کرد.
- خبرگزاری ایسنا خبر داده سریال پلیسی «رازهای مرداک» با سرپرستی زهره شکوفنده در دست دوبله است تا از شبکه تهران پخش شود. مجموعه‌ای کانادایی که ساخت آن از سال 2008 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این مجموعه 6/7 از 10 ستاره سایت IMDB را گرفته و تاکنون نیز شش فصل آن در قالب 78 اپیزود تولید شده است. مخاطبان شبکه های ماهواره ای حتماً می دانند که این سریال مدت هاست با دوبله نسبتاً شاخصی از شبکه من و تو در حال پخش است. جدا از جذابیت های داستانی و اجرای حرفه ای آن، این مجموعه در اغلب قصه ها به دلیل رابطه دوستانه و در ادامه عاشقانه کارآگاه مرداک با پزشک زنی به نام جولیا به نظر نمی رسد که برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی مناسب باشد. مگر آنکه تلویزیون به سیاق سال های گذشته ممیزی مالوف خود را روی آن پیاده کند که در این صورت قطعاً دست کم بخش هایی از مناسبات دو کاراکتر مزبور مبهم و نامفهوم خواهد شد. بلایی که تلویزیون در ایام نوروز نیز بر سر سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» آورد و به شکل غیر محترمانه ای شاهد نماهای بی ربط و تکراری و کات های سلیقه ای در آن بودیم. گویی مسوولان شبکه چهار هیچ احتمال نمی دادند که کسی شاهد پخش این سریال باشد! کاش روزی برسد که تلویزیونی ها برای همیشه قید روی آنتن بردن سریال یا فیلمی را به قیمت حذف و اضافه های غیرحرفه ای به اسم ممیزی، بزنند.
-«آب پریا» یکی از مهجورترین آثار نوروزی تلویزیون به دلیل انتخاب مقطعی غلط برای پخش از سوی شبکه دو، نتوانست آنطور که شایسته‌اش است دیده شود. سریالی که در عین شعاری شدن در بعضی لحظات، یک اثر نو و فکورانه بود. در این سریال با وجود همه قوت ها و کمبودها، امیرحسین صدیق به نقش پیرمردی با نام استاد بهار، بازی چشمگیری را به نمایش گذاشت که باید اعتراف کنم چندان انتظارش را نداشتم. اصولاً بازی بازیگران جوان در نقش کاراکترهای کهنسال، البته بیشتر در کشور ما با نتایج قابل قبولی همراه نمی شود، اما صدیق با درک صحیح از جایگاه این نقش در قصه که روی مرز کمدی و جدی حرکت می کرد، بازی تحسین برانگیزی داشت و جای دست مریزاد دارد. به ویژه آنکه در تلویزیون ما پیشتر بازیگران سرشناسی در اجرای چنین نقشهایی با چالشهای بزرگی مواجه شده و اغلب شکست خورده اند.حتما حضور کامبیز دیرباز و پارسا پیروزفر در مجموعه «درچشم باد»، بهنوش طباطبایی در «گلهای گرمسیری» و نیز سام درخشانی و سحر دولتشاهی در«نابرده رنج» را در نقش افراد سالمند به یاد دارید!بازیهایی که انتظارها را برآورده نکردند.در سایه همین مقایسه هاست که اهمیت بازی صدیق بیش از پیش عیان می شود.

 

----------------------

سريال «ماتادور» بزودي آماده پخش
 

سازندگان سریال «ماتادور» در حال حاضر مشغول رتوش نهایی کار شامل صداگذاری، ویژوال و اصلاح رنگ هستند. 
سعید علیجانی مدیر تولید سریال پلیسی «ماتادور» در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر گروه تدوین مشغول رتوش نهایی کار که شامل صداگذاری، ویژوال و اصلاح رنگ می‌شود، هستند. داستان سریال «ماتادور» که در 13 قسمت ساخته شده درباره یک مقام بلندپایه اروپایی است که مهمان کشور ایران می‌شود و یک گروه پلیس حفاظت از او را برعهده می‌گیرند. اما یک گروه تروریست که  از طرف دشمن خارجی حمایت می‌شوند، قصد ترور این شخصیت را دارند. بازیگرانی که در این سریال پر حادثه نقش دارند عبارتند از: پوریا پورسرخ در نقش یک پلیس ماهر در تیراندازی و محافظ شخصیت سیاسی، سام درخشانی در نقش پلیس متخصص خنثی کردن بمب، پولاد کیمیایی در نقش پلیس سایبری (فضای اینترنت)، علی رام نورایی در نقش ماتادور و تروریست، شقایق فراهانی در نقش جاسوس و رابط تروریست‌ها و همچنین مجید مشیری، لیندا کیانی، مریم سلطانی، تیرداد کیایی، مجید واشقانی و روشا ضیغمی، هدایت‌ا... سجادی، زهرا دانش‌نیا، داوود صادقی(شخصیتی که می‌خواهد ترور شود) و بازیگران خردسال سونیا اسپهرم، سوگل نصرتی.

 

 

سفر یک «شاه پنگوئن» به شبکه مستند
 

مستند سينمايي جديد و جذاب «شاه پنگوئن» امشب ساعت 22 از شبكه مستند پخش مي شود.
«شاه پنگوئن» در يك قسمت 77 دقيقه اي به سفر يك شاه پنگوئن مي‌پردازد. اين مستند محصول 2012 است و گويندگي آن را اكبر مناني به عهده دارد.
 در خلاصه داستان اين مستند آمده است: در پايين ترين نقطه زمين دورتر از هر زيستگاه بشري جزيره اي هست كه از دل اقيانوس متلاطم جنوبي بيرون زده است، جزيره ساوت جورجيا (south Georgia) اين جزيره پناهگاه حيوانات بسياري در فصل بهار است! اما حيواني كه اين جزيره را به تسخير خود درآورده، شاه پنگوئن است كه اين مستند به زيستگاه و نحوه زيست اين حيوان مي‌پردازد.

 

 

«اسرار تمدن هاي باستان» فاش می شود
 
 
مستند جدید و جذاب  «اسرار تمدن های باستان» با موضوع  بررسي تمدن هاي كهن از این هفته به روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.
اين مجموعه  به پنج تمدن بسيار بزرگ چين، مصر، يونان، اينكا و هندوستان مي پردازد و پرده از اسرار آنها برمي دارد.رازهاي تمدن باستان در اين مستند مورد بررسي قرار مي گيرند. اين مستند محصول كره جنوبي است. اولین قسمت «اسرار تمدن های باستان » جمعه ، 23 فروردین ماه ، ساعت 17 از شبکه مستند پخش می شود و سپس هر هفته جمعه ها و در همین ساعت روی آنتن خواهد رفت.
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 321 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 20:14

 

پيكر مرحوم فرد مقدم تشييع شد
 

جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌ی انیمیشن و سینمای کودک و نوجوان ایران با حضور در مراسم تشییع وجیه‌ا... فرد مقدم استاد پیشکسوت خود به تجلیل از این چهره‌ شاخص هنر پویانمایی کشور پرداختند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محوطه مقابل خانه‌ هنرمندان ایران صبح روز 19 فروردین شاهد حضور جمعی از اساتید و انیماتورهای ایرانی بود که برای قدردانی از 42 سال تلاش‌های استاد مطرح این رشته در ترویج هنر پویانمایی در کشور و وداع با پیکر او گرد آمده بودند.
خالق انیمیشن لی لی حوضک روز 17 فروردین در تهران پس از طی دوره‌ سخت بیماری به سوی معبود شتافت.

 

 

-----------------

 

جيب بر خيابان جنوبي " كپي‌برداري از فيلم " Ladrones " است !

جيب بر خيابان جنوبي؛ كپي برابر اصل!
فيلم سياوش اسعدي كپي‌ برداري از فيلم اسپانيايي «دزدان» است و ربطي به اثر ساموئل فولر ندارد
«جيب بر خيابان جنوبي» ساخته سياوش اسعدي كپي‌برداري از فيلم «دزدان» (Ladrones)محصول 2007 اسپانياست.

 

 كارگردان اين فيلم جيمي ماركوس  است و جوان جوزه بالستا و ماريا والورده نقش‌هاي اصلي آن را بازي كرده‌اند. «دزدان» گرچه شهرت جهاني نيافته ولي در چند فستيوال داخلي اسپانيا مورد توجه قرار گرفته و جوايزي را نيز به خود اختصاص داده است. نكته جالب توجه، شباهت بسيار زياد فيلم سياوش اسعدي به اين اثر اسپانيايي است. شباهتي كه از جزئيات داستان و ديالوگ‌ها فراتر رفته و كپي‌برداري شامل دكوپاژ و ميزانسن‌ها نيز شده است.
 جالب اينكه هنگام ساخت «جيب بر خيابان جنوبي» چنين عنوان شد كه اين فيلم بر اساس اثري به همين نام ساخته ساموئل فولر ساخته شده و در واقع اقتباسي آزاد از اين اثر كلاسيك است. پيش از اين مسعود كيميايي بر اساس «جيب بر خيابان جنوبي» فيلم «سلطان» را كارگرداني كرده بود. با نمايش فيلم سياوش اسعدي در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر به نظر مي‌رسيد اين اثر سينمايي برداشتي كاملاً آزاد از فيلم ساموئل فولر است و ارتباط چنداني با آن ندارد. حالا اما با لو رفتن منبع اقتباس «جيب بر خيابان جنوبي» مشخص شده كه اين اثر كپي فيلم اسپانيايي «دزدان» است و ظاهراً اعلام رسمي اقتباس از فيلم ساموئل فولر هم نوعي رد گم كردن بوده است! 
در فيلم «دزدان» بازيگران اصلي سن پايين‌تري نسبت به مصطفي زماني و نورا هاشمي در «جيب بر خيابان جنوبي»‌دارند و پايان فيلم اسعدي هم با فيلم اسپانيايي متفاوت است. البته تفاوت‌ها ميان اين دو فيلم بسيار جزئي است. مثلاً شخصيت اصلي فيلم «دزدان» به دنبال مادرش مي‌گردد اما در «جيب‌بر خيابان جنوبي» مصطفي زماني در صدد پيدا كردن خواهرش است. يا حتي در سكانس آشنايي دو شخصيت اصلي در فروشگاه كه با دزدي سي‌دي توسط دختر از آنجا و جيب‌بري پسر از او همراه مي‌شود تا او را از مهلكه نجات دهد، سياوش اسعدي كتاب را جايگزين سي‌دي كرده است. حتي شباهت ظاهري ميان مال‌خر فيلم «جيب‌بر خيابان جنوبي» و «دزدان» نيز به چشم مي‌خورد. نكته قابل توجه اينكه اكثر سكانس‌هايي كه مورد توجه منتقدان در جشنواره قرار گرفته مثل همدستي مصطفي زماني و نورا هاشمي براي جيب‌بري در اتوبوس و مترو يا تمرين دزدي با مانكن نعل به نعل از روي فيلم «دزدان» كپي شده است. البته تفاوت‌هايي هم ميان اين دو فيلم به چشم مي‌خورد ولي شباهت‌ها در خط داستان و جزئيات، بسيار بيشتر از نقاط تمايز است. فضاي شاعرانه «جيب بر خيابان جنوبي» نيز متأثر از حال و هوايي مشابه در فيلم «دزدان» است. هنوز مشخص نيست چرا سياوش اسعدي به جاي وسط كشيدن پاي «جيب بر خيابان جنوبي» ساموئل فولر، اشاره‌اي به منبع اصلي فيلم خود نكرده است. شايد مهجور بودن اين فيلم اسپانيايي باعث شده تا اسعدي به تصور لو نرفتن ماجرا، تصميم گرفته اشاره‌ اي به فيلم اسپانيايي «دزدان» نكند. بخصوص اينكه پس از نمايش فيلم در جشنواره فجر، هيچ كدام از منتقدان متوجه كپي شدن «جيب بر خيابان جنوبي» از فيلم «دزدان» نشدند.
 
