بهروز افخمی در مراسم بزرگداشت یاد شهید آوینی گفت: آن شهید خیالات را کنار گذاشته و آنچه را که در جبههها بود کشف کرد. شهید آوینی خودشیفتگی را کنار گذاشت و روح جبهه را در روایت فتح نشان داد.
به گزارش مهر، مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی عصر امروز 20 فروردین با حضور جمعی از هنرمندان و علاقهمندان و مقامات لشکری در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای مراسم قسمت پخش یکی از مستندهای وی از دیگر بخشهای این مراسم بود که در آن با عوامل ساخت مستندهای روایت فتح گفتگو شده بود. در ادامه این مراسم قسمتهایی از کلاس درس سینما که توسط شهید آوینی در جهاد برگزار میشد برای مدعوین به نمایش درآمد که با استقبال روبهرو شد. در ادامه میزگرد بررسی آثار شهید آوینی برگزار شد.
در ابتدای این میزگرد نادر طالبزاده مستندساز سینمای ایران در ادامه افزود: از شهید آوینی تا زمانی که زنده بود هیچ مصاحبهای پخش نشد. در این فیلم کلاس درس می بینید که او در آشپزخانه جهاد برای هنرجویان صحبت میکند. این فیلم نزدیک به دو ساعت است. همانطور که دیدید در این فیلم این بحث مطرح میشود که مستندهای روایت فتح چه تفاوتی با دیگر مستندهای جنگی دارد. به عقیده من زمانشناسی کار روایت فتح و قدردانی زمان منحصرترین ویژگی شهید آوینی ست.
وی ادامه داد: او در این آثار به خوبی نشان می دهد که ما در چه مقطعی از زمان قرار داریم. تدوین، قلم و بیان از ویژگیهای آثار آوینی است. او به خوبی زمان را می شناسد و آن لحظه و دوران را به خوبی به تصویر می کشد به گونه ای که حزب الله با دیدن آنها به شوق می آید. در آن زمان هیچ قلمی و هنرمندی در سازمان نمی توانست این کار را انجام دهد و فقط شهید آوینی بود که از پس این کار برآمد.
طالب زاده بیان کرد: روایت فتح یک میراث است که برای ما باقی مانده است. همانطور که میدانید دشمنی با اسلام ادامه دارد و حال ما باید این تصاویر را برای قلبهای روشن نمایش دهیم.
بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران در ادامه افزود: در فیلم کلاس درس جنبه معلمی شهید آوینی را دیدیم. او تلاش می کند تعریف را به خوبی روشن کند. او به دیگران راه و رسم ساخت مستند اشراقی را یاد می دهد زیرا معتقد بود که می توان آن را تدریس کرد. ما تفاوت کیفیت را در مستندهای روایت فتح به نسبت دیگر مستندهای جنگ ایران می بینیم. به قول شهید آوینی در همین فیلم بچه مسلمانهایی با نیت خیر فیلم مستند جنگی می سازند اما چیزی از آنها درنمیآید ولی شهید آوینی می تواند مستندهایی از جنگ ایران و عراق بسازد که بیننده را سر شوق بیاورد.
وی ادامه داد: ما که از دوستان نزدیک او بودیم میدانستیم که شهید آوینی می خواهد چه چیزی را بیان کند. در عین سادگی کلام و تصویر، او پیچیدگی های خاص خود را دارد. او به آن چیزی که در جبههها وجود داشت نزدیک می شد. برخلاف افراد دیگر که با پیش فرض خودشان برای ساخت فیلم به جبهه می رفتند. او معتقد بود که خیلی ها ممکن است با پیش فرض وارد جبهه شوند و از پیش پیام آنها مشخص است. این مستندها هرگز موفق نمی شوند حتی آنهایی که شاید بچه مسلمان باشند.
افخمی افزود: در سینمای مستند این بیماری وجود دارد که فیلمساز خودش و تصوراتش را اصل می داند و فقط آنها را پخش می کند و با استفاده یا سوءاستفاده از واقعیت خیالات خود را به تصویر می کشد البته در سینمای داستانی نیز چنین تصوری وجود دارد .
کارگردان فیلم عروس در ادامه بیان کرد: در مستندهای روایت فتح نیز یک تفاوت وجود دارد این تفاوت به تعبیر خود او نزدیک است. شهید آوینی به روح اتفاق در جبهه نزدیک می شود و آن را کشف می کند. به طوری که حتی برخی گمان می کنند گویا او فقط دوربین را روشن کرده است. وی خیالات را کنار گذاشته و آنچه را که در جبهه ها بوده کشف می کند. شهید آوینی خودشیفتگی را کنار می گذارد و روح جبهه را نشان می دهد.