-----------------
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 437 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 20:09

«ماهی و گربه» صداگذاری می‌شود
  صداگذاری فیلم سینمایی «ماهی و گربه» آغاز شد.
  پرویز آبنار که صدابرداری این فیلم را انجام داده مدتی است صداگذاری را آغاز کرده است.
از آنجا که فیلم شهرام مکری یک پلان سکانس است به تدوین احتیاج ندارد اما قرار است کریستف رضاعی ساخت موسیقی را انجام دهد. تمام صحنه های «ماهی و گربه» اواخر سال گذشته توسط محمود کلاری در شمال کشور فيلمبرداري شد. فیلم ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان است که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقاتی می شوند.
بابک کریمی، سعید ابراهیمی فر، محمد برهمنی، سیاوش چراغی پور، فرامرز مدیری،عبدآ بست،آینازآذر هوش، پریناز طیب، پدرام شریفی، ارنواز صفری، ندا جبرائیلی، میلاد رحیمی، علیرضا عیسی پور، سمانه وفایی، محمدرضا مالکی، مونا احمدی، نازنین بابایی، پویا شهرابی، نیما شهرابی، خسرو شهراز، شادی کرم رودی (با حضور گروه موسیقی پالت) بازیگران این فیلم به ترتیب ایفای نقش هستند. «ماهی و گربه» به تهیه کنندگی سپهر سیفی محصول کانون ایران نوین است.
اين دومين فيلم بلند سينمايي شهرام مكري بعد از «اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر» است .
 
 
با فيلمبرداري مرتضي غفوري
«چند متر مکعب عشق» تمام شد
 
فیلمبرداری فیلم «چند مترمکعب ‌عشق» به کارگردانی جمشید محمودی اواخر سال ۹۱ تمام شد و فیلم در مرحله تدوین است.
به گزارش سوره سینما، اين فیلم به تهیه‌کنندگی حسین‌ صابری که یک ملودرام عاشقانه است در مرحله تدوین قرار دارد. فیلمبرداری این فیلم ۴۵ جلسه طول کشید و تقریبا ۸۰ درصد آن در لوکیشنی حوالی جاده خاوران که یک کارگاه متروکه حلبی‌سازی بود فیلمبرداری شد. 
فیلمبرداری این فیلم را مرتضی غفوری انجام داده و صدابرداری آن به عهده صالح کرمانی بوده و نوید فرح مرزی طراحی گریم را انجام داده است. ساعد سهیلی، مسعود میرطاهری، علی استادی، نادر فلاح و … در این فیلم بازی کردند. جمشید محمودی کارگردانی چند تله فیلم را در کارنامه دارد.

--------------

فرهاد قائميان در فيلم جهانگير الماسي

کیانوش عیاری تدوینگر «رنج و سرمستی» شد
کیانوش عیاری به تازگی تدوین فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی را آغاز کرده است.
محمد نشاط تهیه‌کننده این پروژه سینمایی به مهر گفت:هم اکنون فیلمبرداری این پروژه در شهرک دفاع مقدس ادامه دارد و ما از هفته آینده برای ادامه کار راهی ایلام می‌شویم. حدود 60 درصد از فیلمبرداری در این شهرک می‌گذرد.
وی افزود: حدود 30 درصد از کار در ایلام و مابقی در مشهد فیلمبرداری خواهد شد. به تازگی تدوین هم توسط کیانوش عیاری کارگردان شاخص سینمای ایران آغاز شده است. عجله‌ای برای پایان مراحل فنی فیلم نداریم و اولین نمایش رنج و سرمستی در جشنواره فجر در بهمن‌ماه خواهد بود.
این تهیه‌کننده خبر داد: با فرهاد قائمیان برای حضور در این فیلم صحبت کرده‌ایم و به زودی قرارداد می‌بندیم و وی به گروه بازیگران اضافه خواهد شد.
نشاط درباره دیدار محمود احمدی نژاد ريیس جمهوری، اسفندیار رحیم‌مشایی، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و جواد شمقدری ريیس سازمان سینمایی از پشت صحنه این فیلم در نوروز گفت: خوشبختانه با عنایت ویژه ریاست جمهوری، «رنج و سرمستی» تا کنون اثر خوب و متفاوتی شده است. خوشبختانه وی از پشت صحنه فیلم بازدید کردند و از مراحل کار راضی بود. البته راش‌های گرفته شده نیز توسط شمقدری و شفیع آقامحمدیان مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیده شده و نظر مثبتی داشته‌اند.
فیلم رنج و سرمستی به کارگردانی جهانگیر الماسی و تهیه‌کنندگی محمد نشاط که در يک گستره زماني 30 ساله از قبل از جنگ تحميلي آغاز شده و تا زمان حال ادامه دارد، به نقش زنان و جوانان دردوران دفاع مقدس و تداوم اين نقش در پيشبرد علمي و فني کشور مي پردازد و فيلمبرداري آن در نقاط مختلفي در سراسر ايران انجام خواهد شد.
 
-------------
با بازي نگار جواهريان و حديث ميراميني
«صبح روز بعد» مقابل دوربين رفت
 
فيلمبرداري فيلم كوتاه «صبح روز بعد» به كارگرداني سيدعلي هاشمي از 18 فروردين در شهرك آتي ساز مقابل دوربين رفته و طي روزهاي آينده به پايان خواهد رفت.
 سوپرماركتي واقع در شهرك غرب، شهرك ساحل، ده ونك و احمدآباد مستوفي لوكيشن هاي اصلي اين فيلم هستند كه طي روزهاي آينده فيلمبرداري در آنها ادامه پيدا مي كند. مدت زمان اين فيلم كه با دوربين Red فيلمبرداري مي‌شود 20 دقيقه خواهد بود و نگار جواهريان، حديث ميراميني، شكوفه هاشميان، مهدي آگاهي، فتح‌ا... طاهري و (با حضور) فريده سپاه‌منصور بازيگران اصلي آن هستند. ضمن اينكه از صداي مهدي پاكدل نيز در فيلم استفاده شده است.
داستان «صبح روز بعد» درباره دختري به نام سحر است كه امروز هم مثل هر روز زندگي روزانه‌اش را آغاز مي‌كند، اما امروز روز ديگري است و گويا اتفاقي براي همه افتاده است... .
هاشمي پيش از اين به عنوان دستيار با كارگردان‌هايي چون مجيد مجيدي، بيژن ميرباقري و داريوش فرهنگ همكاري كرده است و «صبح روز بعد» دومين فيلم كوتاه او پس از فيلم «آرزو» (1383) محسوب مي شود. او در تئاتر نيز هفت تجربه كارگرداني دارد كه آخرين نمايش اجرا شده‌اش «با جاني دپ در فتوشاپ» نام دارد. 
ساير عوامل «صبح روز بعد» عبارتند از: تهيه‌كننده: علي حضرتي، مدير فيلمبرداري: فرشاد محمدي، مدير هنري: محسن شاه‌ابراهيمي، صدابردار: رشيد دانشمند، طراح گريم: الهام صالحي، تدوين: بيژن ميرباقري، مدير توليد: سعيد شعشعه، دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز: نگار جنيدي، منشي صحنه: آتوسا شاه سياه و عكاس: مهدي دلخواسته.
 
 
تدوین «شاباش» از نیمه گذشت
 
تدوین فیلم سینمایی «شاباش» به کارگردانی حامد کلاهداری و تهیه‌کنندگی حسن حبیبی خلیفه لو از نیمه گذشت.
حامد کلاهداری کارگردان فیلم سینمایی «شاباش» که اواخر سال ۹۱فیلمبرداری آن به اتمام رسید، درباره وضعیت کنونی این فیلم به سوره سینما گفت: تقریبا همزمان با فیلمبرداری تدوین این فیلم توسط امیرشیبان خاقانی شروع شده بود، که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد تدوین این فیلم انجام شده است.
 وی ادامه داد: با صداگذار در حال مذاکره هستیم که به زودی صداگذاری فیلم را شروع کنیم. آهنگساز فیلم هنوز مشخص نشده است. به محض اتمام مراحل فنی فیلم را برای دریافت پروانه نمایش ارائه می‌دهیم تا بتوانیم هرچه زودتر شرایط اکران عمومی آن را فراهم کنیم. با پخش‌کننده نیز صحبت‌های ابتدایی انجام شده است. حامد کلاهداری ساخت فیلم‌های سینمایی «شکلات داغ» و «پایان‌نامه» را در کارنامه کارگردانی خود دارد.
 
----------------
با پایان نگارش فیلمنامه
مستند زندگی ناصر حجازی اردیبهشت‌ جلوی دوربین می‌رود
همسر ناصر حجازی از پایان نگارش فیلمنامه مستند زندگی ناصر حجازی و تایید آن توسط خانواده مرد آبی‌پوش فوتبال ایران خبر داد.
بهناز شفیعی همسر زنده‌‌یاد ناصر حجازی با اعلام این خبر در توضیح کم‌ و کیف فیلمنامه این اثر سینمایی مستند به مهر گفت: فیلمنامه این فیلم مستند با محوریت زندگی ورزشی ناصر حجازی نوشته و تکمیل شده است و قرارست توسط سام کلانتری کارگردانی شود.
وی افزود: فیلمنامه را خواندم و تاییدم کردم و طبق برنامه‌ریزی‌ای که گروه تولیدِ مرتضی رزاق‌کریمی انجام داده قرارست فیلم اردیبهشت ماه رسما کلید بخورد و تا شهریورماه هم به پایان خواهد رسید.
همسر زنده‌‌یاد ناصر حجازی در پاسخ به این که آیا فیلمنامه نهایی آنچه می‌خواست بود؟ گفت: طرح و فیلمنامه نوشته شده به خواست خانواده حجازی ببشتر به بررسی زندگی فوتبالی ناصر اختصاص داشت. چون از ابتدا هم در نظر داشتیم زندگی حرفه‌ای و خدماتی که حجازی در عرصه فوتبال این سرزمین کشیده است، به تصویر کشیده شود.
وی در ادامه افزود: اما در نهایت باید منتظرماند و حاصل کار را پس از فیلمبرداری و تدوین دید و امیدوارم اثر خوبی از آب درآید. ضمن اینکه اسم این فیلم هنوز مشخص نیست و قرار است طی جلسه دیگری به نتیجه نهایی برسیم.
بهناز شفیعی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که حسن فتحی بار دیگر برای ساخت این مستند ابراز تمایل کرده است، گفت: قبل از سپردن کار به مرتضی رزاق‌کریمی تهیه‌کننده و سام کلانتری کارگردان این اثر مستند، با حسن فتحی صحبت شده بود تا این فیلم را بسازد اما این کارگردان درگیر ساخت سریال زمانه شد. در این مدت ما با رزاق‌کریمی به توافق رسیدیم اما حسن فتحی بار دیگر برای ساخت این مستند ابراز آمادگی کرد اما به دلیل توافق انجام شده با گروه رزاق‌کریمی از این همکاری عذر خواستیم. اما می‌خواستم از این فرصت استفاده کرده و از حسن فتحی تشکر کنم.
سام کلانتری کارگردان این فیلم مستند برخی از صحنه‌های زندگی این اسطوره آبی‌پوش در باشگاه‌ منچستر یونایتد در انگلیس، دی استرادا در اتریش و محمدان در بنگلادش را تصویربرداری کرده است. پیش از این کیومرث پوراحمد، حسن فتحی و مازیار میری قصد ساخت این مستند را داشتند اما هریک به دلایلی چون آشنا نبودن به مقوله فوتبال، نبود وقت کافی و همچنین علاقه نداشتن به این ورزش از ساخت آن انصراف دادند.
 
---------------
«خون‌مُردگی» ساخته شد
تدوین فیلم مستند «خون‌مُردگی» به کارگردانی محمدکارت با موضوعی اجتماعی آغاز شد.
تصویربرداری این مستند اواخر اسفند ماه به اتمام رسیده است. این مستند30 دقیقه‌ای مضمونی اجتماعی دارد که  با نگاه آسیب‌شناسانه  به برخی حواشی، رفتارها و عادات غلط،  در دهه محرم شیراز می‌پردازد. به تازگی تدوین این فیلم توسط فرزاد براهویی نوری آغاز شده است.  تصویربرداری این فیلم مستند را سعید کشاورز و یعقوب جهانپور انجام داده‌اند و صدابرداری آن را اشکان فتحی بر عهده داشته است.  از دیگرعوامل این فیلم می‌توان به دستیار صدابردار:امید حیدری، دستیارتصویر: علی بالاشهری و مهدی دهقانی اشاره کرد. محمدکارت ساخت چند فیلم مستند و بازی در فیلم‌های‌سینمایی چون: «بی خود و بی جهت»، «چه خوبه که برگشتی» و «بوسیدن روی ماه» را در کارنامه خود دارد.

 

«پنج ستاره» افشارزاده روی میز تدوین کریم مسیحی
تدوین فیلم سینمایی «پنج ستاره» اولین ساخته بلند سینمایی مهشید افشارزاده توسط واروژ کریم مسیحی در حال انجام است

امیر سمواتی تهیه کننده در گفت و گو با فارس درباره روند تولید فیلم توضیح داد: تدوین فیلم توسط واروژ کریم مسیحی در حال انجام است احتمالا انجام فاین کات تدوین تا یک ماه و نیم آینده به طول خواهد انجامید.پس از انجام تدوین برای صداگذاری و موسیقی فیلم تصمیم نهایی خواهیم گرفت.

«پنج ستاره» اولین ساخته بلند سینمایی مهشید افشارزاده است که فیلمبرداری آن اسفند ماه به پایان رسید. افشارزاده در اولین ساخته بلند خود از بازیگران مطرحی چون شهاب حسینی، همایون ارشادی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی شیرین بینا، لیلا بلوکات، امید روحانی ، محمود جعفری، دیبا زاهدی و...برای ایفای نقش‌ها بهره برده است.این فیلم داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می شود، تمام صحنه‌های  فیلم طی پنجاه جلسه  در تهران فیلمبرداری می‌شود.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند عبارتنداز:کارگردان: مهشید افشارزاده / تهیه کننده: امیر سمواتی/ نویسنده: علی اکبر قاضی نظام/ مشاور کارگردان: کامبوزیا پرتوی/ مدیر فیلمبرداری:  فرشاد محمدی/ صدابردار: منصور شهبازی/ جانشین تولید: محمدرضا دلنوازی/ برنامه ریز: صالح جوانغربی.

 

------------------

حریر هفته آینده جلوی دوربین می‌رود
 
 
فیلم سینمایی حریر به کارگردانی فریال بهزاد پس از چندبار تعویق در آغاز فیلمبرداری، هفته آینده جلوی دوربین می‌رود.
غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و فیلمبردار سینما در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که تا هفته آینده فیلم سینمایی حریر را جلوی دوربین می‌برد، گفت: در حال حاضر به دنبال دریافت مجوز برای فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم سینمایی حریر در بیمارستان شریعتی هستیم. وی توضیح داد: با توجه به داستان متفاوتی که این فیلم سینمایی دارد نیازمند گریم‌های متفاوتی هستیم که خوشبختانه بازیگران توانسته‌اند با نوع گریم‌ها به خوبی کنار آیند. این سینماگر با اشاره به تعویق‌های چندباره برای آغاز فیلمبرداری حریر توضیح داد: نزدیک به 2 سال از تصمیم‌گیری برای ساخت این فیلم سینمایی گذشته و طی این مدت تحقیقات بسیاری توسط فریال بهزاد کارگردان فیلم، بر روی داستان انجام شده است تا نه تنها فیلم جنبه سرگرمی داشته باشد، بلکه بتواند پیام آموزشی را که به دنبال آن هستیم به درستی از طریق سینما به مردم منتقل کند. آزادی با اشاره به اینکه 14 شخصیت اصلی داستان این فیلم را رقم می‌زنند، گفت: هرچند تعداد بازیگران اصلی این فیلم زیاد است اما چندان به دنبال استفاده از سوپراستارهای سینمای ایران در فیلم نیستیم. البته از حضور تعدادی از بازیگران سرشناس در این فیلم استفاده خواهد شد. تهیه‌کننده حریر بیان کرد: قرار بود این فیلم سینمایی از اول بهار کلید بخورد اما به دلیل آن که نیازمند یک فضای شلوغ برای فیلمبرداری بودیم و حضور مردم در این فیلم بخش اعظمی از داستان را تشکیل می‌دهد، ترجیح دادیم تا شلوغ شدن دوباره تهران صبر کنیم. آزادی پیش از این از بازی پوریا پورسرخ در این فیلم خبر داده بود.
 
----------------------
وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 412 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 20:05

 

محمدرضا سكوت: هميشه به «خانه سينما» به چشم خانه دوم نگاه مي‌كردم
 

محمدرضا سكوت گفت: اشكالاتي كه از اساسنامه گرفته شد، خيلي عمده نبود و به راحتي مي‌شود آنها را برطرف كرد.

فيلمبردار، فيلم سينمايي «توفيق اجباري» در پاسخ به اين سوال كه آيا اراده‌اي جدي براي بازگشايي خانه سينما از سوي مديران سينمايي وجود دارد؟ به «باني فيلم» گفت: مدتي است كه از اخبار سينمايي به دور هستم، ولي بعضي از مديران سينمايي با اينكه توانايي لازم براي اين امر را دارند، اما باز به طور جدي آن را به كار نمي‌بندند، واقعاً نمي‌دانم چه موانعي در بين است! ضمن اينكه اين اراده خواسته و تمايل دروني تمام دست‌اندركاران سينماست و تعجب مي‌كنم كه خيلي به آن توجه نمي‌شود. چون توجه به اين مسئله موجب همدلي، همسويي و اتحاد بين همه سينماگران شود. متأسفانه اين اراده از طرف مسؤولان خيلي قوي ديده نمي‌شود.

وي در ادامه افزود: سال‌هاست كه هم در فعاليت‌هاي صنفي خانه سينما بودم و هم عضوي از آن. هميشه به «خانه سينما» به چشم خانه دوم و ماوايي كه در آنجا مي‌توانم با دوستانم همفكري داشته باشم نگاه كرده‌ام. به اعتقاد من در شرايط كنوني بهترين راهكار براي اينكه بتوانيم جامعه اصناف را در كنار هم داشته باشيم همان راهكاري است كه رييس جمهور ارائه دادند. ما از طرف خانه سينما به طرح آقاي رييس جمهور عمل كرديم و نمايندگاني را معرفي كرديم، از آن طرف هم وزارت ارشاد نمايندگان‌شان را معرفي كرد و در حال حاضر گروهي 7 نفره همراه با نماينده رييس جمهور كه آقاي جعفري جوزاني هستند، داريم. به نظرم اگر اين هيأت 7 نفره به يك اجماع برسند و بتوانند آن را اعلام كنند قطعاً خانه سينما به راحتي باز خواهد شد. اميدوارم اشكالات كوچكي كه در اين مسير وجود دارد از پيش رو برداشته شود.

سكوت در خاتمه خاطرنشان ساخت: اميدوارم در روزهاي آينده شاهد بازگشايي خانه سينما باشيم. چون فكر مي‌كنم اشكالاتي كه از اساسنامه گرفته شد، اشكالات خيلي عمده‌اي نبود و به راحتي مي‌شود آنها را برطرف كرده، اجازه نداد كه بين بعضي از صنوف انشقاق به وجود آيد. كما اينكه الان در بعضي از صنوف مثل دستياران فيلمبردار، فيلمنامه‌نويسان و ... يك نوع دو دسته‌گي به وجود آمده كه آرزو مي‌كنم شاهد پايان اين ماجرا باشيم و دوباره صنوف با يكپارچگي و دوستي گردهم آيند.

 

------------------------

 

داوود رشيدي: تعطيلي خانه سينما كاملاً طبق سليقه شخصي انجام گرفت
 

داوود رشيدي گفت: اميدوارم همان كساني كه در خانه سينما را بستند، بيايند و بازش كنند.

وي در گفت‌و‌گو با «باني فيلم» يادآور شد: خانه سينما را بدون هيچ دليل، دادگاه و تفهيم اتفهامي تعطيل كردند و اين امر كاملاً طبق سليقه شخصي انجام گرفت. اميدوارم همان كساني كه در آن را بستند، بيايند و بازش كنند.

 

 

ابوالحسن داوودي: معتقدم خانه سينما به دلايل سياسي بسته شد
 

ابوالحسن داوودي گفت: صبر و پايداري بهترين راهكار براي بازگشايي خانه سينماست.

كارگردان «تقاطع» در پاسخ به اين سؤال كه آيا اراده‌اي جدي براي بازگشايي خانه سينما از سوي مديران سينمايي وجود دارد؟ بيان داشت: فكر مي‌كنم مدت‌ها پيش به اين سؤال پاسخ دادم كه معتقدم  خانه سينما به دلايل سياسي بسته شد و تا پايان انتخابات هم به هيچ‌وجه نبايد انتظار بازگشايي‌اش را داشته باشيم. حالا بعد از آنچه اتفاقي مي‌افتد تابع شرايط موجودي است كه در كشور به وجود خواهد آمد، اما تا قبل از آن من كاملاً اعتقاد داشتم و دارم كه سينما باز نخواهد شد. حالا دوستاني كه اميدوارتر بودند، طبعاً تلاش خودشان را هم كردند، ولي در كل تصور نمي‌كنم شاهد بازگشايي خانه سينما به اين زودي‌ها باشيم، مگر آنكه خانه سينما، ديگر خانه سينما نباشد و چيزي باشد مثل همان «كميته ساماندهي صنوف» كه از نظر من و بسياري ديگر نماينده‌اي براي صنوف محسوب نمي‌شود. در اين صورت و اگر خانه سينما از تعريف كلي‌اش كه نمايندگي همه آحاد سينما است كاملاً خالي شود، شاهد بازگشايي‌اش خواهيم بود كه آن را هم فكر نمي‌كنم دست‌اندركاران سينما بپذيرند.

وي ادامه داد: به اعتقاد من بهترين و مناسب‌ترين راهكار براي بازگشايي خانه سينما صبر و پايداري است. به نظرم نبايد از قاعده عقل و منطق خارج شد و نه اصولاً هر تحميلي را پذيرفت. صبر و پايداري و تكيه روي مواضع به حق كه كاملاً قابل دفاع است مناسبت‌ترين راهكار براي بازگشايي خانه سينما است. چون فكر مي‌كنم حتي كساني كه برخلاف بازگشايي پافشاري مي‌كنند هم ته دلشان مي‌دانند كه مواضع‌شان بر حق نيست، منتها موقعيت شغلي و مقامي‌شان به گونه‌اي است كه صلاح نمي‌دانند آن را ابراز كنند. به هر حال اين گروه هم بخشي از ريشه‌شان به سينما برمي‌گردد، ولي فعلاً به روي خودشان نمي‌آورند.