در ادامه وحید جلیلی منتقد عنوان کرد : 5 سال پیش در هفته دفاع مقدس، تلویزیون یک مستند جنگی پخش کرد؛ فیلمی که در ارتباط با اوایل جنگ بود اما تصاویر را به گونه ای گرفته بودند که انگار جنگ ما جنگ ویتنام است. بعد از دیدن این تصاویر متوجه شدم روایت فتح چه ویژگی هایی دارد. اگر شهید آوینی نبود ما مانند فیلمفارسی واژهای به نام فیلم جنگی داشتیم.
وی افزود: در روایت فتح این محتواست که به فرم تبدیل می شود و هیچ کدام بر دیگری نمی چربد. در صورتی که شاید دیگر مستندسازان جنگ بیشتر مرعوب فرم بودند و با کلیشه هایی که در ذهنشان بود به سراغ ساخت مستند جنگی می رفتند.
ابراهیم فیاض: حاتمیکیا در از کرخه تا راین با شهید آوینی زاویه پیدا کرد
در این نشست همچنين ابراهیم فیاض گفت: جنگ همیشه انقطاع تاریخی به وجود میآورد. در هر دوره تاریخی که جنگ رخ می دهد تغییراتی نیز به همراه دارد، به عنوان مشروطه نتیجه جنگ ایران و روسیه بود. ظاهرا جنگ ایران و عراق نیز باعث انقطاع شد تا تاریخ ما از بین برود. اما در این میان مرتضی آوینی با نوع مستندسازی خود توانست این جنگ را تبدیل به یک هویت ملی کند تا همه ما به آن افتخار کنیم.
روایت فتح بازسازی درستی از تاریخ جنگ بود
وی با اشاره به اینکه کار آوینی در روایت فتح بسیار سخت بود، ادامه داد: زمانی که آوینی به شهادت رسید من او را نمیشناختم، اما بی شک روایت فتح بازسازی درستی از تاریخ ایران بود. روایت فتح بازتولید اتفاقی بود که داشت انقطاع تاریخی ایجاد میکرد. نباید فراموش کرد که زمانی که یک واقعه تاریخی رخ می دهد نمی توان آن را پنهان کرد و شهید آوینی روایتگر این بیداری ملی بود.
نادر طالبزاده منتقد سینما گفت: کسی که میخواهد فیلم بسازد باید به این فن مسلط باشد یعنی باید به تمام فنون در پشت دوربین آگاه باشد. من و آوینی از سال 63 یکدیگر را می شناختیم اما هیچ گاه در طول جنگ باهم فیلم نساختیم تا اینکه آرزوی همکاری من با آوینی در مجموعه بالکان به واقعیت پیوست و ما به بوسنی رفتیم.
بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در سخنانی گفت: حواسمان باشد که از دام خودبنیادی خلاص شویم، اگر در این چارچوب قرار بگیریم و هدف این باشد که از خودبنیادی خلاص شویم، باید بدانیم که برای رسیدن به این هدف نیازمند آن هستیم که برخی از پیش فرض ها را باطل کنیم و وارد عالم واقعی تری شویم. در ادامه نشست ابراهیم فیاض گفت: جنگ همیشه ادبیات خاص خود را به وجود می آورد و در ادامه آن فلسفه و تمدن خود را به همراه می آورد. در این زمان است که باید واقعیت را به خوبی به تصویر کشید. مستند روایت فتح به خوبی توانسته بود با جبهه ارتباط برقرار کند و تقلیلی در معنای جنگ ایجاد نکرده بود. اما امروز شاهد هستیم که روایتگر جنگ در راهیان نور به درستی کار خود را انجام نمیدهند و جنگ را تحریف می کنند.
وی ادامه داد: بعد از ساخت مستند جنگ، سینمای جنگ آغاز شد که از ابتدایی ترین کارها در آن زمان می توان به دیده بان ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد. اما این روایت هم روایت کاملی از جنگ نبود. حاتمی کیا به عنوان یک فیلمساز جنگی، در عرصه سینمای اجتماعی جنگ و به ویژه در فیلم به نام پدر تندروی کرد، فیلمسازی که در فیلم از ار کرخه تا راین دچار رمانتیسم شده و با شهید آوینی زاویه پیدا کرد.
-----------------------
در همایش بزرگداشت روز هنر انقلاب
وزیر ارشاد: هنرمندانی مثل آوینی و مخملباف داشتیم یکی در اوج و دیگری در ذلت
وزیر ارشاد گفت: هنرمندان باید تکلیف خود را مشخص کنند، ما در دهههای اخیر هنرمندی مثل شهید آوینی و از طرف دیگر هنرمندی مثل مخملباف داشتیم یکی در اوج عزت و دیگری در حزین ذلت فعالیت کردند.