 

-------------

 

فرهاد توحیدی: بر مواضع خود ایستاده‌ایم
مختاري: دوستان احتمالا جني هستند كه از بسم‌ا... نمي‌ترسند
 

 

رییس هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: ما با روند پیشنهادی آقای شمقدری برای بازگشایی خانه سینما هرگز موافق نیستیم و در آن مشارکت نمی‌کنیم.
فرهاد توحیدی که با ایسنا، گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد: واقعیت این است که در طول این مدت یعنی از روزی که به رئیس جمهور درباره بازگشایی خانه سینما نامه نوشته‌ایم اتفاق خاصی نیفتاده است و فقط دوستان گفت وگوهایی را انجام دادند که از نظر ما مشکلی را حل نمی‌کند.
او گفت: در حال حاضردو سیاست در حال پیگیری است که یکی در راستای حل قضیه و دیگری برای لاینحل بودن موضوع دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد: نمایندگان وزارت ارشاد در راستای اصلاح اساسنامه‌ی خانه سینما، زیر سندی را امضا کردند که اسم آن «اصلاح اساسنامه خانه سینما» بود و این سند ‌، سند تاسیس خانه سینما نیست و دوستان هم نمی‌توانند زیر امضایشان بزنند.
توحیدی یادآور شد: قرار بود اساسنامه در مراجع ذی صلاح تایید شود و یکی از مهمترین جاهایی که برای تایید مشروعیت اساسنامه مطرح است، مجمع عمومی خانه سینما است؛ یعنی اساسنامه اول باید در این مجمع به تایید اعضا برسد و بعد در مرجع دیگری مطرح شود، در حالی که به نظر می‌رسد اکنون روند معکوسی طی می‌شود.
رییس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: اعضای خانه سینما همچنان معتقد به راه حل سابق یعنی برطرف کردن اشکلات جزئی که به اساسنامه وارد شده بود هستند. در این میان یکی از مواردی که در جریان اصلاح اساسنامه هرگز مورد تشکیک قرار نگرفت بند تاسیس خانه سینما بود. در این بند تصریح شده است که « درسال 1372 خانه سینما توسط موسسین خود یعنی آقایان حیدریان‌، بهشتی و انوار تشکیل شده و بعد هیات موسس منحل و اداره خانه سینما به شورای منتخب سپرده شده است.» پس اینکه خانه سینما را از نو تاسیس کنیم حرف بیهودی است و هیاتی که در این مدت تشکیل شده در واقع هیات اصلاح اساسنامه بوده است.هیاتی که نمایندگان وزارت ارشاد هم بخشی از آن بودند.
توحیدی با اشاره به اینکه تفاهم ما با رئیس جمهور به این صورت بود که اصلاح اساسنامه با حضور نمایندگان خانه سینما و رئیس جمهور انجام شود تاکید کرد: همچنان بر مواضع خود ایستاده‌ایم و اصلاح اساسنامه از نظر ما پایان یافته تلقی می‌شود، بقیه موارد هم به تفاهماتی که با رئیس جمهور داشته‌ایم مربوط می‌شود.
او خاطر نشان کرد:اگر روندی که پس از این پیگیری می‌شود با مصالح صنوف و خانه سینما انطباق داشته باشد می‌پذیریم ولی هر جایی که مصالح و منافع اصناف به خطر بیفتد حاضر به مصالحه نیستیم.
وی گفت: از نظر ما تکلیف روشن است و با روند پیشنهادی آقای شمقدری هرگز موافق نیستیم و در آن مشارکت نمی‌کنیم. این موضوع را هم در نامه به رئیس جمهور رسما اعلام کردیم.
توحیدی در پایان گفت: سازو کارها تعریف شده و از طریق نماینده رئیس جمهور قابل پیگیری است. همچنین نمایندگان خانه سینما مراقبت می‌کنند که از مواردی که ناقض تفاهم‌های صورت گرفته باشند، جلوگیری شود.
 
--------------------
 
مختاري: دوستان احتمالا جني هستند كه از بسم‌ا... نمي‌ترسند
ابراهیم مختاری نماینده خانه سینما در هیئت هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما نيز در يادداشتي مفصل كه متن آن در سايت باني فيلم منتشر شده به موضوع اصلاح اساسنامه خانه سينما پرداخت. در بخش‌هايي از يادداشت مختاري چنين آمده است:
مدیریت سازمان سینمائی در زمانی که هیئت اصلاح اساسنامه سرگرم ماموریت خود بود در گزارش عملکرد یک ساله ای که منتشر کرد از خانه سینما دوبار به عنوان نهادی منحل شده یاد کرد در حالی که همین مدیریت به نمایندگان خود در همین زمان ماموریت داده بود برای اصلاح اساسنامه با نمایندگان خانه سینما بر سر میز مذاکره بنشینند. وقتی ماموریت هیئت اصلاح اساسنامه نیز به پایان رسید و خبر تسلیم اصلاحات اساسنامه به رئیس جمهور منتشر شد رئیس سازمان سینمائی در برنامه تلویزیونی 30/20 شبکه دوم سیما ( 14/12/1391) حضور یافت و بار دیگر از همان موضع سخن گفت.
هیئت مدیره خانه سینما در نامه سرگشاده به رئیس جمهور در واکنش به  اظهار نظرهای ریاست سازمان سینمایی در برنامه 30/20 نوشت: در راستای حل مشکل خانه سینما سیاست دوگانه ای در حال اعمال است.سیاستی از سوی دفتر جنابعالی برای حل مسئله و سیاستی دیگر از سوی مدیریت سازمان سینمایی برای لاینحل ماندن همین مسئله. هیئت مدیره در اعتراض به این وضع اعلام می کند  مادام که مدیران و مسئولان سینمایی فعلی بر مسند نشسته باشند نه امیدی به گشایش در سینمای ایران دارد و نه عافیتی را در انتظار جامعه اصناف سینمایی می­بیند. بنابراین ترجیح می­دهد با عدم مشارکت در روند پیشنهادی ریاست محترم سازمان سینمایی خسران بیشتری را متوجه جامعه اصناف سینمایی نکند.
این موضع با سیاست پیشین هیئت مدیره نمی خواند. چون ریاست سازمان سینمائی (قبلا معاونت سینمائی) وزارت ارشاد تقريبا همواره معترض به خانه سینما بود و صحبت های جدید همانی بود که در طول ماموریت هیئت اصلاح اساسنامه هم اعلام کرده بود. و مديريت خانه سينما هم همواره در مسیر احقاق حق  خود به راهش ادامه داده بود. اعتراض و هشدار هیئت مدیره به رئيس جمهور نسبت به سیاست دوگانه معاونت سینمائی بجا و درست بود اما اظهار ناامیدی بی علت می نمود چون رئیس جمهور خواستار مشارکت خانه سینما با پیشنهاد سازمان سینمائی نشده بود.
چند روز بعد مدیرعامل خانه سینما در مصاحبه با ایلنا چند بار تکرار کرد امیدوار است رئیس جمهور  مسئله خانه سینما را - تا پایان دولت نهم - حل کند. این امیدواری یادآوری قول مکرر رئیس جمهور برای حل مسئله و  به طور تلویحی گله مندی از تاخیر عملکرد رئیس جمهور است. مدیرعامل می افزاید  درست در زمانی که توافقات صورت گرفته است برخی اعلام می کنند که صنوف سینمائی باید همه ثبت قانونی شوند به عبارتی این افراد خواهان تشکیل خانه سینما از صفر هستند. اما او روشن نمی کند که این افراد چه کسانی هستند و دقیقا چه می گویند و گفته آنان با تبصره ماده یکم اساسنامه اصلاحی که قانونی شدن اصناف عضو خانه سینما  را الزامی کرده است چه تفاوتی دارد.
عضوی از نمایندگان وزارت ارشاد در هیئت اصلاح اساسنامه، آقای جمال شورجه یک روز پس از نامه سرگشاده هيئت مديره به رئیس جمهور، در مصاحبه با خبرگزاری پارس  گفت   تمام تغيرات  و اصلاحات در معدود ماده ها و بندهاي اساسنامه بر اين محورها بود: 1- اين اسب سركش خانه سينما را بتوانيم نسبت به قوانين و بايد نبايد ها نظام مقدس جمهوري اسلامي و الزامات آن متعهد و رام كنيم و راههاي قانون گريزي و تمايل به سوي رسالنه هائي چون  BBC, VOA,  و كاخ هاي اليزه، اليزابت و سفيد را ببنديم.
این جملات و جملات مشابه دیگر تا وقتی ایشان مفادی از اساسنامه را به عنوان مصداق این سخنان ارائه نکنند همه کلی، فاقد اعتبار و بخشی از آن تهمت و افتراست است. پیش از ادامه نوشتن باید بگویم من برای نخستین بار بود که با آقای شورجه در جلسات هیئت اصلاح اساسنامه روبرو و همکلام می شدم. اعتراف می کنم آقای شورجه ی با ملاحظه و منطقی و مستدلی که در جلسات هیئت اصلاح اساسنامه دیدم با چهره  ایشان در مصاحبه با خبرگزاری فارس که بدون ملاحظه تهمت و افترا صادر می کند به کلی متفاوت بود. برای آنکه زهر روحیه شورجه ی دوم را به فضای این گزارش و در آینده به ذهن کسانی که می کوشند مشکل وزارت ارشاد و خانه سینما را حل کنند سرایت نکند به حرف هائی که ایشان در ان مصاحبه زده اند نمی پردازم. ایشان در مصاحبه حرف های شایسته و نشایسته بسیاری زده اند که دارای اهمیت مثبت و منفی بسیاری در سینمای ماست که امیدوارم در فرصتی و در نوشته ی دیگری به آن ها بپردازم.
ایشان غیر از موارد کلی در سه مورد با مصداق اظهار نظر مي كند که امکان نقد فراهم می شود: 1- با اشاره به خودداری ما از پذیرش عنوان جمهوری اسلامی در ادامه نام خانه سینما می گویند: چرا جمهوري اسلامي براي خانه مثل جن از بسم ا... است. ایشان ترسیدن از جن را به خانه (سینما) با حدود چهار هزار عضو و مدیران صنوف بیست و نه گانه و هیئت مدیره خانه سینما نسبت می دهد. من با این فرض که تهمت ایشان بیشتر به گروه نمایندگان خانه سینما در هیئت اصلاح اساسنامه است که من  عضو آن هستم سعی می کنم جواب دهم. ایشان در جمله خود چنین جلوه مي دهند که ما جنی هستیم که از بسم ا... می ترسیم و ايشان جنی هستند که از بسم ا... نمی ترسند و با این تعبیر، بسم ا... را جمهوري اسلامي و ما را ترسان از جمهوري اسلامي نشان می دهند. احتمالا ایشان متوجه تفاوت دولت با جمهموري اسلامي كه امري حکومتي هست نيستند که اگر باشند به تحریف عمدی سخنان ما دست زده اند. ما در گزارش پیوست به  نامه هیئت مدیره به رئیس جمهور به صراحت نوشته ایم برای جلوگیری از دولتی شدن خانه سینما مخالف افزودن عنوان جمهوری اسلامی به نام خانه سینما هستیم. ما نه تنها از دولتی شدن خانه سينما می ترسیم که می کوشیم مانع آن شویم و این وظیفه ماست چون در بند یکم اساسنامه خانه سینما آمده است خانه سینما موسسه ایست مستقل و غیردولتی. آقای شورجه با بی توجهی دولت را با نظام جمهوری اسلامی جابجا کرده اند و متوجه نسیتند با این کار موضوع سیاسی  می شود و ممکن است کار دست ما بدهند. 2-  ایشان گفته اند خانه ای که منحل شد قاعدتا هیئت مدیره و نماینده ندارد... ایشان این جمله را در جلسات اصلاح اساسنامه نگفتند و اگر چنین اعتقادی دارند پس چرا با نمایندگان هیئت مدیره خانه بر سر اصلاح اساسنامه نشستند؟ و اما خانه سینما منحل نشده است بلکه طبق دستور وزارت ارشاد به توقف فعالیت دچار شده است و محل داوری دستور صادر شده، مقام قضائی است. ضمنا مدیران تشکل ها که شخصیت حقوقی دارند موظفند تا مرحله انحلال که بستگی به خواست مجمع عمومی یا حکم مرجع قضائی دارد، پی گیر امور و دعاوی مختلف تشکل خود باشند. 3- مورد دیگر صحبت ایشان کوشش برای حق امضا دادن به ناظر مالی وزارت ارشاد برای اسناد و چک های خانه سینما است که خانه سینما را دولتی می کند. شرح مفصل علت مخالفت ما با آن درجلسه اصلاح اساسنامه و در این متن پیشتر داده شده است.
 
آقاي رئيس جمهور عيدتان  مبارك
* محمد باقر خسروي
البته در ارسال اين پيام نوروزي، چند روزي تعلل و كوتاهي شده كه خواهيد بخشيد. گو اينكه جنابعالي! هم در اهداء هديه نوروزي به هنرمندان، طليعه بهار را ديرتر از هميشه آغاز كرديد؟ 
(آقاي رئيس جمهور:بنده بعنوان فردي كوچك از جامعه بزرگ سينماي ايران)و بي نياز به چنين هدايايي از شما سپاسگزاري و قدرداني مينمايم و صراحتا عرض ميكنم، هيچ هديه اي ارزشمند تر و ماندگارتر! ازآن نيست كه خانه ويران شده سينما گران را در فرصت كوتاهي كه پيش روي داريد، به رويشان بگشائيد.
*كارگردان سينما

 

 

----------------

معضل بازگشایی خانه سینما و خوشبینی برای ادامه کار در دولت یازدهم!
مسعود داودی

 

اگرپیش از این درباره موضوع بازگشایی خانه سینما کورسوهای امیدی وجود داشت و این امیدواری با اصلاح اساسنامه  توسط هیات اصلاح اساسنامه خانه سینما می‌رفت که به واقعیت نزدیک شود، اما روز گذشته و با سخنان جمال شورجه و طرح مواردی تازه - که پیش از این عنوان نشده بود- «آب سرد» بر پیکر کسانی ریخته شد که خوشبینانه برای پایان یافتن این معضل لحظه شماری می کردند!
این که نسخه نهایی اساسنامه اصلاح شده توسط هیات هفت نفره، تنها یک پیشنهاد بوده و می بایستی در شورای عالی سینما نیز مطرح و پس از تصویب آن در جاهای دیگر (مانند شورای فرهنگ عمومی و شورایعالی انقلاب فرهنگی) هم مطرح و سپس –و در صورت تصویب- برای اجرا به وزارت ارشاد ارجاع شود، نشان می دهد که این پروسه اصلاح، طرح و تصویب  و بحث بازگشایی خانه سینما،به خودی خود یک زمانبندی طولانی مدت دارد که با شرایط فعلی به نظر می رسد-دست کم- به عمر دولت دهم محمود احمدی نژاد،قد نخواهد داد.
مسلما این روند فرسایشی و طرح موضوعات تازه ای که پیش ازدرهیچ یک ازسخنان و توافقات مطرح نشده است برفضای اعتمادسازی جامعه سینمایی، که مسئولان دولتی سینما دروزارت ارشاد مدام در سخنرانی‌ها و موضع گیری هایشان بر پررنگ کردن آن اصراردارند، تاثیری وارونه خواهد گذاشت و تشدید فضای واگرایانه میان مدیریت دولتی سینما و دست اندرکاران این هنر را موجب خواهد شد.
بدیهی است وزارت ارشاد به عنوان نخستین متولی ایجاد سازوکار فعالیت صنفی خانه سینما این «حق» را دارد تا در نحوه و نوع فعالیت های این تشکل تغییر ایجادکند و نسبت به همسو کردن بیشتراین فعالیتها با چارچوب های فکری و سیاستگذاری های وزارتخانه  متبوعش، حساسیت‌های ویژه نشان دهد، اما این نکته با توجه به زمان اندكي که در اختیار مدیران دولتی سینماست کمی عجیب به نظر می‌رسد. یادمان نرفته که مسئولان سینمایی درآغاز دوره فعالیت شان خبر از «ریل گذاری» تازه برای «قطار سینما» داده بودند وعده ای که پس از گذشت چهل و شش ماه از زمان به دست گرفتن سکان هدایت مدیريت سینمایی، نه تنها هیچ تغییری ایجاد نشده بلکه در پایان 46  ماه هنوز «در» روی همان «پاشنه» می چرخد و تغییرات به وجود آمده صرفا در تعییر نام معاونت سینمایی به سارمان سینمایی خلاصه شده است.
 در طبیعی ترین حالت، برای مجموعه مدیران فعال در حوزه سینمایی دولت، زمانی کمتر از شش ماه باقی مانده است و به نظر نمی‌رسد این زمان کوتاه، فرصت چندانی در اختیار طرفداران تئوری «ایجاد تغییرات کلی در روند فعالیت خانه سینما» بگذارد مگر آن که دولتیان حوزه سینمای دولت دهم به ادامه کارشان در دولت یازدهم خوشبین باشند!
 
---------------------
 
مهدي كرم‌پور: اميدوارم شمقدري به حكميت جوزاني گردن بنهد
 

مهدي كرم‌پور گفت: با اين روش هيچ اميدي به بازگشايي مجدد خانه سينما ندارم.

كارگردان فيلم سينمايي «پل چوبي» ضمن بيان اين مطلب كه قرار بود اين مسئله در اين كميته 7 نفره حل شود، به «باني فيلم» گفت: به نظر مي‌آمد كه همه بايد حكميت آقاي مسعود جعفري جوزاني را بپذيرند. چون ايشان به همراه 6 نفر از همكارانشان مسؤوليت داير كردن مجدد و اصلاح اساسنامه خانه سينما را بر عهده داشتند. حقيقتاً نمي‌دانم اين خلف وعده‌اي كه در حال حاضر اتفاق افتاده، مسؤولش كيست! ولي اميدوارم همه به تعهدي كه كردند پايبند باشند، به اين حكميت احترام بگذارند و اجازه دهند كه خانه سينما در مسير صحيح‌اش كه مورد توافق همه است قرار گيرد و بازگشايي شود.

وي ادامه داد: ظاهراً هر اتفاقي كه مي‌افتد يك عده وجود دارند كه در صدد مسموم كردن فضا برمي‌آيند و اصرار زيادي به بهم ريختن جو و خراب كردن بازي دارند. متأسفم كه اين عده فقط پي گرفتن ماهي از آب گل‌آلود هستند و جز به مطرح كردن خودشان به هيچ هدف ديگري نمي‌انديشند. هدف ابتدايي اين بود كه با حاكميت خرد جمعي و با حفظ تعادل به بازگشايي مجدد خانه سينما برسيم، اما دوباره همان طور كه گفتم يكسري آمدند كه با بهم ريختن بازي باعث تغيير جهت مسير شدند. متأسفانه با اين روش هيچ اميدي به بازگشايي مجدد خانه سينما ندارم و اميدوارم كه آقاي شمقدري به عنوان رييس سازمان سينمايي به خيرخواهي و مصلحت‌انديشي آقاي جوزاني كه به نوعي ريش سفيد سينما هستند احترام بگذارند و به حكميت‌شان گردن نهند.

 

-------------------

احمد اميني: اراده مشخصي براي بازگشايي مجدد خانه سينما وجود ندارد
 

احمد اميني گفت: اوضاع متأثر كننده‌اي در سينما سايه افكنده و من براي حال و روز اهالي سينما متأسفم.

كارگردان «بي‌خداحافظي» در گفت‌وگو با «باني فيلم» بيان داشت: براي من جاي تعجب است كه چرا در ديدار مطبوعاتي كه وزير فرهنگ و ارشاد با خبرنگاران داشت، خلاصه‌ترين پاسخ را به سؤالي در مورد وضعيت خانه سينما! به نظر مي‌رسد با اين پاسخگويي به نوعي مي‌خواستند اين مسئله را از سر خودشان باز كنند. يعني در ابتدا خيلي مبهم گفتند كه قرار بوده توافقاتي انجام شود و براساس اساسنامه جديد كار آغاز شود و بعد خاطرنشان ساختند كه من اصلاً اساسنامه را نديدم! و از آن طرف آقاي جوزاني هم گفتند كه ما اين اساسنامه را همراه نامه‌اي در خصوص توضيح شرح ماوقع جلساتي كه به اين اساسنامه منجر شده، خدمت آقاي وزير فرستاديم! به نظرم يك نوع بلبشو بر فضا حاكم است و همچنين خيلي اراده مشخصي براي بازگشايي مجدد خانه سينما وجود ندارد. چون ظاهراً در حال حاضر تنها مشكل و اختلاف نظري كه وجود دارد همين تركيب نام «خانه سينما جمهوري اسلامي ايران» است. اين موضوع هم بيشتر به يك بهانه‌جويي شبيه است و خيلي اختلاف ريشه‌دار و عميقي نيست. يعني حتي اگر دوستان «خانه سينما» اين شرط را هم بپذيرند، باز هم يك مسئله و مورد ديگر پيش خواهد آمد! چون استنباطم اين است كه تمايلي به سرانجام رسيدن «خانه سينما» (خصوصاً به اين زودي) وجود ندارد. البته اين آشفتگي حاكم بر فضاي سينما واقعاً جاي تأسف دارد. همين مسئله تقسيم كمك‌هاي نهاد رياست جمهوري بين اعضاي صنوف يكي از اين مواردي است كه حقيقتاً حقارت‌آميز بوده و من به عنوان يكي از اعضاي خانه سينما وقتي از اين اخبار مطلع مي‌شوم كه مثلاً چه غوغايي در محل توزيع اين بن‌ها به وجود آمده، واقعاً شرمنده مي‌شوم كه چرا بايد به اين شكل اهالي سينما تحقير شوند!! به هر حال اوضاع متأثر كننده‌اي بر سينما سايه افكنده و من براي حال و روز اهالي سينما متأسفم.

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 288 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 20:00

فیلم جدید فریال بهزاد درباره دختری گرفتار چاقی
فیلم سینمایی «حریر» به کارگردانی فریال بهزاد پس از چندبار تعویق در آغاز فیلمبرداری، هفته آینده جلوی دوربین می‌رود.

غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و فیلمبردار سینما در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که تا هفته آینده فیلم سینمایی حریر را جلوی دوربین می‌برد، گفت: در حال حاضر به دنبال دریافت مجوز برای فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم سینمایی حریر در بیمارستان شریعتی هستیم.

وی توضیح داد: با توجه به داستان متفاوتی که این فیلم سینمایی دارد نیازمند گریم‌های متفاوتی هستیم که خوشبختانه بازیگران توانسته‌اند با نوع گریم‌ها به خوبی کنار آیند.

این سینماگر با اشاره به تعویق‌های چندباره برای آغاز فیلمبرداری حریر توضیح داد: نزدیک به 2 سال از تصمیم‌گیری برای ساخت این فیلم سینمایی گذشته و طی این مدت تحقیقات بسیاری توسط فریال بهزاد کارگردان فیلم، بر روی داستان انجام شده است تا نه تنها فیلم جنبه سرگرمی داشته باشد، بلکه بتواند پیام آموزشی را که به دنبال آن هستیم به درستی از طریق سینما به مردم منتقل کند.

آزادی با اشاره به اینکه 14 شخصیت اصلی داستان این فیلم را رقم می‌زنند، گفت: هرچند تعداد بازیگران اصلی این فیلم زیاد است اما چندان به دنبال استفاده از سوپراستارهای سینمای ایران در فیلم نیستیم. البته از حضور تعدادی از بازیگران سرشناس در این فیلم استفاده خواهد شد.