به گزارش ایسنا، در مراسم همایش بزرگداشت روز هنر انقلاب که 21 فروردین ماه با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار شد، سیدمحمدحسینی در سخنانی با بیان اینکه هنرمندان باید تکلیف خود را مشخص کنند، افزود: انسان دارای افکار آزاد و صاحب اراده است و خودش مسیر را تعیین میکند. امیدوارم هنرمندان عزیز ما در مسیر افرادی مثل آوینی گام بردارند به ویژه امسال که باید حماسه آفرینی کرد.
وزیر ارشاد ادامه داد: همه اقدامات آوینی از روی اخلاص بود و شهادت مهری بر اخلاص این استاد بزرگوار محسوب میشود.
وزیر ارشاد پس از خواندن ابیاتی در وصف شهید آوینی بیان کرد: هنر انقلاب در باور انقلابی افرادی چون آوینی تجلی یافت که چون کاروان نهضت به حرکت درآمد آنها با نسخهای از عرفان به غافله سالار پیوستند، پیمانی بستند و آن را نشکستند. یا به خیل شهیدان پیوستند و یا پایبند عقایدشان هستند.
او با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در ادامه سخنانش گفت: به قول معمار انقلاب اسلامی، تنها هنری مورد تایید قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد که به پاس آن هنر اسلامی را در آئینه هنر انقلاب متجلی سازد.
وی افزود: چنین هنرمندانی انسانهایی آگاه و مقربان درگاه هستند که قلم به هنر ایشان، دهان به عجز باز میکند.
---------------
آقامحمدیان خبر داد:
اکران عمومی انیمیشن «رستم و سهراب» در امریکا، روسیه و امارات
انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» در امریکا، روسیه و امارات به اکران عمومی درخواهد آمد.
شفیعآقا محمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که پخش بینالمللی این انیمیشن سینمایی را در جشنواره کن 2012 به یک شرکت خارجی واگذار کرده بود در گفتوگو با ایسنا، ضمن تایید این خبر بیان کرد: طبق آخرین اخباری که شرکت پخشکننده خارجی به ما داده است، کشورهای امارات و روسیه حق رایت انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» را خریداری کرده و قصد اکران عمومی آن را در سینماهایشان دارند.
وی افزود: چندی قبل شرکت پخشکننده، فعالیت خود را برای اکران عمومی این انیمیشن در امریکا نیز آغاز کرده بود که نهایتا قرار است «رستم و سهراب» حداقل تا سه ماه دیگر در سینماهای آن کشور روی پرده برود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اکران داخلی این انیمیشن سینمایی بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم فیلم را همزمان با روسیه و یا امارات در ایران اکران کنیم.
آقامحمدیان در ادامه درباره کیفیت «رستم و سهراب» برای جذب مخاطب خارجی عنوان کرد: واقعا اکران عمومی اثر سینمایی ایرانی در سه کشور آن هم در یک فرایند طبیعی، در سینمای بعد از انقلاب بیسابقه و یا حداقل کمسابقه است. این موضوع وقتی اهمیت زیادی پیدا می کند که بدانیم «رستم و سهراب» در شرایطی در سه کشور خارجی اکران میشود که داستانی کاملا ایرانی دارد که از کتب کهن ما سرچشمه میگیرد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مخاطبان خارجی از این فیلم کاملا ایرانی استقبال خواهند کرد، تصریح کرد: توافق ما با پخشکننده خارجی فیلم، فروش حداقل 8 میلیون دلار است، اما پس از آنکه این پخشکننده توانست رایت «رستم و سهراب» را به امارات و روسیه بفروشد امیدوار است که فروش آن به 10 میلیون دلار برسد.
انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) است که پخش جهانی آن در مراودات بازار فیلم کن 2012 به یک کمپانی بینالمللی واگذار شد.
موسیقی فیلم سینمایی انیمیشن «رستم و سهراب» توسط الیزا ایپ و آکادمی موسیقی موتزارت تنظیم شده است.
نمايش 12 فيلم از محصولات حوزه هنري در هفته هنر انقلاب
۱۲ فیلم سینمایی از محصولات حوزه هنری در چهار روز از هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری روی پرده میروند.
به گزارش سوره سینما، به مناسبت بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری ویژه برنامههایی تدارک دیده است. این برنامه ها از ۲۰ تا ۲۹ فروردین ماه در سالنهای مختلف این نهاد فرهنگی برگزار میشود. نمایش فیلم هایی با موضوع خانواده و دفاع مقدس یکی دیگر از این برنامه هاست که به دلیل جذابیت هایش با استقبال مواجه خواهد شد.
در این برنامه ۱۲ فیلم از محصولات حوزه هنری در سالن «اوستا» در حوزه هنری به نمایش درمیآیند.
---------------------