تهیه‌کننده حریر بیان کرد: قرار بود این فیلم سینمایی از اول بهار کلید بخورد اما به دلیل آن که نیازمند یک فضای شلوغ برای فیلمبرداری بودیم و حضور مردم در این فیلم بخش اعظمی از داستان را تشکیل می‌دهد، ترجیح دادیم تا شلوغ شدن دوباره تهران صبر کنیم.

آزادی پیش از این از بازی پوریا پورسرخ در این فیلم خبر داده بود.حریر داستان دختری است که با معضل چاقی مواجه بوده و برای رفع این مشکل درمان‌های مختلفی را امتحان می‌کند. پیش از این قرار بود در این فیلم بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی و بهاره رهنما حضور داشته باشند.

 

سالور و بازنویسی یک فیلمنامه سینمایی
 
کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹ » از بازنویسی فیلمنامه فیلم تازه خود خبر داد.
سالور درباره فعالیت های اخیر خود به سوره سینما گفت: در حال نگارش یک فیلمنامه برای سینما هستم. این متن، پروژه ای است که بنا بود در سال ۹۱ کلید بخورد، اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و همچنان به بازنویسی آن مشغول هستم. این فیلمنامه مضمونی اجتماعی دارد و ترجیح می دهم فعلا توضیح بیشتری در مورد آن نداشته باشم و به محض آماده شدن، آن را برای دریافت پروانه ساخت، ارائه خواهم کرد. همچنین طرح یک سریال با عنوان «خوابگردها»  دارم که مراحل اداری آن انجام شده و کار را ارائه داده ایم و به محض رسیدن به توافق نگارش آن را آغاز خواهیم کرد.

------------

مهدی نادری: «به تهران خوش آمدید» متوقف است
 
مهدی نادری اعلام کرد: پروژه سینمایی «به تهران خوش آمدید» به دلیل نرسیدن جواب استعلام حضور بازیگران خارجی متوقف مانده است.
کارگردان فیلم سینمایی «به تهران خوش آمدید» در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: پس از چند سال پیگیری در آخرین روزهای دی ماه سال گذشته پروانه ساخت این فیلم سینمایی صادر شد و از همان زمان مرحله پیش‌تولید آن را شروع کردیم، اما اکنون پس از گذشت سه ماه کار متوقف مانده است.
او گفت: در این فیلم دو بازیگر درجه یک سوئیسی را دعوت به همکاری کردم ولی برای حضور آن‌ها در ایران باید استعلام صورت می‌گرفت که با وجود پیگیری‌های انجام شده هنوز هیچ جوابی به این استعلام داده نشده است.این در حالی است که از چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان حدود هشت گزینه برای بازیگری در نظر گرفتیم ولی به دلیل طولانی شدن پروسه استعلام به نتیجه نرسید.
وی خاطر نشان کرد: برای حضور این دو بازیگرسوئیسی هم، سفیر ایران در سوئیس و بخش فرهنگی سفارت ایران در این کشور هماهنگی و همکاری لازم را انجام دادند و حتی ویزای کار برای این دو بازیگر صادر شد اما طولانی مدت شدن زمان پاسخ به استعلام، تقریبا به توقف پروژه منجر شده است.
کارگردان فیلم «بدرود بغداد» هم‌چنین گفت: «به تهران خوش آمدید» داستان مادر و دختری اروپایی در تهران و با موضوع تحریم است. در واقع این فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی است که مشکل بسیاری از توریست‌هایی که پس از تحریم، قصد سفر به ایران دارند را روایت می‌کند. نادری با تاکید بر اینکه منتظر است تا هرچه سریعتر جواب استعلام این دو بازیگر خارجی داده شود، افزود:اگر این روند ادامه پیدا کند پروژه به طور کامل متوقف می‌شود و آن موقع درباره جزئیات این اتفاق که باعث شده ساخت فیلم دو سه سال طول بکشد، صحبت‌ها و پرسش‌های زیادی خواهم داشت. به گفته وی در این فیلم که تهیه کنندگی آن برعهده مجتبی امینی است، تورج اصلانی (فیلمبردار)، نظام‌الدین کیایی(صدابردار)،سهیل بیرقی(دستیار کارگردان وبرنامه‌ریز)، بابک پناهی(طراح صحنه) و مهرداد صدقیان‌،‌ بابک حمیدیان، هنگامه قاضیانی و رضا ناجی به عنوان بازیگرحضور دارند.
 
--------------
 
قوي‌ تن: شمقدری برای ساخت فیلم سینمایی «سهراب سپهری» ابراز علاقه کرد
 

علی قوی‌تن از ادامه تحقیقات و نگارش فیلم جدید خود درباره زندگی سهراب سپهری و شروع تولید این فیلم از اواخر خرداد ماه  سال ۹۲ خبر داد.
اين کارگردان، درباره فعالیت جدید خود در سال ۹۲ به سوره سینما گفت: از اواخر سال ۹۱ تحقیق و پژوهش را برای ساخت فیلم سینمایی بر اساس مستندات زندگی سهراب سپهری شاعر سرشناس، شروع کردیم که همچنان ادامه دارد.  نگارش طرح فیلمنامه همزمان با این مرحله ادامه دارد و طبق برنامه ریزی انجام شده تا اواخر اردیبهشت ماه فیلمنامه به یک چارچوب سینمایی خواهد رسید و برای اخذ پروانه ساخت به تهیه کنندگی خودم اقدام خواهیم کرد.
کارگردان فیلم سینمایی «سرود تولد» افزود: در این فیلم قرار است نگاهی به روند زندگی این شاعر بزرگ از کودکی تا مرگ داشته باشیم. سهراب سپهری به ژاپن، هند، فرانسه و آمریکا سفر کرده که احتمالا فیلمبرداری این فیلم در این چند کشور نیز انجام شود. به لحاظ تولیدی و محتوایی این فیلم فیلمی سنگین است که امیدواریم بتوانیم تا از اواخر خرداد پیش تولید و تولید آن را شروع کنیم. کارگردان فیلم سینمایی «پرواز بادبادک‌ها» ادامه داد: مدتی پیش آقای شمقدری رییس سازمان سینمایی نسبت به ساخت این فیلم ابراز علاقه کرد و احتمالا حمایت و مشارکتی از سوی سازمان سینمایی اتفاق بیفتد اما در حال حاضر به صورت مستقل کار را پیش می‌بریم. زمانی که فیلمنامه آماده شود متناسب با شخصیت ها از بازیگران سرشناس برای بازی در این فیلم دعوت می‌کنیم.

 

 

علی شاه‌ حاتمی: امیدوارم در سال ۹۲ خشکسالی فرهنگی نداشته باشیم

یک کارگردان سینما تأکید کرد مدیران در سال جدید نترس و با انگیزه عمل کنند.
علی شاه‌حاتمی درباره پیش‌بینی‌ خود از سال کاری پیش رو به سوره سینما گفت: امسال را نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد. شاید مدیران به دلیل تغییرات مدیریتی که در پیش داریم انگیزه کافی برای رونق دادن به سینما نداشته باشند. اما امیدوارم این اتفاق نیفتد و هر روز با صلابت، اداره امور را پیش ببرند. 
وی افزود: بحث فرهنگ جدی‌ترین مسئله هر جامعه است و هر روز که آن را فراموش کنیم باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم. سالی که گذشت سال خوبی برای سینما نبود. به نوعی خشکسالی فرهنگی داشتیم. تمام سال را در جلسات و با وعده‌های مدیریتی گذراندم و هیچ کدام از تلاش‌هایم به ثمر ننشست و این اتفاق نه تنها برای من بلکه برای دیگر همکارانم نیز صادق بود.

 

 

--------------------------

 

«پنج عصر» در انتظار حمایت فارابی
 
 
ابراهیم فروزش گفت: فیلمنامه فیلم سینمایی «پنج عصر» دوباره‌نویسی و آماده شده است و برای جلوی دوربین بردن آن تنها در انتظار حمایت فارابی هستیم.
فروزش در گفت و گو با فارس درباره تولید فیلم «پنج عصر» گفت: با انجام بازنویسی نهایی فیلمنامه«پنج عصر» آماده شد. این فیلمنامه دوباره نویسی شد و حساسیت‌هایی که مد نظر خودم و دوستان در فارابی بود در فیلمنامه لحاظ شد.
وی درباره امکان  تولید فیلم  در سال جدید گفت: اوایل فروردین ماه است تا بودجه به پروژه‌ها تخصیص داده شود کمی زمان می‌برد، امیدوارم هرچه زودتر فیلم مورد حمایت فارابی قرارگرفته و تولید شود.
فروزش درباره آماده شدن فیلم برای حضور در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان گفت: طبیعی است که بعد از ساخته شدن فیلم می‌توان برای حضورش در جشنواره‌ها تصمیم گرفت، اما اگر بودجه به ما داده شود و بتوانیم زودتر فیلم  را جلوی دوربین ببریم،فیلم را جشنواره کودک و نوجوان امسال برسانیم.
وی در ادامه توضیح داد: وقایع داستان در اصفهان می گذرد و فیلم درباره بچه هاست و نقشی که در ارتباط با یکی از سالخوردگان خانواده برعهده دارند.

 

اسماعیل بنی اردلان: شهید آوینی هنرمند متمايزي است
 
مدیر گروه رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر گفت: مرتضی آوینی با طرح پرسش‌های تأثیر‌گذار موجب شد تحولی در حوزه مباحث نظری سینما ایجاد شود و طرح چنیین مباحثی، تعالی بحث‌ها پیرامون سینمای دینی و اسلامی را رقم زد.
اسماعیل بنی‌اردلان مدیر گروه رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر در گفت‌وگو با فارس، به مناسبت 20 فروردین سالروز شهادت شهید آوینی و روز انقلاب اسلامی، درباره هنر متعهد اظهار داشت: شهید آوینی کاری در مستند «روایت فتح» کردند که بسیار تأثیرگذار بود و تقلیدی و الهام گرفته از جای دیگری نبود.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های این مستند، نوع روایت کردن، تصویرپردازی و نوع دید هنری است که می‌توان آن را متأثر از هویت ایرانی، انقلابی و اسلامی دانست.
بنی‌اردلان گفت: سازندگان روایت فتح، صداقت، درستی، تعهد و یک نوع فهم از انقلاب اسلامی داشتند که کار بسیار قوی و تأثیرگذاری ارائه کردند. روایت فتح خودش را از مستنداتی که در حوزه جنگ کار می‌شد متمایز کرد.
وی ادامه داد: آن چیزی که در ایران کار می‌شد معمولاً تقلیدی بود اما روایت فتح یادگار خوبی از جنگ برای ما به جا گذاشت.
استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران گفت: شهید آوینی در حوزه‌های گوناگون مقالات و پرسش‌های بسیار تاثیر از خود به یادگار گذاشت و  طرح مسائلی کردند که پرسش‌هایی مهم بود.
وی گفت: آوینی هنرمند متمایزی است برای اینکه هویت انقلاب، هویت متمایزی است. آوینی قصد داشت تمایز را فهم کند و طرح این سؤال‌ها و پرسش‌ها باعث می‌شد که دیگران و جوانان به این پرسش‌ها جواب دهند.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی هنر» ادامه داد: خود این پرسش‌ها موجب شد تحولی در حوزه مباحث نظری سینما ایجاد شود و طرح  چنین مباحثی موجب تعالی، بحث‌ها پیرامون سینمای دینی و اسلامی به جا گذاشت.
بنی اردلان ادامه داد: نباید برای طرح چنین پرسش‌هایی به جواب‌ها توجه کرد؛ جواب‌های چنیین مسائل مهمی نیستند و طرح مسائل مهم است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پرسش‌های شهید آوینی حول محور انقلاب، هویت اسلامی و انقلابی است و سعی داشت با طرح چنیین پرسش‌های به شکل‌گیری چگونگی سینمای انقلابی کمک کند تا سینمای ایران خود را از هویت غربی دور کند. طرح این مباحث اهمیت دارد و سؤال درست، نصف جواب است.

 

----------------------

انسیه شاه حسینی: فیلمنامه تازه ام نگاه جهانی به فجایع دارد
 
کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی» از نگارش فیلمنامه تازه خود با مضمون جنگ خبر داد.
انسیه شاه حسینی به سوره سینما گفت: تمام وقت روی فیلمنامه جدیدم کار می‌کنم و به محض اینکه نگارش آن به پایان برسد، ساخت فیلم تازه ام را آغاز خواهم کرد. من معمولا برای دریافت پروانه ساخت آثارم با مشکل خاصی رو به رو نیستم، با خط قرمزها آشنایی دارم و معتقدم وقتی فیلمسازی با نیت صحیح و دلسوزانه شروع به کار کند، می‌تواند خط قرمزها را هم پشت سر بگذارد.گاهی دیده می شود برخی کارگردان‌ها به سراغ مسائلی می‌روند و به گونه ای پرداخت می کنند که برای دیگران هم ایجاد مانع و خط قرمز می‌کنند. وی افزود: این فیلم مانند تجربه قبلی من، زندگینامه یک شهید نیست و البته مایلم فعلا توضیح دیگری هم نداشته باشم. تنها به گفتن یک جمله درباره این متن اکتفا می کنم و آن اینکه پروژه جدیدم دارای یک نگاه جهانی است نسبت به فجایعی که دارد در منطقه اتفاق می‌افتد. این کارگردان سینمای دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که آیا به بازیگران به خصوصی برای ایفای نقش‌های فیلم خود می اندیشد یا خیر گفت:  من هیچ وقت به چنین مسائلی فکر نکرده ام و در زمان نگارش متن تنها چیزی که ذهن من را مشغول می کند، خود آن موضوع است و معمولا اینگونه نیست که شخصیتی را بر اساس یک بازیگر خاص پردازش کنم. همیشه وقتی به مرحله کلید خوردن می رسیم، به این فکر می کنم که حالا این ادبیات را به مدد چه کسانی به سینما تبدیل کنم. شاه حسینی درباره وضعیت اکران فیلم قبلی خود، «زیباتر از زندگی» که در جشنواره سی و یکم حضور داشت، اضافه کرد: همه چیز به تهیه‌کننده بستگی دارد و با توجه به اینکه پخش آن هم در اختیار حوزه هنری است، مسئولان امر خودشان باید تصمیم گیری کنند.
 
 
كيومرث پوراحمد: قصه و فضاي فيلم «ايراني» شبيه «شب يلدا» است
  فيلم سينمايي «ايراني» بعد از پايان بازنويسي فيلمنامه كليد مي‌خورد.

كيومرث پوراحمد كارگردان اين فيلم با اعلام اين مطلب به «باني فيلم» گفت: فيلمنامه اوليه «ايراني» را عليرضا معتمدي نوشته و ما اين روزها مشغول بازنويسي هستيم. بعد از تكميل فيلمنامه اين فيلم جلوي دوربين مي‌رود. اين كارگردان در خصوص مضمون فيلمش گفت: فيلم 18 روز تنهايي يك رزمنده را در ميدان مين نشان مي‌دهد. «ايراني» فيلمي تك پرسوناژي است و به همين دليل بايد قصه‌اي جذاب داشته باشد تا تماشاگر بتواند تا انتهاي فيلم با اتفاقات آن همراه شود. به خاطر همين، فيلمنامه بايد با حساسيت زيادي بازنويسي شود.
پوراحمد در خصوص بازيگران «ايراني» گفت: «اين فيلم مثل «شب يلدا» يك بازيگر اصلي دارد كه هنوز انتخاب نشده است. فضاي فيلم هم بي‌شباهت به «شب يلدا» نيست. در آن فيلم هم تنهايي‌‌هاي يك مرد را در يك لوكيشن به تصوير كشيدم».
«ايراني» نام موقت اين فيلم است كه پروانه ساخت آن اواخر سال گذشته به تهيه‌كنندگي سعيد سعدي از سوي اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد صادر شده است. داستان اين فيلم براساس يك ماجراي واقعي نوشته شده و شخصيت واقعي آن زنده است.

 

 

----------------------

 

راست‌ گفتار به دنبال تولید «آشوب»
 
کاظم راست‌گفتار همچنان در انتظار تولید فیلم سینمایی «آشوب» است.
کاظم راست‌گفتار کارگردان سینما درباره فعالیت کنونی خود به سوره سینما گفت: مدتی است کاری تازه را شروع نکرده‌ام، اما پارسال برای تولید فیلم ‌سینمایی «آشوب» پروانه ساخت دریافت کردم  که خودم فیلمنامه آن را نوشته‌ام. ساخت این فیلم برایم در اولویت کاری قرار دارد که وابسته به چگونگی شرایط کلی سینما و مدیریت آن است. این فیلم فضایی اجتماعی، سیاسی دارد که با لحن طنز و کمدی موقعیت‌های خود را روایت می‌کند.

 

مهدي جعفري فيلمبردار است
«تن گرم زمين» در انتظار پروانه ساخت
فيلم سينمايي «تن گرم زمين» به كارگرداني ناصر ضميري در انتظار پروانه ساخت قرار دارد.
به گزارش «باني فيلم»، فيلمنامه اين فيلم توسط كارگردان نوشته شده و قصه دو زن و دو مرد است كه به دنبال بچه‌دار شدن هستند. امير سمواتي تهيه‌كننده «تن گرم زمين» چندي قبل درخواست پروانه ساخت اين فيلمنامه را به اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد ارسال كرده و قرار است بعد از دريافت مجوز اين فيلم جلوي دوربين برود. تهيه‌كننده و كارگردان بازبيني لوكيشن‌هاي فيلم را انجام داده‌اند و طبق برنامه‌ريزي انجام شده تمام صحنه‌هاي «تن گرم زمين» در مشهد فيلمبرداري خواهد شد. هنوز بازيگران اين فيلم انتخاب نشده‌اند اما از ميان عوامل پشت دوربين حضور مهدي جعفري در آن قطعي شده است.

 

پروانه ساخت صادر شد
«ملبورن» ماه آينده كليد مي‌خورد
پروانه ساخت فيلم سينمايي «ملبورن» به كارگرداني نيما جاويدي و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي صادر شد.

  اين اولين فيلم بلند سينمايي اين كارگردان است كه پيش توليد آن مدتي است آغاز شده. عوامل پشت دوربين ملبورن انتخاب شده‌اند و قرار است با تكميل فهرست بازيگران اين فيلم ماه آينده كليد بخورد. فيلمنامه «ملبورن» را نيما جاويدي نوشته كه مضموني اجتماعي دارد. قرار است تمام صحنه‌هاي اين فيلم در تهران فيلمبرداري شود. 
پيمان شادمان‌فر (مدير فيلمبرداري)، كيوان مقدم (طراح صحنه و لباس)، وحيد مقدسي (صدابردار) و علي مردانه (دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز) تعدادي از عوامل قطعي پشت دوربين «ملبورن» هستند. اين فيلم اواخر سال گذشته در مقطعي وارد مرحله پيش توليد شد اما در نهايت فيلمبرداري آن به ارديبهشت امسال موكول شد. پروانه ساخت اين فيلم به تازگي از سوي اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد صادر شده است.

 

 

--------------------

«شرتی و شپرتی» در انتظار پروانه ساخت
 
کارگردان فیلم سینمایی«خاله سوسکه» از شروع تولید فیلم جدید خود«شرتی و شپرتی» از اوایل تابستان خبر داد.  
نادره ترکمانی کارگردان درباره فعالیت جدید خود به سوره سینما گفت: اواخر سال گذشته نگارش فیلم‌نامه سینمایی «شرتی و شپرتی» را به اتمام رساندم و برای اخذ پروانه ساخت آن را به ارائه کردم. پیش تولید اولیه این فیلم را آغاز کرده‌ایم و منتظر دریافت پروانه ساخت هستیم. از آنجا که این فیلم قرار است در ژانر کودک و نوجوان  با تکنیک تمام عروسکی ساخته شود درصدد هستیم رویکرد جدید به لحاظ  ابزاری و نوآوری را در این فیلم تجربه کنیم که مشغول تست طراحی آنها هستیم.
وی ادامه داد: این فیلم عروسکی قرار است در لوکیشن‌های واقعی ساخته شود از این رو بازدید و انتخاب لوکیشن در برنامه ما است. امیدواریم بتوانیم اوایل تابستان این فیلم را کلید بزنیم، چرا که در آن فصل بهترین زمان برای تولید «شرتی و شپرتی» است. 
ترکمانی پیش از این فیلم سینمایی« خاله سوسکه» را در ژانر کودک ساخته است و فیلم سینمایی «گرداله» در همین ژانر را در نوبت اکران دارد.

 

رامتين بالف و ساخت «شیلاو در انتظار»
 
برنده سیمرغ بلورین بهترین مستند از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، شهریور ماه اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را درباره بندر سیراف کلید خواهد زد.
رامتین بالف که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش مستند سیمرغ بهترین مستند را دریافت کرد درباره فعالیت‌های جدیدش به سوره سینما گفت: در حال حاضر مشغول تدوین تله فیلم «پا جنگرک» به معنی این پا آن پا کردن هستم. نویسنده و کارگردان این تله فیلم خودم هستم. «پا جنگرک» محصول سیمای مرکز استان‌هاست.قرار است به زودی مستندی درباره بندر سیراف بسازم. این مستند بهانه‌ای است برای ساخت فیلمی سینمایی درباره بندر سیراف. قصد دارم که فیلم اولم را امسال  بسازم. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد حمایت از ساخت فیلم اول را داده و باید ببینم در ادامه چه پیش خواهد آمد. فیلمنامه‌ اولین فیلم سینمایی‌ام «شیلاو در انتظار» نام دارد.
این کارگردان ادامه داد: شیلاو نام باستانی بندر سیراف است. اگر برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات با تهیه‌کننده خوب پیش برود شهریور یا مهرماه سال ۹۲ فیلم را کلید می‌زنم.
وی درباره مستند «رودخانه لیان» گفت: موسیقی این مستند انتخابی بود و برای شرکت در جشنواره‌های خارجی باید موسیقی اورجینال می‌داشتیم. بنابراین بهزاد عبدی در اکراین مسئولیت ساخت موسیقی این مستند را بر عهده گرفته است. حدود ۸۰ نوازنده در ساخت موسیقی این مستند حضور دارند. از ابتدا بنا نبود فیلمی جنوبی بسازم اما طبیعی است که جغرافیا بر فیلمم تأثیر گذاشت و در موسیقی هم با عبدی به این نتیجه رسیدیم که آواهای جنوبی هم استفاده شود.
حمايت يك ميلياردوپانصد ميليون ريالي از توليدات فيلمسازان شهرستاني
فيلمسازان سراسر كشور با مراجعه به دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران توليد در سال جديد را آغاز كنند.

به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، به منظور حمايت از توليدات فيلمسازان شهرستانها، با تامين اعتبار معادل يك ميلياردوپانصدميليون ريال از توليدات فيلم كوتاه حمايت مي شود.

به گفته معاونت توليد و پشتيباني فني انجمن سينماي جوانان ايران،  از هم اكنون دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران در سراسر كشور آماده دريافت فيلم نامه هاي فيلمسازان جهت بررسي و حمايت از توليد هستند.

با توجه به مهيا بودن امكانات و تجهيزات فني توليد در دفاتر انجمن، كليه فيلمسازان مي توانند با مراجعه به دفاتر انجمن از اين امكانات بهره مند شوند.

----------------------

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 399 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 19:57

 

سه ماه اول سال 2013 برای صنعت سینمای آمریکا، رونق زیادی به همراه نداشت و اکثر فیلم‌های سینمایی با استقبال معمولی تماشاگران روبرو شدند.

به گزارش فارس، اهالی سینما در نیمکره شمالی سال جدید را در شرایطی آغاز کردند که تب داغ فیلم‌های اسکاری، جدول گیشه نمایش را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

در حقیقت تا زمان برگزاری مراسم اسکار و اعلام جوایز آن، فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه اسکار بودند بیشتر از بقیه فیلم‌ها مورد توجه بودند. اکثر این فیلم‌ها که اکران عمومی آنها قبل از شروع سال2012شروع شده بود، در اولین ماه سال جدید میلادی به فروش‌هایی 100 میلیون دلاری دست پیدا کردند. در این بین کمدی درام خانوادگی «کتابچه راهنمای خوش‌بینی» خوش‌شانس‌تر از بقیه فیلم‌ها بود.

 

این فیلم که پس از هفت هفته اکران عمومی در فصل زمستان 2012 به فروش 25 میلیون دلاری دل خوش کرده بود، در ماه ژانویه و به مدد نامزدی در رشته‌های اصلی اسکار فروشی 128 میلیون دلاری را تجربه کرد. «بینوایان»،«جانگوی از بندرسته» و «سی دقیقه پس از نیمه شب» از دیگر فیلم‌های فصل اسکاری بودند که فروش بالای خود را در سال جدید میلادی کسب کردند.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما از سه ماه اول سال 2013 به عنوان فصل بد و ناموفق برای قهرمانان اکشن مطرح دهه هشتاد میلادی یاد می‌کنند. «گلوله‌ای در سر» (سیلوستر استالونه)، «آخرین راست قامت» (آرنولد شوارزنگر) و «روزی خوب برای جان سخت مردن» (بروس ویلیس) مورد پسند تماشاگران قرار نگرفتند و فروش پائینی در جدول گیشه نمایش سینماها کردند.

فروش کلی این فیلم‌ها در آمریکای شمالی به ترتیب 12.9 و 66 میلیون دلار بود. اهل فن به دنبال شکست تجاری فیلم‌های جدید این قهرمانان اکشن پیر و از کارافتاده (که ظاهراً قصد ندارند خودشان را بازنشسته کنند) گفتند دوران طلایی این بازیگران مدت‌هاست که به سر آمده و بهتر است خود آنها به شکلی آبرومندانه و داوطلبانه، میدان را خالی کنند و عرصه را به جوان‌ترها واگذار کنند.

پل درگارابدیان تحلیل‌گر سرشناس اقتصادی سینما در این رابطه می‌گوید: «اشتباه این بازیگران - و هم چنین تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌های آنان - در این است که فکر می‌کنند تماشاگران امروزی هنوز دیدگاهی دهه هشتادی دارند. اینها نمی‌خواهند با زمان حرکت کنند و در گذشته‌ها اسیر هستند. واقعیت این است که ژانر اکشن این روزها دستخوش تغییر و تحول زیادی شده و فیلم‌های اکشن امروزی، شباهت زیادی به محصولات مشابه دهه هشتاد میلادی ندارند. نکته مهم این است که برخلاف قهرمانان شکست‌ناپذیر دهه‌های قبل (که یک تنه با یک ارتش مجهز مبارزه کرده و پیروز می‌شدند) قهرمانان اکشن دهه اخیر، آدم‌هایی معمولی‌تر هستند که خیلی وقت‌ها طعم تلخ شکست را هم احساس می‌کنند.»

جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی در سه ماه اول سال جدید میلادی، کمتر فیلمی را ارائه کرد که بتواند به یک فروش 100 میلیون دلاری دست پیدا کند. اما در بین فیلم‌های موجود، اکشن ماجراجویانه و فانتزی «از:بزرگ و قدرتمند» یک استثناء بود. این فیلم‌ طی 4 هفته نمایش عمومی خود، به فروشی 200 میلیون دلاری دست پیدا کرد و باعث تعجب و شگفتی اهل فن شد. البته تحلیل‌گران اقتصادی سینما برای ساخته جدید سام ریمی (کارگردان سه‌گانه موفق کمیک استریپی «اسپایدر من/ مرد عنکبوتی» پیش‌بینی فروش خوبی می‌کردند. اما کمتر کسی با تحلیل مسئولان کمپانی والت دیزنی تهیه‌کننده این فیلم (که می‌گفت این اکشن فانتزی بیش از 200 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش خواهد کرد ) موافق و همراه بود.

«از:بزرگ و قدرتمند» یکی از محصولات پرخرج صنعت سینماست که با هزینه‌ای 215 میلیون دلاری تهیه شده است. برخی از تحلیل‌گران اقتصادی سینما قبل از اکران عمومی فیلم، وضعیت آن را به وضعیت «جان کارتر»در سال گذشته میلادی تشبیه کردند.«جان کارتر» محصول دیگر کمپانی والت دیزنی، اوایل سال 2012 به روی پرده سینماها رفت و با وجود هزینه‌ بالای تولید 250 میلیون دلاری خود، فقط 73 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد. شکست فجیع تجاری «جان کارتر» سروصدای زیادی در محافل هنری به پا کرد.

«هابیت: سفر نامنتظر» اولین قسمت از سه‌گانه پیتر جکسن که در تاریخ 12 دسامبر 2012 به روی پرده سینماها رفت، توانست موفقیت مالی بیشتری در مقایسه با «از:بزرگ و قدرتمند» کسب کند. این اکشن فانتزی ماجراجویانه براساس قصه کتاب دو جلدی جی‌آر‌آر تالکین ساخته شده و تا اواخر ماه ژانویه 2013 که روی پرده سینماها بود، 302 میلیون دلار فروش کرد. دومین قسمت فیلم، برای اواخر سال جاری میلادی به روی پرده سینماها خواهد رفت.

دو فیلم «هنسل و گرتل: شکارچیان جادوگر» و «جک غول‌کش» (با هزینه‌های تولید 50 و 195 میلیون دلاری) هم حال و هوایی اکشن، فانتزی و ماجراجویانه داشتند. این فیلم‌ها نسخه‌های تازه‌ای از دو فیلم کلاسیک بودند ،که با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین دیجیتالی و فن‌آوری‌های جدید کامپیوتری، صحنه‌های تماشایی خیال‌برانگیزی را خلق کردند.

اما میزان استقبال تماشاگران و نوع برخورد آنها با این دو فیلم، دقیقاً همان چیزی نبود که تهیه کنندگانشان انتظار داشتند. «هنسل و گرتل، شکارچیان جادوگر» به فروش 55 میلیون دلاری در جدول گیشه نمایش رضایت داد و «جک غول‌کش» هم فروشی 61 میلیون دلاری را تجربه کرد. واقعیت این است که نیکلاس هولت بازیگر این فیلم، در فیلم دیگر خود «آدم‌های داغ» با موفقیت بیشتری روبرو شد. این کمدی ترسناک کم‌خرج، با فروش 65 میلیون دلاری تبدیل به یکی از کارهای موفق سه ماه اول سال 2013 شد. کسی پیش‌بینی موفقیت زیادی برای این فیلم کم سروصدا نمی‌کرد.

«شهر ویران» با بازی راسل کرو و کاترین زیتا جونز با وجود لحن اجتماعی، دلهره‌آور و افشاگرانه خود، موفقیت زیادی کسب نکرد و بی‌سروصدا آمد و رفت. همین وضعیت را «پارکر» با بازی جیسن استاتام داشت. فیلم‌هایی مثل «فیلم 43»، «21 و بیشتر»، «آسمان تاریک» و «آخرین جن‌گیری: بخش دوم» هم همین وضعیت را داشتند. این فیلم‌ها، هیچ بازیگر سرشناسی را در نقش‌های اصلی خود نداشتند.

کمدی اکشن «هویت دزد را مشخص کنید» از جمله فیلم‌هایی بود که گفته می‌شد بی‌صدا و آرام می‌آید و می‌رود! اما در عمل چنین نشد و افتتاحیه 35 میلیون دلاری آن، خبر از حضور یک فیلم موفق و پرفروش داد. این کمدی اکشن 131 میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی فروش کرد و دو بازیگر اصلی خود - جیسن بیتمن و ملیسا مک کارتی- را با تعداد زیادی پیشنهاد جدید کاری روبرو کرد.تهیه‌کنندگان فیلم خبر تولید دومین قسمت آن را اعلام کردند.

درام گنگستری «دارودسته گنگستری» با بازی شان‌ین (در یک نقش منفی) و رایان گاسلینگ، از جمله فیلم‌هایی بود که نمایش عمومی آن از اواخر سال 2013 به اوایل سال 2013 موکول شد. تیراندازی در سینمایی در یکی از ایالات آمریکا در کنار شوکی که در بین مردم این کشور ایجاد کرد، برای این درام گنگستری هم دردسر خلق کرد. یکی از سکانس‌های مهم فیلم، صحنه‌ای مشابه ماجرای تیراندازی این ایالت آمریکا داشت. تهیه‌کنندگان فیلم هم برای جلوگیری از جریحه‌دار شدن افکار عمومی، نمایش عمومی آن را به تعویق انداختند. «دارودسته گنگستری» شانس حضور در رقابت‌های اسکاری 2012 را از دست داد و در جدول گیشه نمایش هم یک فروش متوسط 45 میلیون دلاری کرد.

فیلم‌های دیگری که طی سه ماه سال 2013 موفق به یک فروش متوسط شدند، عبارتند از: «فرار از سیاره زمین» یک انیمیشن کامپیوتری با فروش 54 میلیون دلاری، «لنگرگاه امن» با بازی جولین هوگ و فروش 70 میلیون دلاری، «اسنیچ» با بازی دواین جانسن و فروش 41 میلیون دلاری.

«مامان» به تهیه‌کنندگی گیلرمو دل تورو و کارگردانی آندرس موچیتی، یک درام ترسناک خانوادگی و فانتزی است که با تحسین زیاد منتقدان سینمایی روبرو شد. این فیلم که بلافاصله در هفته دوم نمایش عمومی آن خبر تولید قسمت دوم آن هم اعلام شد ،توانست فروشی 72 میلیون دلاری در سینماهای آمریکای شمالی داشته باشد. جسیکا چاستین که برای «سی دقیقه پس از نیمه شب» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد، نقش اصلی «مامان» را به عهده داشت.

انیمیشن کامپیوتری «خانواده کرودها» آخرین فیلمی بود که در ماه پایانی فصل بهار به روی پرده سینماها رفت و پرونده جدول نمایش فیلم‌های سینمایی سه ماه اول سال 2013 را بست. این انیمیشن خانوادگی و ماجراجویانه طی دو هفته اول اکران عمومی خود، 100 میلیون دلار فروش کرد و لقب یک کار موفق را گرفت.

اما تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند فصل اصلی نمایش محصولات سینمایی (و به ویژه فیلم‌های پرسروصدا و پرهزینه) در راه است. عموم کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی، فیلم‌های مطرح و پول‌ساز خود را برای فصل تابستان روانه پرده سینماها می‌کنند.

در این فصل است که نام‌های سرشناس و معروف با تازه‌ترین کارهای خود به دیدار تماشاگران می‌آیند و فیلم‌ها موفق به شکستن رکوردهای تازه نمایش می‌شوند. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید فصل تابستان چه سرنوشتی را برای محصولات سینمایی رقم می‌زند و برندگان و بازندگان جدول گیشه نمایش کدام فیلم‌ها و نام‌ها خواهند بود.

 

 

--------------------

 

وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا...
ما را در سایت وبلاگ انجمن سینمایی , تخصصی فیلم فا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فیلم فا filmfa بازدید : 368 تاريخ : جمعه 23 فروردين 1392 ساعت: 19:48